Rebelii Cehoslovaciei – înainte și după
https://www.ziarulmetropolis.ro/rebelii-cehoslovaciei-%e2%80%93-%c3%aenainte-%c8%99i-dup%c4%83/

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârşit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediţiei de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” şi în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

A patra săptămână de filme cehe este dedicată unor figuri revoluționare ale căror viață, artă și viziune politică au inspirat și încă inspiră discursul radical despre libertate, demnitate umană și lupta pentru o lume mai justă. Este vorba despre Ivan Martin Jirous, poet și jurnalist care a fost închis în repetate rânduri din motive politice și despre regizoarea Věra Chytilová, a cărei abilitate de a face filme a fost semnificativ afectată de cenzura Normalizării și, mai apoi, de restricțiile indirecte suferite de cinematografie în epoca neoliberală.

Documentarul proiectat pe 18 noiembrie la Documentary Mondays, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked”, ilustrează, pe de o parte, frgamente din povestea trupei cehe de muzică experimentală The Plastic People of the Universe, relatată de Jirous (Magor) în cartea cu același nume, dar și opiniile acestuia despre societate, politică și mediul înconjurător. Filmul îi prezintă pe cei mai proeminenţi şi apropiaţi prieteni ai lui Magor, atât din perioada de disidenţă, cât şi din perioada de libertate, precum Václav Havel, Dagmar Vokatá, Francis Piggy Stárek, Dana Němcová şi familia, dar şi Petruška Šustrová, Vratislav Brabenec şi membrii ai Uniunii pentru Pace (Peace Pledge Union – PPU), Jaroslav Erik Fric, prieteni din Košice, Bratislava şi mulţi alţii, fiecare încercând să facă față unui regim dictatorial în care acuzațiile false îi condamnă pe oameni la închisori mizerabile, unde unii ajung să fie uciși de cei care îi închid.

Marți, 19 noiembrie, The Inheritance or Fuckoffgusgoodday marchează trecerea în registrul eliberat, dar haotic al post-comunismului ceh, fiind o reprezentare caricaturală a societății est-europene așa cum o percepea Chytilová la începutul anilor ’90. Protagonistul, Bohumil Stejskal, este un nene de la țară proaspăt îmbogățit în urma legilor de retrocedare post-comuniste. Filmul este un studiu asupra tipologiei de om necioplit și zgomotos, nevoit să se adapteze unei noi condiții de libertate individuală și putere economică neașteptată, într-o perioadă istorică incertă și, totodată, asupra noilor moduri de raportare la sex și societate care iau naștere odată cu noul sistem economic. Dacă ați îndrăgit filmele Věrei Chytilová din perioada Noului Val Cehoslovac, trebuie să o cunoașteți și ca regizoare în perioada ei de după 1989.

Intrarea la proiecții este liberă. Acestea încep la ora 20:00, iar accesul se face începând cu 19:30, timp în care puteți savura o bere cehă gratis.

Evenimente Facebook aici: DM & FT. Eveniment susținut de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.