Scurtmetrajul spaniol „Dead Horses” a câștigat Trofeul Anim’est
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-spaniol-dead-horses-a-castigat-trofeul-animest/

Scurtmetrajul spaniol „Dead Horses”, al regizorilor Marc Riba şi Anna Solanas, a câştigat marele trofeu al celei de-a 12-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est, distincţie oferită de Institutul Cultural Român

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2017

„Pelicula care a câștigat marele premiu este într-adevăr un film deosebit, nu neapărat prin prisma tehnicii folosite, care e stop motion și durează foarte mult, cât prin subiectul pe care-l tratează. Îmi imaginez că a fost foarte greu pentru juriile festivalului să desemneze câștigătorii ediției, pentru că și pentru mine a fost foarte greu să fac selecția din 1.200 de scurtmetraje” – Mihai Mitrică,  directorul Anim’est

Acesta a precizat că ediția din acest an a festivalului a fost una „foarte reușită”, la succes contribuind și faptul că au fost mai multe locații, programul a fost mai dens, iar publicul „a fost foarte numeros”.

Mihai Mitrică a amintit că filmul câștigător al marelui trofeu va intra pe lista lungă de propuneri, la categoria Cel mai bun scurtmetraj de animație, a Premiilor Academiei Americane de Film.

Premiul pentru Cel mai bun film de scurtmetraj, oferit de ShortsTV, a fost adjudecat de filmul din Franța „The Ogre” / „Căpcăunul”, în regia lui Laurene Braibant, în timp ce pelicula „My man (Octopus)” / „Bărbatul meu (Caracatița)”, în regia lui Stephanie Cadoret (Franța), a primit o mențiune specială.

La categoria Cel mai bun scurtmetraj studențesc premiul a fost câștigat de pelicula din Statele Unite ale Americii „Hot Dog Hands” / „Degetele hot dog”, în regia lui Matt Reynolds.

La aceeași categorie au fost oferite mențiuni speciale filmelor „Stockholm”, cu o regie semnată de Jean-Baptiste Aziere, Victor Chavanne, Thomas Némery, Morgane Perrin, Camille Roubinowitz (Franța), și peliculei poloneze „Oh mother!” / O, mamă!”, regia Paulina Ziolkowska.

Juriul secțiunilor scurtmetraj internațional și film studențesc i-a avut în componență pe canadianul Dave Cooper, finlandeza Katariina Lillqvist și francezul Alexis Hunot.

Distincția pentru Cel mai bun film de lungmetraj a fost acordată animației chineze „Have a nice day!” / „O zi bună să ai!”, în regia lui Liu Jian. O mențiune specială a fost acordată coproducției Franța-Canada „Louise by the shore” / „Louise la malul mării”, în regia lui Jean-Francois Laguionie.

Câștigătorul premiului pentru cel mai bun scurtmetraj românesc, distincție oferită de Institutul Cultural Român, a fost regizorul Sergiu Negulici cu filmul „Splendida moarte accident” / „The blissful accidental death”.

Mențiuni speciale au fost acordate peliculelor „Cel mai bun client” / „Best customer”, în regia lui Serghei Chiviriga, și „Nu mor caii când vor câinii” / „Horses don’t die on a dog’s wish”, regia Cristian Radu.

Juriul secțiunilor lungmetraj internațional și competiție românească i-a avut în componență pe Nag Vladermerski, fondatorul, directorul și selecționerul LIAF (London International Animation Festival) din Marea Britanie, Hanna Hemila, producătoare și regizoare finlandeză, și regizoarea Ely Dagher din Liban.

În secțiunea Music Video, jurizată de Bogdan Șerban (România), Luiz Stockler (Marea Britanie), și Răzvan Rădulescu (Hefe) (România), câștigător a fost „Perfect world”, cu o regie semnată de Saul Freed și Karni Arieli (Marea Britanie).

Premiul publicului a revenit tot unui scurtmetraj realizat în România, „Cel mai bun client” / „Best customer”, în regia lui Serghei Chiviriga.

Un juriu format din copii — Sofia Diga, Olga Dragomir și Alice Bușe — a ales câștigătorul secțiunii Minimest — „The Wind in the Reeds” / „Vântul printre trestii”, o coproducție Franța/Belgia/Elveția, regizată de Nicolas Liguori și Arnaud Demuynck.

Seara a continuat cu spectacolul „Harun și marea de povești”, de Salman Rushdie, o adaptare de Timp Supple și David Tushingham, în regia lui Alexandru Berceanu.

Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Animație Anim’est s-a desfășurat în perioada 29 septembrie — 8 octombrie la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Expirat, Apollo 111 și Carol 53.

Festivalul Internațional de Film de Animație Anim’est, membru al rețelei paneuropene Cartoon, este organizat de Asociația Este’n’est și finanțat de Centrul Național la Cinematografiei, Administrația Fondului Cultural Național, Uniunea Cineaștilor din România, Institutul Cultural Român și Fundația Japonia.

Foto: Anim’est 2017 – facebook

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.