Pro și contra în scandalul manelelor de la Gala Premiilor GOPO
https://www.ziarulmetropolis.ro/pro-si-contra-in-scandalul-manelelor-de-la-gala-premiilor-gopo/

A 13-a ediţie a Premiilor GOPO (gala industriei cinematografice româneşti), organizată pe 19 martie la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, a fost scena unui eveniment controversat: un recital de manele.

Un articol de Cristina Enescu Aky|22 martie 2019

Organizatorii au invitat Kana Jambe, trupa cunoscutului manelist Dan Bursuc, să cânte două piese cu ocazia premierii filmului „Soldații. Poveste din Ferentari”, în care joacă și acesta (regizoarea Ivana Mladenovici a primit Premiul GOPO pentru debut;  Vasile Pavel a fost nominalizat pentru cel mai bun actor, iar Adrian Cristea pentru cele mai bune decoruri).

Cele două manele interpretate au fost „Romanian Rapsody”, un cover după Bohemian Rapsody a trupei Queen, și o piesă din repertoriul propriu al trupei. Dincolo de faptul că s-au cântat manele, un alt lucru ce a deranjat numeroși participanți din sală dar și comentatori din mediile virtuale a fost că unul dintre muzicieni a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maieu, ceea ce a fost considerat de unele persoane drept o ofensă la adresa evenimentului și a ținutei de gală.

Cu acest recital, Dan Bursuc și Kana Jambe nu au fost la prima participare la un eveniment cultural major. În 2016, ei au susținut un recital la Teatrul Național ”Radu Stanca” din Sibiu în cadrul Astra Film Festival, înainte de proiecția filmului „The Gipsy Kings”, în regia lui Liviu Tipuriță. De asemenea, anul trecut, trupa a cântat la Casa Studenților din Cluj în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), cu ocazia proiecției documentarului „The New Gipsy Kings”, al cărui protagonist a fost Dan Bursuc. Ambele recitaluri au avut la momentul respectiv recenzii favorabile în presa locală.

 

Conform solistului Dan Bursuc, faptul că unul dintre soliști a apărut pe scenă îmbrăcat într-un maiou (ținută ce a primit critici) se datorează solicitării organizatorilor, care au cerut o astfel de vestimentație.

Câteva dintre numeroasele și aprinsele reacții stârnite de acest eveniment:

Contra

Erau lucruri care puteau să meargă mai bine,  mai puse la punct, mai cu atenție, în sfârșit, mai riguros făcute. Mi s-a părut că nu e în regulă.’” (Ileana Stana Ionescu, actriță ce a fost omagiată cu premiul special pentru întreaga carieră). Sursa: Antena Stars

Aseară, la Premiile Gopo, văzând atâta subcultură injectată în cultură m-am convins că România este în metastază stadiul final și că nu mai apucăm nici tratamentul paliativ.” (Mihai Mărgineanu, cantautor)  Sursa: Facebook

Această asociere a primei scene a țării, TNB, cu Gala Premiilor prestigiosului Festival de renume internațional, GOPO, și actul de subcultură creat, îmi lasă un gust amar și mă oripilează.” (Aurelian Temișan, cântăreț  Sursa: Facebook

Pro

„Dacă vedem romi în film avem impresia că ne uităm la un documentar de pe Animal Planet, dar ‘e ok, vai, săracii’, dar dacă vedem un moment muzical executat impecabil la Premiile Gopo ne scandalizăm, că nu au ce căuta pe lângă stâlpii culturii care suntem. Pe bune?! Freddie e ok să cânte în maieu, dar manelistul nu. Mă dezic.” (Ada Galeș, actriță) Sursa: Facebook

Când Teatrul National Bucuresti a găzduit un eveniment pentru Coaliţia pentru Familie, artiștii nu s-au mai oripilat împotriva încălcării drepturilor femeilor și ale persoanelor LGBT. Anul trecut, când o actriță de la Teatrul Maghiar de Stat Cluj a fost pălmuită de abuzivul regizor Andryi Zholdak, artiștii români, din nou, nu s-au scandalizat. Aseară la Premiile Gopo, artiștii s-au scandalizat pentru că pe scena TNB, Dan Bursuc și formația lui au cântat o manea. Dacă aveți impresia că instituțiile publice de cultură vă aparțin doar vouă, artiștilor români, vă înșelați profund. Romii au pus bazele a ceea ce voi numiți ”cultura națională”, romii au fost sclavi aici, romii au fost exterminați în Holocaust aici, în țărișoara voastră barbară, prima în top la bătăi de neveste și violuri. Deci instituțiile astea de cultură nu vă aparțin doar vouă. Salut ințiativa de a invita artiști romi pe scena TNB, cred că e o datorie mai ales morală a statului român să dea din ce in ce mai mult spațiu culturii rome. (Mihaela Drăgan, actriță). Sursa: Facebook

„Cine a stabilit că [maneaua] e subcultură? Unii care nu mai vând nimic în materie de muzică și care trebuie să trăiască din subvenții? Și doi, asta e muzica pe care o ascultă cel puțin 5 milioane de oameni în România.” (Lucian Mândruță, jurnalist) Sursa: Facebook

Din partea organizatorilor, producătoarea Oana Giurgiu a comentat astfel: „M-aș fi bucurat ca lumea să fi înțeles ce incursiune ne-a propus Ivana Mladenovic cu filmul ‘Soldații. Poveste din Ferentari’ într-o lume, pe care, deși nu o cunoaștem, o comentăm. Apreciez curajul lui Digudai de a juca în film și curajul băieților din Kana Jambe, care au cântat aseară în fața unui public despre care știau că le e în mare parte ostil”. 

Am invitat Formatia Kana Jambe să facă parte din spectacol, marcând astfel tema unuia dintre filmele nominalizate – “Soldaţii. Poveste din Ferentari”, care a și câștigat Premiul pentru Debut. Povestea personajului principal, un antropolog care se mută în Ferentari pentru a-şi scrie lucrarea de doctorat despre manele și faptul că în film există o secvenţă legată de şcoala lui Dan Bursuc, justifică firesc prezenţa trupei Kana Jambe la #Gopo2019, continuând demersul regizoarei filmului și anume acela de a evita marginalizarea, de a încerca să nu mai tratăm cu prejudecăţi nişte artişti doar pentru faptul că interpretează un gen muzical pe care mulţi nu-l agreează. Susținem pledoaria pentru diversitate, acceptare şi toleranţă.”, au scris organizatorii pe pagina oficială a Galei.

Momentul de manele de la Premiile Gopo 2019:

Dincolo de diferitele opinii despre muzica manelelor și acest eveniment, rămâne discuția deloc nouă, periodic reaprinsă în spațiul public, legat de acest gen muzical: sunt manelele caracteristice culturii românești sau nu? Sunt ele un gen muzical autentic? Sunt manelele, maneliștii și publicul lor o parte din cultura populară contemporană, pe care nu o putem ignora (indiferent dacă o agreăm sau nu), chiar și datorită răspândirii ei, ori fac parte acestea dintr-o subcultură „lipsită de cultură”, care ofensează „cultura autentică”? Și, de fapt, discuția devine și mai largă: ce este cultura autentică? Cum o definim, ce și cine face parte sau are voie să facă parte din ea?

Sursa video: Adevărul

Foto sus: Premiile GOPO / Facebook

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.