„Secretul lui Raoul Taburin”: O comedie care-ți face bine, chiar dacă poate nu e de Cannes
https://www.ziarulmetropolis.ro/secretul-lui-raoul-taburin-o-comedie-care-ti-face-bine-chiar-daca-poate-nu-e-de-cannes/

Recent lansată pe marile ecrane, comedia „Secretul lui Raoul Taburin” e din categoria celor care unora le va pica cât se poate de bine  (şi vor ieşi din sală zâmbind prelung), iar altora le va trezi gena critică şi o anume plictiseală. Și totuşi, e multă savoare şi în lucrurile (şi filmele) mai „mici”. 

Un articol de Cristina Enescu Aky|8 septembrie 2019

Filmul este o adaptare după benzile desenate realizate de Jean-Jacques Sempé. O poveste cu aer familial și umor accesibil, nu de puține ori chiar emoționant. Povestea regizată de Pierre Godeau nu are artificii comice excesive, dar are o atenție mai mereu semnificativă și relaxantă asupra micilor detalii ale vieții interioare și exterioare.

În rolul principal este distribuit unul dintre cei mai cunoscuți comedianți belgieni, Benoît Poelvoorde. Poate vi-l veți aminti din „Astérix la Jocurile Olimpice” (2008), „Coco avant Chanel”(2009, alături de Audrey Tautou „A Place on Earth” (2013 – peliculă pentru care a câștigat Magritte Award for Best Actor). În „(Secretul lui) Raoul Taburin”, el îl joacă pe acest oarecare, pe de o parte deloc un personaj teribil de interesant în sine, pe de alta o figură în care e destul de ușor să vezi ceva din propriile handicapuri emoționale, oricare ar fi acestea.

Miza comică a filmului e aparenta banalitate, chiar ridicolul „secretului” său, ce ajunge să îi controleze viața (cel puțin în percepția sa) într-o măsură care frizează ori absurdul extrem de hilar, ori o fatalitate de care cumva ne speriem și noi în timp ce de amuzăm de Taburin. Secretul lui este de fapt o frustrare, o neputință, devenită cel mai bine păstrat secret de-a lungul multor ani: faptul că nu a reușit niciodată să învețe să meargă pe bicicletă. Percepția lui asupra „eșecului său existențial” face ca acest (pentru alții, poate pentru noi toți) detaliu infim al vieții să devină coșmarul vieții sale, Nemesis-ul care atrage o nenumărare de alte belele. Și, ca mai mereu, necazul altuia e infinit mai comic decât cel propriu.

Raoul pare menit din copilărie să urmeze meseria tatălui, iar asta implică ab initio o relație simbiotică cu bicicleta. Pe care Raoul o construiește, cu o grămadă de eforturi, însă reușește să se înțeleagă cu bicicleta exclusiv atunci când merge pe lângă ea. Orice efort e zadarnic, iar secretul devastator de rușinos, în mintea lui, devine punctul central al vieții lui. Și, pentru că viața, Dumnezeu sau hazardul au adesea extrem de mult umor, chiar și (sau mai ales….) atunci când individul nu reușește să discearnă nimic comic în propria lui viață.

Cel puțin așa e în mintea lui Raoul: că marele său secret ajunge pas cu pas să îi controleze viața ca un tiran ce îi răpește orice urmă de control. Nu e vorba doar incapacitatea de a merge pe bicicletă în sine, ci mai ales de faptul că, cumva în vâltoarea vieții și a anilor, această neputință a rămas secretă. Amuzant și foarte ușor de înțeles empatic este  cât de dramatic pare secretul din perspectiva deținătorului său, și cum omul însuși ajunge să își complice existența tot mai mult din cauza asta, dar și cât de ultra-subiective și, deci, foarte manipulabile de către noi înșine sunt viziunile noastre asupra realității și a celorlalți.

Cumva asta se reflectă și într-un detaliu al costumelor: toate personajele poveștii, de-a lungul mai multor decenii, poartă exact aceleași haine. Poate pentru că lumea și realitatea fiecăruia dintre noi este în principal produsul propriei imaginații și percepții subiective. Dacă vi se pare un subiect ridicol și insignifiant, aflați că e un lucru la fel de serios ca orice neputință rușinoasă (în proprii ochi) ce v-a frământat, frustrat, chinuit vreodată. De fapt în asta rezidă, poate, umorul satisfăcător al acestei comedii lejere în sens relaxant și plăcut. Câte căzături și câtă durere fizică dar mai ales emoțională a înghițit Raoul din cauza bicicletei… poate înțelege numai cine a avut sau încă are vreun (orice fel de) Nemesis personal.


Așadar, un film relaxant, generator de zâmbete și binefăcător pentru cei care au chef de o comedie franțuzească în culorile pastelate ale unei mici localități de provincie, cu personaje la fel de nerealiste precum percepția fiecăruia dintre noi asupra realității, o poveste pe care acei (extrem de puțini….nu?) care au tăinuit vreodată o mare rușine, neputință sau frustrare personală o vor savura chiar dacă nu are artificii narative sau cinematografice extrem de impresionante.

