Programul integral al Festivalului Internațional Film O’Clock
https://www.ziarulmetropolis.ro/programul-integral-al-festivalului-international-film-oclock/

Festivalul Internaţional Film O’Clock anunţă selecţia filmelor clasice din program şi punerea în vânzare a biletelor şi abonamentelor speciale.

Un articol de Liliana Matei|19 februarie 2021

Festivalul Internațional Film O’Clock anunță programul integral al primei sale ediții, ce va începe sâmbătă, 27 februarie,  iar biletele – disponibile online în număr limitat – sunt puse în vânzare pe platforma Festival Scope.

5 zile intense de filme de scurt și lung metraj din cele 5 țări participante – Lituania, România, Grecia, Egipt și Africa de Sud – propun publicului călătorii virtuale cinematografice curajoase.  Competiția de scurtmetraj, cu cele 15 titluri noi, produse în ultimii doi ani, este completată de 5 filme clasice, emblematice pentru țările participante:

Fata și ecoul (The Girl and The Echo), regia Arūnas Žebriūnas, 1964, 66’

Balanța, regia Lucian Pintilie, 1992, 105’

Zi liberă (Day Off), regia Vasilis Vafeas, 1982, 75’

Rugăciunea privighetoarei (The Nightingale’s Prayer), regia Henry Barakat, 1959, 109’

Katrina, regia Jans Rautenbach, 1969, 99’

 Cred că tocmai conceptul de program curatoriat va fi relevant în ceea ce privește tipul de filme pe care avem tendința de a arăta publicului nostru, în special cele clasice. Acest lucru va oferi o viziune mai extinsă asupra cinematografiei din diferitele țări în care se va putea vedea festivalul, cred că nu tot publicul știe care sunt comorile cinematografice ale altor țări. – Andrew Mohsen, delegat pentru Egipt

Pe lângă biletele clasice, valabile pentru vizionarea unui film de lungmetraj sau o colecție de scurtmetraje, Festivalul propune 3 tipuri de abonamente:

Shorts O’Clock Pass – valabil pentru toate cele 4 colecții de scurtmetraje, urmate de sesiuni de întrebări și răspunsuri cu invitați speciali, Cocktail-uri naționale și la Ceremonia de Acordare a Premiilor urmată de proiecția filmelor câștigătoare;

Classics O’Clock Pass – valabil pentru toate cele 5 filme de lungmetraj, urmate de  Q&A și Cocktail-urile naționale;

In love with cinema Pass – un abonament complex ce cuprinde acces la toate proiecțiile online ale Festivalului și evenimentele conexe;

Festivalul Internațional Film O’Clock propune spectatorilor transpunerea experienței de vizionare tipică sălii de cinema în mediul online, motiv pentru care filmele vor fi disponibile la o oră exactă, pentru un timp limitat, timpul petrecut împreună, chiar și în spații diferite, stând la baza conceptului festivalului.

Secțiunea de filme clasice include:

Fata și ecoul, în regia lui Arūnas Žebriūnas din 1966, reprezintă dramatizarea nuvelei Echo a lui Yuri Naghibin, care a semnat și scenariul, și spune povestea ultimei zile de vacanță de vară petrecute de Vika la bunic. O descriere strălucitoare, dar și dureroasă a bucuriilor și greutăților copilăriei, dezamăgirea maturizării și importanța relațiilor inter-umane  transformă pelicula într-o reală sărbătoare a artei, creativității și curiozității.

Balanța, semnată de Lucian Pintilie (1992), ne-o prezintă pe frumoasa și nesăbuit de sfidătoare Nela (Maia Morgenstern), al cărei tată, fost colonel în Securitate, tocmai a murit. Îndreptându-se spre pustia zonă rurală cu cenușa acestuia, Nela ajunge la un spital dărâmat și arhiplin, și începe o aventură cu Mitică, un doctor sclipitor, care, ca și ea, nu acceptă compromisurile și speră la o viață bună. O narațiune de o cursivitate admirabilă, o descriere tăioasă, extravagantă și amuzant de sălbatică a ultimelor stadii ale monstruoasei dictaturi comuniste a lui Ceaușescu.

Fascinat de poveștile umane cotidiene, Vasilis Vafeas, descrie în al său film Zi liberă, o zi din viața unui angajat al micii burghezii pe durata căreia protagonistul încearcă să realizeze mai multe obligații personale, experimentând o serie de situații tragicomice constituind o reală odisee. Pe parcursul zilei, nebunia care dăinuie asupra lumii înconjurătoare îl afectează din ce în ce mai mult până când, într-un final, îl oprește din a mai construi orice relație umană sinceră.

Rugăciunea privighetoarei, în regia lui Henry Barakat, numit în 2020 de către Peter Bradshaw de la The Guardian drept cel mai mare film din Africa din toate timpurile, descrie rolul femeii într-o societate dominată de figuri masculine.  O poveste convingătoare despre dragoste și trădare, situată în mediul rural din Egiptul de Sus, despre Amna care planifică răzbunarea asupra bărbatului care a distrus onoarea familiei sale. Henry Barakat folosește perfect locațiile pentru a arăta contrastul și distanța dintre personaje și amplifică tensiunea narativă prin utilizarea remarcabilă a imaginii alb-negru.

Controversatul Jans Rautenbach prezintă în al său film Katrina  povestea unei femei de culoare care renunță la relația cu părinții ei pentru a-i oferi fiului său o viață mai bună în sistemul Apartheid din Africa de Sud. Un film de referință în cinematografia sud-africană și o intensă examinare a politicilor rasiale nedrepte ale sistemului.

Mai multe informații: www.FoC-IFF.com | [email protected].

Festivalul Internațional Film O’Clock este un eveniment inițiat de Mirona Radu, profesionist în industria filmului cu o experiență de aproape 10 ani în producție și distribuție de film, precum și festivaluri internaționale, organizat de Creatrix Fama și Culture Reality.

Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Parteneri: Festival Scope, MUBI, XR Journeys, Muzeul Național al Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Centrul Național de Film Lituanian, Lithuanian Short Film Agency, Centrul Național de Film Grec, Romuva Cinema, Stranger Film, CătălinaRadu, Asociația Informală a Vocilor pentru Incluziune, Ambasada României în Lituania, Ambasada Greciei în România, Filmex Film, MK2.

Parteneri media: Rock FM, Music Channel, Hotnews, Agerpres, National Geographic, Spotmedia, Iqads, Romania Journal, Suplimentul de Cultură, Ziarul Metropolis, Liternet, Observator Cultural, Zile și Nopți, The Institute, Iqool, Cinemap, AARC, filme-carti.ro, SMARK.

*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

 

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.