FITS 2017: ”Pss pss/ Chiar… fără cuvinte” – cuceritorul umor al simplității mici și jucăușe
https://www.ziarulmetropolis.ro/pss-pss-chiar-fara-cuvinte-cuceritorul-umor-al-simplitatii-mici-si-jucause/

”Captivează instantaneu… Inspirat din Keaton, Fellini şi desigur Chaplin, acest spectacol atemporal despre hilare accidente minore şi acrobaţii excepţionale este încântător…Obligatoriu de văzut… Contagios, extraordinar, magic.. Adorabil…Un deliciu, mergeţi neapărat să-l vedeţi….”

Dincolo de astfel de spicuiri din aprecierile presei internaţionale la adresa acestui spectacol, exact în ziua în care o mult necesară lege a fost adoptată în România (interzicerea folosirii de animale sălbatice în numerele de circ pe tot teritoriul ţării), ”Pss psss/ Chiar… fără cuvinte” a făcut istorie în multe suflete şi la FITS 2017.

Un articol de Cristina Enescu Aky|15 iunie 2017

Spectacolul elvețienilor Camilla Pessi și Simone Fassari, adică Compagnia Baccala (așa-i că n-ați fi așteptat ceva teribil de simpatic și amuzant din Elveția?..) intitulat ”Pss ss/Chiar…fără cuvinte” a fost o surpriză față de ceea ce cu siguranță așteptăm mulți dintre noi de la un spectacol de circ, fie el și contemporan. Sunt doi clovni care spun despre ei înșiși că ”au fugit” de la teatrul unde lucrau anterior. Senzația a fost mai degrabă că au fugit de multe dintre convențiile prăfuite ale circului clasic, construindu-și un drum pe continentul nou al spectacolelor de circ emoționante prin naturalețe, nu prin exces de fard și numere doar șocante. Numărul lor a câștigat multe premii, iar stilul lor reflectă perfect motto-ul companiei lor: Senza Tempo. Micul ghiduș din interiorul nostru există atemporal, iar experiențe performative precum ”Pss Psss” în aduc inevitabil la suprafață – și îi dau o grămadă de jucării interesante.

Spectaculosul, extraordinarul, tensiunea crescândă, imposibilul corpului uman prezentat cu lejeritate și elemente atât de riscante încât de bucuri că respirația e un proces automat – nu acestea au fost motivele pentru care spectacolul celor doi clovni a fost unul dintre cele mai bune văzute la FITS și genul de spectacol care rămâne imprimat pe retina sufletului. Au existat, într-adevăr elemente de acrobație, însă ele au fost un mijloc și nu un scop. Comicul irezistibil al spectacolului a fost dat de revelarea umorului de necuprins, dar și a dulceții, emoției și a surprizei pe care o conțin, deseori trecut cu vederea, nenumăratele mici situații prin care trecem și pe care le creăm cu toții: îmbufnări, implorări, ingenioase manipulări sentimentale, panici și deznădejdi  – toate au o substanță comică fabuloasă, pe care cei doi au scos-o la iveală cu mult haz. Nimic forțat, teatral, strident, totul lin (acrobații, momente de tăcere, priviri și subînțelesuri). Un spectacol dulce, cât de dulce poate fi ceva perceput cu ochii și sufletul.

Un măr? Cel mai fascinant lucru din lume! Motiv de supărare dramatică și de instantanee împăcare, suport pentru cap sau ornament pentru pălărie, scânteie de poveste despre micul egoist bosumflat din fiecare dintre noi și mai marele, gingașul și totodată hilarul generos care stă deseori în spatele acestuia.

O scară cu vopseaua scorojită, care stă cu capul în jos! Serios, chiar nu v-ați dat seama niciodată ce instrument fabulos de suflat pot fi treptele ei?! Cât despre câte inocente, savuroase ghidușii se pot face chiar și numai prin purtarea scării pe deasupra capetelor altora, sau despre cum chiar și un obiect banalissim precum această scară poate fi sursă de frământătoare dileme și divergențe, dar și inimoase apropieri între suflete… se poate povesti până mâine.

