„Revizorul” pe scena de la Oradea
https://www.ziarulmetropolis.ro/revizorul-pe-scena-de-la-oradea/

Spectacolul „Revizorul” de N.V. Gogol, în regia lui Petru Vutcărău, va avea premiera pe 18 şi 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului „Regina Maria” din Oradea.

Un articol de Liliana Matei|15 februarie 2020

Nikolai Vasilievici Gogol este unul dintre marile nume ale literaturii universale, remarcându-se ca scriitor realist și satirist deopotrivă. Gogol a fost marcat în căutările sale de nevoia de a se desprinde de rutină și comoditate și de a se ridica deasupra statutului de „viețuitoare care viețuiește numai pentru a viețui”. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său, iar râsul gogolian a fost inspirat de însuși Pușkin, Gogol afirmând: „Dacă e vorba să râdem, apoi să râdem tare, să râdem de ceea ce merită într-adevăr să fie ridiculizat de toți.” Anecdota care stă la baza comediei „Revizorul” îi este inspirată tot de către Pușkin, măiestria lui Gogol fiind aceea de a reda o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități. În plin proces de organizare a mușamalizării, aceștia primesc vestea că la han a ajuns un individ suspect, care prezintă semnalmentele unui inspector…

Piesa „Revizorul” face parte din categoria textelor a căror contemporaneitate nu se degradează în timp.  Prima reprezentație a avut loc pe scena Teatrului Alexandrinsky din St Petersburg, în 19 aprilie 1836, iar în anul 1842 apare o versiune îmbunătățită. În cele aproape două secole de la premiera din St Petersburg, piesa a fost pusă în scenă de sute de ori și au existat versiuni pentru televiziune, operă, dans și film. În Oradea, spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii: Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban, Igor Lungu. Regia spectacolului este semnată de Petru Vutcărău.

Regizor de renume internațional, Petru Vutcărău a pus în scenă peste o sută de spectacole atât în Republica Moldova, cât și în alte țări precum: Italia, Franța, România, Rusia, Japonia sau Turcia și a predat actoria la diverse școli de teatru din Franța, Italia, Rusia și Japonia. Este prieten vechi al teatrului din Oradea, încă din 1995, când pune în scenă spectacolele „Și cu violoncelul ce facem” de Matei Vișniec și „Hei, oameni buni” de William Saroyan, urmate de „Sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vișniec, în anul 1999 și „Salonul nr. 6” de A.P. Cehov și „Care pe care” de August Strinberg în 2006. Revine patru ani mai târziu, când pune în scenă piesa „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. În 2018, când își începe activitatea ca regizor artistic la Trupa Iosif Vulcan, montează spectacolul „Avalanșa” de Tuncer Cücenoğlu, care devine una dintre cele mai apreciate producții ale stagiunii, premiată internațional.  Light design-ul este semnat de Gheorghiu Bogdan, creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale, coregrafia îi aparține lui András Lóránt, iar scenografia este semnată de Adrian Damian, iar costumele de Tatiana Popescu.

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.