Regizorul sârb Želimir Žilnik, invitat special al Festivalului Ceau, Cinema!
https://www.ziarulmetropolis.ro/regizorul-sarb-zelimir-zilnik-invitat-special-al-festivalului-ceau-cinema/

Regizorul-cult Želimir Žilnik, unul dintre cei mai apreciaţi cineaşti sârbi, va fi invitatul special al celei de-a şasea ediţii a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara şi Gottlob, unde va fi omagiat printr-o retrospectivă organizată în colaborare cu Bienala Art Encounters 2019.

Un articol de Petre Ivan|19 iunie 2019

În cadrul retrospectivei vor putea fi văzute trei filme, din diferite perioade ale carierei lui Želimir Žilnik: „Opere timpurii” („Early Works”, 1969), câştigător al Ursului de Aur la Berlin şi de la a cărui premieră se împlinesc 50 de ani, şi documentarele „Kenedi se întoarce acasă” („Kenedi Goes Back Home”, 2004) şi „Serbistan_Jurnal de bord” („Logbook_Serbistan”, 2015).

Film emblematic al aşa-numitului Val Negru Iugoslav din anii `60-`70, „Opere timpurii” (1969) oferă o perspectivă critică asupra ideologiei marxiste şi a locului său în „societatea revoluţionară” şi reflectă întrebările şi îndoielile din lumea socialistă după înnăbuşirea Primăverii de la Praga şi după diferitele mişcări studenţeşti internaţionale. Filmul are în centru patru tineri – trei băieţi şi o fată – care încearcă să trezească, fără succes, conştiinţa în rândul muncitorilor şi ţăranilor.

Kenedi se intoarce acasa

În „Kenedi se întoarce acasă” (2004), Želimir Žilnik redă povestea câtorva persoane care au părăsit fosta Iugoslavie în anii `90 din cauza războiului şi care au petrecut mai mult de zece ani în Europa de Vest ca refugiaţi sau azilanţi, iar acum încearcă să se reintegreze în Serbia.

Realizat la apogeul recentei crize a refugiaţilor din Europa, „Serbistan_Jurnal de bord” (2015) urmărește viața imigranților ilegali și a azilanților găzduiți în centre speciale din Serbia în urma unor evadări dramatice din țările de origine, state copleșite de război și sărăcie.

Născut în 1942, Želimir Žilnik trăieşte şi lucrează la Novi Sad. El va fi prezent la Ceau, Cinema! alături de producătoarea Sarita Matijevic (Playground Produkcija). Participarea lor la festival face parte din colaborarea cu Bienala Art Encounters 2019.

În data de 4 octombrie, Želimir Žilnik va susține un masterclass la Timișoara, care va fi precedat de o altă serie de proiecții din opera lui cinematografică.

Želimir Žilnik a realizat de-a lungul carierei sale extrem de prolifice peste 50 de filme de lungmetraj şi de scurtmetraj, care au fost proiectate la câteva dintre cele mai mari festivaluri din lume, precum cele de la Berlin, Toronto, Rotterdam, Moscova sau Oberhausen. Este considerat unul dintre iniţiatorii genului „docudramă”.

Logbook Serbistan

De la sfârşitul anilor `60, filmele sale angajate social i-au adus laude în fosta Iugoslavie, dar în anii `70 şi `90 au atras şi cenzura, din cauza criticilor dure la adresa sistemului politic. Puterea de a observa şi de a extrage poveşti fascinante din vieţile oamenilor simpli este trăsătura comună a filmografiei sale.

Bienala Art Encounters 2019 este curatoriată de Maria Lind și Anca Rujoiu și cuprinde un program extins pe tot parcursul anului, incluzând o serie de componente precum Proiecțiile de film / Film Screenings, realizate în colaborare cu Ceau, Cinema! și cu Teatrul Național „Mihai Eminescu” Timișoara. Expoziția Bienalei se deschide pe 20 septembrie 2019.

A şasea ediţie Ceau, Cinema! va avea loc în perioada 18-21 iulie, la Timişoara şi Gottlob, prima localitate rurală din România cu un cinematograf renovat.

Abonamentele, care oferă acces la toate proiecţiile din festival, pot fi achiziţionate online, pe site-ul iaBilet.ro. Un abonament general costă 60 de lei, iar un abonament special, care vine la pachet cu un tricou sau o traistă din colecția Ceau, Cinema! şi cu un set de stickere desenate de artiștii colaboratori ai festivalului, costă 100 de lei.

* * *

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Proiectul este organizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC).

Parteneri culturali principali: Fundaţia Art Encounters și Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.

Evenimentul este realizat de voluntari şi susţinut de: postul de televiziune TNT, Vitas România, Groupama Asigurări, Conceptual Lab by Theo Nissim, ISHO, Consulatul Germaniei la Timişoara, Institutul Francez din Timişoara, Centrul Cultural German din Timişoara, Institutul Goethe, Institutul Balassi – Institutul Cultural Maghiar din București, Porsche Timișoara, Restaurantul Vinto, Hotel Timișoara, Pulcinella, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timişoara, Direcţia Judeţeană de Cultură Timiş, Teatrul Auăleu, Anim`est, Ovride Specialty Cofee, AMBASADA, iaBilet.ro, Primăria Gottlob.

Foto: Ceau Cinema – facebook

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.