Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, câștigătorul Anim’est 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-belgian-this-magnificent-cake-castigatorul-animest-2018/

Scurtmetrajul belgian „This Magnificent Cake!”, în regia lui Marc James Roels şi Emma de Swaef, a câştigat Marele Trofeu la cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est – The Experimental Edition, care a avut loc între 28 septembrie şi 7 octombrie, la Bucureşti. 

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2018

Un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria – artist vizual, regizor, producător și curatorul unor programe de animație austriacă la festivaluri importante de profil, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animație și co-fondatoarea companiei de producție Compote Collective, și Joris Clerté, din Franța, artist vizual, muzician, producător și regizor de animație, a decis câștigătorul din acest an, premiul fiind oferit de Institutul Cultural Român.

„În stilul lor vizual unic, regizorii ne poartă într-o călătorie excepțională în lumea exotică a Africii coloniale. Narațiunea construită în jurul unor situații suprarealiste și catastrofale vorbește despre lăcomie, ignoranță, cruzime, slăbiciune și prăbușirea rasei albe în sălbăticia unui continent nou”, a motivat juriul.

Scurtmetrajul se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film, Anim’est fiind singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.

Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj de animație a fost adjudecat de filmul „Ride”, în regia lui Paul Bush. Citând juriul, „acest film îmbină magia animației stop motion cu o coloană sonoră excelentă. O mulțime de motociclete istorice superbe creează un organism mecanic nou și vibrant, care ne poartă într-o cursă nostalgică și captivantă.”

Două mențiuni speciale în această categorie au fost acordate scurtmetrajului belgian „Wildebeest”, în regia lui Matthias Phlips și Nicolas Keppens, pentru „maniera de succes în care îmbină desenul cu imaginile documentare din sălbăticia africană”, și scurtmetrajului polonez „III”, regizat de Marta Pajek, „o frumoasă animație desenată de mână, sensibilă și bine executată, despre complexitatea relației dintre un bărbat și o femeie”, după cum a motivat juriul.

Același juriu a decis și premiile competiției de scurtmetraj studențesc, al cărei câștigător este filmul estonian „Mutuem”, în regia lui Aggie Pak Tee Lee. „Designul grafic original și sincronizarea perfectă dintre momente ilustrează cu măiestrie vizita unui grup școlar într-un muzeu de artă. Când învățătoarea își scapă elevii din vizor, aceștia răstoarnă orice interpretări clasice ale faimoaselor opere de artă”, a declarat juriul.

Două mențiuni speciale pentru film studențesc au fost acordate scurtmetrajului estonian „Once in the Fields of Boredom”, în regia lui Teele Strauss, „o poveste clasică despre sfârșitul unei relații redată într-o maniera vizuală inovatoare și surprinzătoare, folosind proiecții animate pe timp de noapte în decorul real al unei păduri”, și scurtmetrajului britanic „Losing the Sponge”, în regia lui Leto Stojanovic Meade, „pentru maniera în care îmbină diversele tehnici de animație experimentală cu narațiunea plină de umor”, după cum a declarat juriul.

Câștigătorul categoriei Cel mai bun lungmetraj de animație este filmul ungar „Ruben Brand – the Collector” în regia lui Milorad Krstic.

Din juriul acestei secțiuni au făcut parte Luce Grosjean, din Franța, CEO-ul companiei franceze de distribuție Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internațional de Film de Animație AniFilm, din Třeboň, și regizorul român Sergiu Negulici, câștigătorul competiției românești la Anim’est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său, „Splendida Moarte Accident“. Aceștia au motivat: „Am fost captivați de acest lungmetraj de animație modern cu o producție curajoasă și o abordare proaspătă, artistică și distractivă, care trece publicul prin diverse genuri – horror, noir, aventură. Ne-a surprins stilul extrem de curat și de precis, combinat cu designul îndrăzneț. Acest film oferă o perspectivă nouă asupra lucrurilor și provoacă imaginația audienței cu universul său bogat și inventiv. Pur și simplu vrei să îl vezi și a doua oară. ”

Același juriu a decis și câștigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc: „Monstrul”, în regia Laurei Pop, „pentru că a reușit să ne poarte în călătoria ei, construită cu ajutorul imaginilor curate, simple și puternice. Am fost fermecați de bucuria, inteligența și creativitatea acestui film”, în cuvintele juriului.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată scurtmetrajului „Sleepless Sleep”, regizat de Iris-Nicole Arsu. „Într-un cadru spațio-temporal limitat, regizorul construiește o poveste plină de simboluri și metafore personale, cu ajutorul desenelor de mână sugestive. Acest film spune o poveste într-o manieră spontană și poetică și reușește să transmită emoție în lipsa cuvintelor”, a motivat juriul.

În secțiunea Music Video, jurizată de Adrian Despot, fondatorul şi frontmanul trupei Viţa de Vie, Paul Mureșan, artist, regizor, animator şi ilustrator și George Stanca, cunoscut şi sub numele NotSoCommonDJ, om de radio, organizator de evenimente, pasionat de muzică electronică și promotor al acesteia, câștigătorul este videoclipul piesei „Clandestiny”, al formației Mastodon, regizat de BlinkMyBrain. „O poveste veche de când lumea, despre cuceritori care transformă ambițiile altor oameni în propriile arme. Cu o tehnică impecabilă și o imagine impresionantă, această animație transformă fiecare cadru într-o pictură…sau într-un tricou rock”, a declarat juriul.

O mențiune specială în această categorie a fost acordată videoclipului „Seven Tides” al formației Why Mud, regizat de francezul Florent Grattery. „Această călătorie spusă din perspective diferite este despre mințile noastre sub influența…timpurilor noastre. Stilul este îmbrăcat în influențe pop-art și povestea este extrem de inteligentă”, adaugă juriul.

Un juriu format din copii – Maria Clara Bălan, Maria Coșescu și Emine Calit, a ales câștigătorul secțiunii Minimest: „Ella, Oscar şi Hoo – MeteHoo”, scurtmetrajul francez în regia lui Emmanuel Linderer. Juriul a motivat: ”Ne-a plăcut acest film pentru că Soarele este personajul principal, el ne dă lumină şi vitamina D.”

Câștigătorul Premiului Publicului la această ediție este scurtmetrajul american „Weekends”, în regia lui Trevor Jimenez, o poveste încărcată de momente suprarealiste intercalate cu realităţile dosmestice ale vieţii unei familii destrămate.

Foto: Anim’est, This Magnificent Cake – facebook

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.