Primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR
https://www.ziarulmetropolis.ro/primul-episod-din-istoria-alternativa-a-cinemaului-romanesc-icar/

La mijlocul lui decembrie, CINEPUB a lansat primul episod din Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc – ICAR, intitulat sugestiv “Moromeţi” şi produs pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale.

Un articol de Liliana Matei|29 decembrie 2015

Filmul, primul din seria de eseuri web care vor pune unele dintre cele mai importante momente din istoria filmului românesc într-un context diferit, ridică întrebarea: “Oare spiritul lui Moromete, ucis de semnarea adeziunii la colectivă, mai cutreieră cotloanele imaginarului național?”. Acest episod poate fi văzut exlusiv pe scena9.ro timp de o săptămână, apoi va fi disponibil pe cinepub.ro și pe site-urile partenere.

La 30 de ani de la producția filmului și 60 de ani de la ediția princeps a romanului lui Marin Preda, CINEPUB a dedicat luna decembrie discuțiilor, dezbaterilor, vizionării filmului și producerii de materiale, încercând să răspundă, împreună cu realizatorii și spectatorii filmului, la întrebarea: “Cât de actual mai este Ilie Moromete astăzi?”.
În urma lansării online a filmului (joi, 3 decembrie, ora 20:30), CINEPUB și Scena9 au organizat luni, 7 decembrie, un spectacol-dezbatere. Adaptarea liberă semnată Cătălin Ștefănescu, după „Moromeții” lui Marin Preda, pusă în scenă de Alexandru Dabija și interpretată de Marcel Iureș și de George Mihăiță, a fost urmată de o dezbatere, la care au luat parte atât realizatorii si actorii piesei de teatru (Cătălin Ștefănescu, Marcel Iureș, George Mihăiță), cât și ai filmului (Stere Gulea, Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Vivi Drăgan Vasile).

Într-o discuție moderată de Lucian Georgescu, în care publicul a fost implicat activ, s-a discutat despre actualitatea “Moromeților”. S-a pus întrebarea dacă poate eroul arhetipal să moară și dacă da, unde se duce el: într-un raft uitat de bibliotecă sau un DVD de sertar? Dacă și cu ce sau cine e el înlocuit?

Dezbaterii i-au urmat discuții și interviuri realizate cu regizorul Stere Gulea și directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, pentru a încerca să captăm spiritul “Moromeților“. Și a ceea ce se află în spatele “splendidelor imagini alb-negru semnate de Vivi Drăgan Vasile” (Magda Mihăilescu, aarc.ro). Cei doi au vorbit despre cenzura în perioada comunismului și efectele acesteia asupra “Moromeților“, despre actorul Victor Rebengiuc și “toanele” sale, despre influența cărții lui Marin Preda asupra scenariului, imaginii și actoriei din film, despre condițiile de viață din perioada relizării filmului și “supremului fel de mâncare, parizerul prăjit”. Toate acestea pentru a oferi publicului o imagine altfel a “Moromeților”, așa cum este arătată în primul episod ICAR.

“Cred că mai există moromețianismul ăsta. Tipul de a sta de vorbă, la cârciumă. Eu cred că și acum regăsești modul hâtru, modul de a filosofa pe teme serioase, politice sau altele. Eu cred că sunt și acum Moromeți”, spune Vivi Drăgan Vasile în primul episod ICAR.

Despre ICAR

”Am denumit această mini-serie ”o istorie alternativă”, pentru a exclude ipostaza academică, sau – doamne-ferește – ”oficială”. ICAR nu își propune să epuizeze subiectul unei istorii a cinematografului autohton, pentru că punctele de vedere, modalitatea de receptare și mai ales de transmitere a acestora s-au schimbat radical.

ICAR este modalitatea prin care cinepub.ro își propune să susțină comunicarea premierelor de lung metraj de pe site și să extragă din acestea esența contextului istoric în care au fost create. Este o perspectivă diacronică, dar nu cronologică, axiologică, dar nu ierarhizantă. Episoadele ICAR nu sint filmulețe de sau pentru școală și nici documentare exhaustive, ci doar pastile de conținut video online, teasere web menite să intrige și să sporească apetitul pierdut pentru cinematograful românesc în toate formele lui de existență.

Discursul magistral de la catedră al profesorului George Littera, despre generozitatea actului receptării filmului, a dispărut din școala de film și din societatea românească odată cu marele filmolog și a fost înlocuit de monologul dictaturii stilistice unice. O nouă generație poate schimba punctul de vedere și starea de fapt, datorită neapartenenței sale la o istorie sau alta. Alternativ înseamna posibilitatea de a schimba neîncetat punctul de vedere, asta este definiția libertății, iar ICAR este un proiect liber”, Lucian Georgescu, cinepub.ro

Episodul 1 ICAR ”Moromeți” (6 minute) poate fi deja vizionat pe scena9.ro și tot acolo urmează să aibă loc premierele din serie. De asemenea, episodul-pilot ICAR (”Renașterea”) este disponibil online pe scena9.ro și este un video-eseu, (4 minute), o panoramă subiectivă a centenarului de film autohton, teaser subiectiv, diacronic și pseudo-non-discursiv, o introducere în unele dintre temele pe care seria le va dezbate în episoadele ulterioare, în contextul materialului originar: premiera de lung metraj selectată de pe cinepub.ro.

