River Rites a luat Marele Premiu al BIEFF 2013
https://www.ziarulmetropolis.ro/river-rites-a-luat-marele-premiu-al-bieff-2013/

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul “River Rites”. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru “As the Flames Rose”.

Un articol de Petre Ivan|18 decembrie 2013

Marele premiu al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul „River Rites“. Premiul pentru cea mai bună regie a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru „As the Flames Rose“.

Juriul BIEFF 2013, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinemaului contemporan – Rémi Bonhomme, Joost Daamen, Mieke Bernink, Mário Micaelo și Andrei Rus – a decis: Marele premiu, în valoare de 1500 euro, i-a fost acordat regizorului american Ben Russell, pentru filmul  River Rites.

„Un râu undeva în Surinam: copii și tineri zburdă în apă. Regizorul transformă această scenă cu aer de mit într-un dans, în care grația gesturilor protagoniştilor devine energie şi ritm în formă pură“, conform Senscritique. „Un joc filmic amintind de unele dintre filmele Mayei Deren; un film despre cum cinemaul devine poezie, corpul uman un artist acrobat neobosit, iar câţiva paşi simpli de dans o filosofie de viață“.

River Rites, „un film purificator“

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Premiul pentru cel mai bun film este înmânat unui regizor care folosește tehnicile și limbajul cinematografic pentru a transcede cinemaul. Jucându-se cu timpul și mișcarea, regizorul nu doar înfățișează, ci creează un ritual în măsură să îi purifice atât pe eroii filmului, cât și pe noi, ca spectatori“.

Premiul pentru cea mai bună regie, oferit de Uniunea Cineaștilor din România, i-a revenit regizorului portughez João Rui Guerra da Mata pentru filmul As the Flames Rose.

Cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, filmul creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste.

Juriul BIEFF și-a motivat astfel decizia: „Acest regizor reușește să îmbine două abordări estetice care la prima vedere par incompatibile: una este teatrală, iar celalaltă intimă. Pe parcursul filmului, el se joacă cu relativitatea elementelor cinematografice, pentru a recrea condiția efemeră a vieții umane“.

Premiul pentru imagine, oferit de Cinelabs România, a fost acordat filmului regizat de Lois Patiño, Mountain in Shadow. Acesta tratează peisajul ca pe o experienţă tactilă – reliefând texturile şi subminând materialitatea şi relaţiile spaţiale, iar regizorul creează o coregrafie vizuală a sublimului care-ţi taie respiraţia.

Premiul pentru Cel mai bun film experimental românesc, oferit tot de Cinelabs Romania, a mers către Image Fisherman al regizorului Alexandru Petru Bădeliță.

Filmul este o reinterpretare parodică a esteticii cinematografului experimental. Într-un colaj de live-action şi animație, regizorul dezvăluie fragmente de amintiri, gânduri subconştiente, spaime, obsesii, îndoieli, eliberate din albume de fotografii şi serviete pline de scrisori. Comentariul ironic din voice-over este constant subminat, cu energie și spirit ludic, de erupţia imaginilor kaleidoscopice.

River Rites

Menţiunea specială a juriului a revenit regizorului chinez Hu Wei, pentru filmul Butter Lamp, o interesantă investigație pe tema păstrării identității culturale.

Pornind de la o practică încă populară in China, la granița dintre ficțiune și documentar, filmul urmărește o ședință foto, în care un bărbat fotografiază familii de tibetani nomazi, cu sit-uri celebre în fundal: Marele Zid Chinezesc, Disneyland, Stadionul Olimpic din Beijing, o plajă hawaiiană etc.

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecția noului film al lui Gustav Deutsch, Shirley – Visions of Reality.

Un omagiu adus pictorului american Edward Hopper, filmul dă viață, prin mijloace cinematografice, unei serii de 13 tablouri ale acestuia, pentru a spune povestea unei femei ale căror gânduri, emoții și reflecții ne fac să observăm o eră din istoria Americii.

Printr-o serie de tableaux vivants care îți taie respirația, set-design-ul impresionant al lui Deutsch și eclerajul remarcabil al directorului de imagine Jerzy Palacz recreează cu măiestrie universul vizual al lui Hopper, valorificându-i calitățile cinematografice și narative.

Foto cu River Rites, câștigătorul BIEFF 2013 și cu ceremonia de premiere – bieff.ro

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.