Dar ce se întâmplă dacă cei doi clovni provoacă – de trei ori!- pe același domn (aleatoriu ales) din public să îi ajute cu diferite lucruri, aveți idee?… Cu siguranță că în totalitate nici cei doi extrem de simpatici performeri nu știu și nu au știut la niciuna din cele peste 600 de reprezentații ale spectacolului. Noi am avut norocul unui domn aparent nu foarte colaborator, dar care (prin aproape nevăzutul ajutor al celor doi) a devenit brusc un uluitor de abil clovn și acrobat. Spectaculosul din fiecare din noi este extrem de savuros, atunci când avem sufletele deschise cu lejeritate. Clovnii moderni asta fac, și e extrem de necesar în lumea noastră crispată și grăbită.

Apoi, v-ați gândit vreodată că n spectacol de circ (de la care așteptați stupoare și extaz și surpriză pe bandă rulantă) vă poate emoționa și amuza enorm și prin momente de tăcere și nemișcare prelungite, sau prin îmbrățisări luuuungi, nu răutăcioase ci care spun povești prin gesturi sumare? Comicul de atmosferă a fost o mare, plăcută și proaspătă surpriză al acestui spectacol de circ contemporan.

Printre alte experiențe mirifice, FITS 2017 m-a convertit irevocabil la fenomenul circului contemporan, o artă a performanței sufletului, nu doar, ca în trecut, doar a trupului. Un tip de spectacol mereu nou, provocând așteptările, nerăbdările și capacitatea de mirare a publicului dar și hrănindu-i mirarea copilăroasă, bucuria răsărită din cele mai mici, delicate momente și acest spirit ludic ce, cu siguranță, e una din rețetele salvatoare ale vieții.

Mai multe informații despre trupa Compagnia Baccala găsiți pe site-ul companiei

Bucurați-vă de magia firescului mic, ingenuu, ludic și cuceritor al spectacolului prin acest trailer



28
/04
/21

Joi, 6 mai 2021, între orele 16:00 și 20:00 are loc la Galeria Senat, str. Băiculești nr. 29, Sector 1, București, la Combinatul Fondului Plastic, deschiderea expoziției Depozitul 12, prima din seria Politici ale non-acțiunii.

20
/04
/21

Numeroase lucrări în diverse tehnici, realizate în ultimul deceniu de Maia Ștefana Oprea, una dintre cele mai cunoscute și apreciate artiste contemporane din România, se regăsesc începând din 20 aprilie 2021 în expoziţia VR (virtual reality) „On the Naturalness of Things“ / „Despre naturalețea lucrurilor“, curator Ana Sultana Cipariu, „vernisată“ virtual pe platforma Theopen-art.com, fiind cea de-a noua expoziţie în „realitate virtuală“ găzduită aici, alături şi de reconstrucţia virtuală a atelierului marii pictoriţe Valentina Rusu Ciobanu.

20
/04
/21

Expoziția Shaping Design. Together. va avea loc în perioada 5-13 iunie 2021, în cadrul Romanian Design Week, la Muzeul Național de Artă al României.

16
/04
/21

TRIUMF AMIRIA. Muzeul Culturii Queer [?] este un proiect de recuperare a producției culturale queer din ultimii 20 de ani, care se axează pe trei direcții: arte vizuale, arte performative și literatură. TRIUMF AMIRIA este un efort de diseminare extinsă a culturii queer locale, care își propune în același timp să identifice mai multe direcții pentru viitorul producției culturale queer.

05
/04
/21

În aşteptarea întâlnirii cu publicul, spectacolul „Maria Tănase. O poveste”, pus în scenă de regizoarea Carmen Lidia Vidu la Teatrul de Stat din Constanţa, şi-a avut repetiţia generală, într-un weekend înnorat şi friguros. O vreme ce poate amplifica dezolarea pe care i-o sugerează unui nou-venit multe din clădirile în paragină din centrul oraşului.

02
/04
/21

Ambasada Spaniei la Bucureşti organizează, în colaborare cu Muzeul Naţional Prado din Madrid şi cu sprijinul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca şi al Consulatului onorific al Spaniei la Cluj-Napoca, expoziţia fotografică „Muzeul Prado iese în stradă”.

29
/03
/21

După expoziții care-au atras atenția în 2020, precum „Woman Unchained“, by Irina Greciuhina, „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului, și „The Severed Garden“, by Vadim Creţu, spațiul expozițional Arbor.art.room propune, începând de săptămâna aceasta, o nouă expoziție, de această dată deschizându-se spre domeniul „artei conceptuale“.

28
/03
/21

Primăvara aduce, săptămânal, la TVR 3, peste 40 de ore de programe culturale. Sezoane noi ale emisiunilor consacrate, dar şi producţii realizate în premieră vă aşteaptă din 29 martie, la TVR 3.