Rodrigo García, regizor: „Dacă eşti actor, eşti un imbecil, pentru că înveţi pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul“
https://www.ziarulmetropolis.ro/rodrigo-garcia-regizor-daca-esti-actor-esti-un-imbecil-pentru-ca-inveti-pe-de-rost-cuvintele-pe-care-le-scrie-autorul/

Unul dintre cei mai controversaţi regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul Festivalului de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García şi-a prezentat creaţiile video, după ce – cu o zi înainte – o piesă de-a sa avut parte de un spectacol-lectură.

Un articol de Adina Scorţescu|12 iunie 2013

Unul  dintre cei mai controversați regizori spanioli s-a întâlnit ieri cu publicul în cadrul unei conferințe organizate de Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Rodrigo García și-a prezentat creațiile video, după ce – cu o zi înainte – piesa „Moarte și reîncarnare într-un cowboy“ a avut parte de un spectacol-lectură.

Despre scriitorul, scenograful, artistul vizual şi regizorul de teatru Rodrigo García se spune că ar crea „texte care explodează precum bombele“. Născut într-un cartier sărac din Buenos Aires, dar stabilit acum în Spania, artistul consideră că teatrul este un spațiu de libertate pentru orice creator.

„Pentru mine – să fie foarte clar – literatura e foarte importantă, dar cred că prin teatru poți exprima mult mai multe. În cei 27 de ani de teatru, am făcut de toate: teatru în care textul era important, apoi m-am jucat cu literatura; am început să proiectez cuvinte, care deveneau elemente de scenografie.“

„M-am sprijinit mult pe artele plastice, fără să uit că materia teatrului este actorul. Nu fizic, ci actorul care mă însoțește în demersul meu. Nu mă interesează actorii virtuoși, nu mă interesează că un om e stângaci, că nu știe să vorbească. Am nevoie doar de un însoțitor în drumul meu intelectual. Așa mi-am început propria companie.“

Rodrigo García
regizor

În compania sa, La Carnicería Teatro (Teatrul Măcelărie), regizorul a cooptat și un copil, care a început să joace la vârsta de opt ani: „M-a interesat mereu violența în familie și problema copiilor care asistă la violență.“

La începutul carierei, ca să se poată întreține, a lucrat într-o agenție de publicitate. Din acea perioadă datează o creație video în care un om arată degetul mijlociu realității de pe stradă: trecătorilor, polițiștilor, tramvaielor, panourilor publicitare.

„Trăiam un paradox: la serviciu făceam reclamă la Coco Cola, Decathlon și așa mai departe. Acum aveam posibilitatea de a mă răzbuna. Cu banii din publicitate, am făcut teatru. Pentru că, în Spania, n-au existat niciodată bani pentru asemenea producții considerate incomode. Când le prezentam, oamenii ne insultau.“

Teatrul ca declarație politică

Pe măsură ce a îmbătrânit – spune el – a trecut de la un teatru foarte experimental la un teatru foarte politic. Într-o creație video numită „Picnic“, câțiva oameni ies la iarbă verde și pun pe grătar cărți, pe care le mănâncă apoi cu ketchup și muștar. Pe fundal, o voce de femeie recită nume de scriitori.

„Cărțile apar în toate piesele mele. Îmi place să văd cărțile maltratate pentru a atrage atenția asupra lor. Ideea e că citim puțin pentru că nu avem timp și asta e o minciună.“

O altă preocupare a artistului este legată de obligația actorilor de a învăța texte pe de rost, lucru care îi pune într-o poziție de inferioritate. Cu act de respect pentru actor, Rodrigo García a creat spectacole în care cuvintele sunt proiectate pe un fundal, iar actorii doar se mișcă, repetitiv. „Publicul trebuia să citească și ce-am scris, și să se uite la ce făceau actorii pe scenă“.

„Dacă ești autor, ești inteligent. Dacă ești regizor, ești doar pe jumătate inteligent, pentru că pornești de la ce a scris autorul. Dacă ești actor, ești un imbecil, pentru că înveți pe de rost cuvintele pe care le scrie autorul.“

Rodrigo García
regizor 

„Esența creativității, pentru orice artist, este impudicul. Ceea ce se creează cu pudoare este lipsit de interes și nu este bun pentru societate. Pentru mine, e important ca pe scenă să fie libertate“, spune autorul, în ale cărui spectacole, relațiile sexuale sunt prezentate explicit.

Foto: www.sibfest.ro

29
/12
/23

Se anunţă o lună ianuarie bogată în filme pentru care merită să te deplasezi la cinema, inclusiv la multiplexuri. Distribuitorii - mari sau mici - scot o parte din artileria grea chiar de la începutul anului. Ţi-am făcut o listă cu opt titluri de neratat.

28
/12
/23

Cea de-a cincea ediție a festivalului Classix va avea loc la Iași în perioada 18 - 25 februarie 2024. Primele bilete și abonamente au fost puse în vânzare online. Conceptul dedicat „descoperirii dorinței” va domina Classix Festival 2024 în 8 capitole distincte, asociate fiecărui concert și spațiu.

22
/12
/23

Oana Predescu, actrița Teatrului Excelsior din București, vorbește despre joacă, muzică și uitare, despre fascinație și anxietate, într-un interviu sub formă de alfabet.

22
/12
/23

„Mamma Mia!”, un spectacol de divertisment de calitate marca Musicals.ro, care rivalizează cu marile producții din Occident, o va readuc pe scena Sălii Palatului pe Loredana în rolul principal, Donna Sheridan, alături de alți artiști consacrați, care urmează să fie anunțați în curând.

22
/12
/23

Longevitatea este una dintre temele cele mai abordate în lumea de azi. Tipuri variate de diete, suplimente alimentare, ingrediente străvechi redescoperite acum și tehnici de meditație promit creșterea duratei de viață sau, mai mult, recuperarea sănătății și un organism întinerit. Cum le alegem pe cele mai bune dintre nenumăratele sfaturi?

21
/12
/23

Joi, 21 decembrie, de la ora 19:00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a treia întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este ,,Suntem cel mai mișto popor nașpa”.

21
/12
/23

Un nou volum de excepție a apărut recent în seria Anansi. Mentor a Editurii Pandora M: „Puterea artei” de Simon Schama, profesor de istorie și istoria artei la Columbia University și autorul a numeroase cărți de succes, autor de eseuri pentru The New Yorker și realizatorul și prezentatorul a zeci de documentare pentru BBC, PBS […]

20
/12
/23

Topul personal al celor mai bune filme exclusiv din 2023 e dominat de francezi şi americani, la care se adaugă un român şi un finlandez. O listă capricioasă şi aparent eterogenă.

20
/12
/23

Iana Salenko, Dinu Tamazlâcaru, Julian MacKay, Marina Minoiu și alte nume mari ale baletului mondial vin în România, pe 26 februarie, pentru un regal de balet care va avea loc, începând cu ora 20:00, în Sala Ion Caramitru a Teatrului Național I. L. Caragiale din București.