Cei care caută inchizitor mai mult „filme de neuitat”, probabil vor fi oarecum dezamăgiți de această producție, etichetând-o ca monotonă și fără vreo mare poveste. Și totuși, o comedie ce îmbină atât de plăcut realitatea cu subiectivitatea, și la filmările căreia, ca o ironie, amestecul de ficțiune și concret s-a materializat într-un accident de bicicletă nu chiar minor al actorului Benoît Poelvoorde – iată un film pe care merită să vedeți dacă și cum îl veți savura.

*
„Secretul lui Raoul Taburin”
Regia: Pierre Godeau
Cu: Benoît Poelvoorde, Léo Dussollier, Edouard Baer, Suzanne Clement



20
/06
/22

Poate cel mai bun film nou văzut în primele trei zile de TIFF e "Rimini" (2022), realizat de austriacul Ulrich Seidl - portretul sarcastic al Europei prin povestea unui cântăreţ austriac eşuat care performează pentru pensionari în hoteluri semi-pustii din celebra staţiune italiană care dă titlul.

18
/06
/22

Cluj-Napoca e, zilele astea, orașul ideal. După cum ar spune un clasic în viață: „pentru că… din seria filmelor“. Pentru că… TIFF și pentru că… festival. Mare. Frumos. Prietenos. Aventuros. Și alte cuvinte care se termină la fel de spectaculos – spumos, delicios, tiffelicious.

10
/06
/22

Jocurile, atelierele și distracția în aer liber se întorc la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, într-un program extins, dedicat copiilor și părinților prezenți la Cluj-Napoca între 18 și 26 iunie.

09
/06
/22

În lunile iunie și iulie, Institutul Cervantes din București și Happy Cinema propun publicului interesat de artă o serie de proiecții de filme documentare având ca subiect diverse figuri iconice ale artei spaniole contemporane: Salvador Dalí, Generația Buñuel, Dalí, Picasso, Muzeul Prado, Remedios Varo, Antonio López. Proiecțiile vor avea loc în Sala Auditorium a Institutului Cervantes (Bulevardul Regina Elisabeta 38), în fiecare zi de miercuri, de la ora 19.00.

09
/06
/22

Filmul “Metronom” (2022), premiat pentru regie în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, va deschide a noua ediţie a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care se va desfăşura în perioada 14-17 iulie. Proiecţia va avea loc în prezenţa regizorului Alexandru Belc şi a tinerei actriţe Mara Bugarin, originară din Timişoara.

08
/06
/22

Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță un parteneriat cu platforma TikTok, prin care își propune să aducă în focus creatorii români de conținut pasionați de cinematografie și să îi invite să-și găsească inspirația la cel mai mare eveniment de film din țară. Parteneriatul include un hashtag challenge, care va culmina cu un eveniment de premiere special la Cluj-Napoca, și un Masterclass VFX pentru adolescenți susținut de Robert Tatoi, în cadrul EducaTIFF.

08
/06
/22

Aurel Marton și-a petrecut peste 20 de ani în detenție. Acum se străduiește să ducă o viață normală, alături de familie. Povestea vieții sale și, mai ales, iubirea față de animalele abandonate, i-au atras atenția regizorului Mihai Dragolea, care l-a distribuit în noul său scurtmetraj. „Aurică, viață de câine”, care spune povestea unui evadat ce trăiește într-un lan de porumb și care se împrietenește cu câinele unui sătean de la care fură mâncare, va avea premiera în competiția Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), joi, 23 iunie, la Cinema Florin Piersic (Cluj Napoca).

08
/06
/22

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, singura manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, anunță deschiderea sesiunii de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a opta ediții, care va avea loc între 8 -11 septembrie 2022, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt: 24 iunie (normal) și 15 iulie (târziu).

07
/06
/22

10 pentru FILM, programul care intermediază întâlnirea între actori români de teatru și lumea cinematografiei, a ajuns la cea de-a 11 ediție. O rampă de lansare pentru peste 100 de artiști talentați de pe scenele teatrelor din România, 10 pentru FILM își continuă misiunea și în 2022, la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 - 26 iunie 2022). Astfel, alți 10 actori aflați la debut sau care au interpretat până acum roluri secundare în cinema vor veni la TIFF, unde vor intra într-un program de prezentare și formare, care include workshop-uri, dar și întâlniri esențiale cu profesioniști din industrie.

06
/06
/22

Chef-ul Adi Hădean vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania 2022 pentru o zi specială: Ukrainian Street Food Day. Acesta va pregăti, alături de bucătari din Ucraina, preparate tradiționale din țara vecină, pe care clujenii sunt invitați să le încerce pe 20 iunie la un eveniment special, care va fi organizat pe strada Potaissa din centrul orașului. Toate fondurile strânse în urma acestui eveniment vor fi donate inițiativei #SolidarSocial, care livrează mese calde refugiaților.

02
/06
/22

Fidel misiunii sale de a cultiva pasiunea publicului tânăr și foarte tânăr pentru arta cinematografică, programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie). Calendarul evenimentelor include anul acesta o amplă selecție de filme dedicate copiilor și adolescenților, ateliere creative și cursuri de jurnalism de cinema, dar și o prezentare în premieră a opționalului de educație cinematografică, care va fi testat pe parcursul unui an școlar la Colegiul Național Gheorghe Șincai din Cluj-Napoca, la inițiativa Asociației Festivalului de Film Transilvania (AFFT).