„Roma” şi „The Favourite”, marile câştigătoare ale galei premiilor BAFTA
https://www.ziarulmetropolis.ro/roma-si-the-favourite-marile-castigatoare-ale-galei-premiilor-bafta/

„Roma” al lui Alfonso Cuarón şi „The Favourite” al lui Yorgos Lanthimos sunt marile câştigătoare ale galei premiilor Academiei Britanice de Film, care a avut loc duminică seară la Londra.

Un articol de Petre Ivan|11 februarie 2019

„Roma” s-a impus la categoriile „cel mai bun film”, „cel mai bun regizor”, „cea mai bună imagine” şi „cel mai bun film într-o limbă străină” in timp ce „The Favourite” a primit cele mai multe trofee BAFTA, in numar de 7, la categoriile: „cel mai bun film britanic”, „cea mai bună actriţă în rol principal”, „cea mai bună actriţă în rol secundar”, „cel mai bun scenariu original”, „cele mai bune costume”, „machiaj şi coafură” şi „cea mai bună scenografie”.

La categoria „cel mai bun film” au fost nominalizate: „BlacKkKlansman” (r. Spike Lee), „The Favourite” (r. Yorgos Lanthimos), „Green Book” (r. Peter Farrelly), „Roma” (r. Alfonso Cuarón) şi „A Star is Born” (r. Bradley Cooper). Câştigător a fost ales lungmetrajul lui Alfonso Cuarón.

Trofeul pentru cel mai bun regizor a revenit tot cineastului mexican pentru „Roma”, producţie Netflix.

Olivia Colman a fost recompensată cu trofeul categoriei „cea mai bună actriţă”, pentru rolul din „The Favourite”, pentru care a primit şi un Glob de Aur, în luna ianuarie, şi o nominalizare la Oscar.

Rami Malek a primit trofeul la categoria „cel mai bun actor”, pentru rolul din „Bohemian Rhapsody”, cel mai de succes film biografic muzical din toate timpurile. Acest rol i-a adus actorului şi un Glob de Aur şi o nominalizare la Oscar.

Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost desemnată Rachel Weisz, pentru „The Favourite”. Weisz a fost nominalizată pentru acest rol la Globurile de Aur şi la Oscar.

Mahershala Ali a câştigat trofeul categoriei „cel mai bun actor în rol secundar”, pentru interpretarea din filmul „Green Book”. Interpretarea i-a adus mai adus anul acesta un Glob de Aur şi o nominalizare la Oscar.

Cel mai bun film într-o limbă străină alta decât engleza a fost desemnat „Roma”, produs de Alfonso Cuarón şi Gabriela Rodríguez.

Emma Stone in ‘The Favourite’

Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel şi Kevin Willmott au fost câştigătorii categoriei „cel mai bun scenariu adaptat”, pentru „BlacKkKlansman”.

Deborah Davis şi Tony McNamara au fost premiaţi pentru cel mai bun scenariu original – „The Favourite”.

Tot „The Favourite” (Yorgos Lanthimos, Ceci Dempsey, Ed Guiney, Lee Magiday, Deborah Davis, Tony McNamara) a fost desemnat cel mai bun film britanic.

Cel mai bun documentar a fost ales „Free Solo” (Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Shannon Dill, Evan Hayes), în timp ce pentru cel mai bun montaj a fost premiat Hank Corwin, pentru „Vice”.

La categoria „Rising Star”, în urma votului publicului, câştigătoare a fost actriţa Letitia Wright, cunoscută din mai multe seriale, între care „Humans” şi „Black Mirror”, dar şi din producţii ca „Black Panther” şi „Avengers: Infinity War”.

Michael Pearce (scenarist/ regizor) şi Lauren Dark (producător) au fost premiaţi pentru cel mai bun debut, cu filmul „Beast”.

Cel mai bun scurtmetraj britanic a fost ales „73 Cows”, de Alex Lockwood.

Cel mai bun scurtmetraj britanic de animaţie a fost „Roughhouse”, de Jonathan Hodgson şi Richard Van Den Boom.

Titlul de „cea mai bună scenografie” a revenit lungmetrajului „The Favourite” (Fiona Crombie, Alice Felton), iar cea mai bună muzică a fost aleasă cea din „A Star is Born” – Bradley Cooper, Lady Gaga şi Lukas Nelson.

Filmul „Black Panther” a fost premiat pentru efectele vizuale create de Geoffrey Baumann, Jesse James Chisholm, Craig Hammack şi Dan Sudick.

Alfonso Cuarón („Roma”) a primit trofeul pentru „cea mai bună imagine”, iar John Casali, Tim Cavagin, Nina Hartstone, Paul Massey şi John Warhurst („Bohemian Rhapsody”), pentru „cel mai bun sunet”.

„Spider-Man: Into the Spider-Verse”, de Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman şi Phil Lord, a fost desemnat cel mai bun lungmetraj de animaţie.

Foto: Roma, The Favourite – facebook

15
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Documentarele biografice mainstream nu prea au cum să ofere surprize formale. Au cam aceeaşi structură, iar diferenţele sunt marcate de personalitatea adusă în prim-plan. Produs şi lansat recent de Netflix, „Pelé” este un film cât se poate de convenţional. Însă e greu de criticat prea aspru: ni-l prezintă pe marele Pelé, aşa că patosul e mai uşor de trecut cu vederea.

11
/03
/21

CRONICĂ DE FILM Difuzat la 4 martie de postul de televiziune Cinemaraton, dar programat în aceeaşi seară şi la Cinematograful Muzeului Ţăranului Român din Bucureşti, „Mai presus de orice” (1977) este o docudramă mai puţin ştiută, realizată de Dan Piţa şi Nicolae Mărgineanu, despre cutremurul din 1977.

07
/03
/21

Poți spune o poveste bună în mai puțin de 4 minute? Atunci e momentul să te înscrii în competiția românească a Festivalului internațional de foarte scurt metraj TRÈS COURT, coordonat de Institutul Francez din România!

05
/03
/21

Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică, dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate colțurile lumii să poată trăi și împărtăși experiențe comune interesante, și-a încheiat prima ediție pe 3 martie, cu decernarea premiilor pentru competiția de scurtmetraje.

04
/03
/21

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve și Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureșteană, un festival de muzică clasică la Iași, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice și cartea unui istoric optimist care-și propune să redea speranța.

02
/03
/21

CRONICĂ DE FILM După o serie de filme care investigau trecutul, Radu Jude revine cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), un lungmetraj polemic care atacă în primul rând ipocrizia societăţii româneşti prezente, mai ales în privinţa sexualităţii.

26
/02
/21

CRONICĂ DE FILM Problema dureroasă a tăierilor ilegale de păduri din România, pusă în legătură cu situaţii asemănătoare din alte ţări, devine în sfârşit subiectul unui documentar de cinema care îşi aşteaptă în acest an întâlnirea cu publicul larg, „Lemn” (2020), realizat de Monica Lăzurean-Gorgan împreună cu alte două cineaste, Ebba Sinzinger din Austria şi Michaela Kirst din Germania.