FOTO: Adi Bulboacă

31
/10
/15

Filmul ”Usturoi”, producția independentă filmată în întregime în Transilvania, a fost difuzat în această săptămână la penitenciarul de maximă siguranță din Aiud, în cadrul unei proiecții speciale, la invitația serviciului de Educație și Asistență Psihosocială din instituție.

31
/10
/15

După o săptămână cu săli pline, peste 30 de premiere, invitați speciali, dezbateri și multe alte evenimente, Les Films de Cannes à Bucarest le oferă iubitorilor de cinema un weekend cu proiecții suplimentare, la Cinema Studio și Cinema Elvire Popesco.

31
/10
/15

„Scriem pentru a împărtăşi cu ceilalţi dacă ne-a plăcut un film. Scriem pentru a încerca să înţelegem filmul. Trebuie să căutăm adevărul obiectiv al filmului. Criticul este cel care încearcă să se înşele mai rar decât ceilalţi. Meseria de critic este una solitară” – criticul de film Pascal Mérigeau.

31
/10
/15

În acest weekend, Paramount Channel oferă recompense speciale fanilor genului horror. Sâmbătă și duminică, telespectatorii români vor intra în atmosfera specifică de Halloween cu ajutorul filmelor The Haunting (31 Octombrie, 23:00), Friday, the 13th IV (1 Noiembrie, 1:10), Friday the 13th VII (1 Noiembrie, 03:00), Case 39 (1 Noiembrie, 23:00), The Ring (2 Noiembrie, 01:10), Friday the 13th VIII (2 Noiembrie, 03:20).

30
/10
/15

CRONICĂ DE FILM E greu de spus care au fost intenţiile reale ale lui Jacques Audiard cu „Dheepan” (2015), un film minor în cariera sa, dar care i-a adus totuşi un Palme d’or (fără strălucire şi glorie) la Festivalul de la Cannes.

30
/10
/15

În perioada 6-8 noiembrie, la Cinemateca Union, va avea loc prima ediție a Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF), un eveniment dedicat producțiilor de dans realizate de coregrafi din întreaga lume. Festivalul va propune publicului familiarizarea cu diversitatea formelor de dans și a abordărilor cinematografice contemporane.

30
/10
/15

„Prima călătorie aleasă de mine nu poate fi decât drumul spre mare. Spre Marea Neagră. Bucureşti – Constanţa – Mangalia. Un drum făcut de atâtea ori, cu drag şi emoţie, un drum încărcat de amintirea părinţilor mei, a concediilor făcute cu ei. Amintire a întâmplărilor din vacanţe, a întâmplărilor din tren, a oamenilor întâlniţi, a observaţiilor de tot felul” – Marina Constantinescu. Îndrăgita realizatoare tv porneşte călătoria spre mare sâmbătă, 31 octombrie, în cel de-al treilea episod al seriei Gări de poveste. Ora 17.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+

29
/10
/15

Începând de vineri (30 octombrie 2015) filmul care a câştigat anu acesta premiul Palme d’Or, la Cannes, poate fi văzut în cinematografele din România. Jacques Audiard, regizorul lui Dheepan, este unul dintre cei mai aclamați cineaști ai momentului. Notorietatea internațională a venit odată cu filmul Un profet, câștigător al Marelui Premiu la Cannes 2009.

28
/10
/15

Intitulat „Magia muzicii de film“, concertul extraordinar cu Ruxandra Maria Urdăreanu (soprană) şi Dan Stoenescu (pian) va avea loc joi, 29 octombrie 2015, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale (intrarea prin Calea Victoriei nr.88).

27
/10
/15

„Se întâmplă lucruri curioase de pe urma filmului… O doamnă în vârstă a venit după un spectacol în culise şi mi-a sărutat mâna, vă daţi seama?, şi eu eram o puştoaică de 26-27 de ani... Primeam buchete de flori, de nu puteam să le cuprind cu braţele şi nu aveam unde să le pun în autocarul cu care circulam. Ţin minte că o florăreasă a luat toate florile din găleată şi mi le-a pus în braţe… Am trăit momente interesante, care ar fi putut fi periculoase pentru mintea şi sufletul meu. Noroc că eu sunt o persoană echilibrată şi nu mi-a luat Dumnezeu minţile, pentru că putea să mi se urce la cap, dar am menţinut balanţa.” - Teodora Mareş. Frumoasa noastră actriţă împlineşte astăzi 53 de ani.

26
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Assassin”, noul şi aşteptatul film al regizorului taiwanez Hou Hsiao-Hsien, este o capodoperă a contrapunctului, prin îmbinarea armonioasă a două extreme: contemplarea la care îndeamnă cadrele lungi şi viteza excepţională din scenele de luptă minuţios coregrafiate.

26
/10
/15

A XIX-a ediție a Festivalului de Film Francez se desfășoară în perioada 26 octombrie - 8 noiembrie în opt orașe din țară, incluzând o săptămână inedită în colaborare cu publicația Cahiers du Cinema - celebră revistă de critică de film. Festivalul va fi deschis în București și Brașov pe 30 octombrie, în Timișoara, Iași și Cluj-Napoca — pe 29 octombrie, în Sibiu — pe 28 octombrie și în Constanța — pe 26 octombrie. În Buzău, Festivalul Filmului Francez se desfășoară pe 6 și 7 noiembrie.