Seymour. Acolo unde nu se sfârșește dragostea
https://www.ziarulmetropolis.ro/seymour-acolo-unde-nu-se-sfarseste-dragostea/

Seymour Bernstein, pianistul, are optzeci şi opt de ani. Și la optzeci şi opt de ani, omul acesta poate să spună că nu credea să ajungă cu mâinile lui până la Dumnezeu. Iar adevărul este că el chiar a ajuns cu mâinile lui până la Dumnezeu, căci Seymour cu adevărat este dintre aceia pentru care au apărut pe lume sonatele şi pianele şi melancolia.

Un articol de Andrei Crăciun|23 septembrie 2015

Iar la apogeul splendidei sale cariere de pianist, dar și la apogeul anxietății de a mai urca pe scenă, la cincizeci de ani, Seymour Bernstein a ales să se oprească. Și-a organizat un concert de adio, un adio despre care nimeni altcineva n-a știut.

N-a mai concertat în public, a fost profesor, a așezat în alții harul său, atât cât poate un har fi dat mai departe. S-a retras în apartamentul său cu o singură cameră din New York, a compus, a scris, a iubit muzica și a fost fericit.

“Seymour Bernstein: an introduction” este un documentar care îi spune istoria acestui om extraordinar. Ethan Hawke a reușit – din prima încercare – un film documentar despre care se povestește deja elogios și se va mai vorbi, căci Seymour chiar este om care poate fi povestit elogios.

Documentarul este, totuși, și nu este despre Seymour Bernstein. Căci filmul este în egală măsură despre căutările lui Ethan Hawke, și mai departe despre căutările oricărui artist confruntat cu gloria și cu sensul baricadelor personale.

Mai important e că Seymour Bernstein este un om înțelept. El a făcut un pas înapoi, pentru a se păstra pe sine, căci aceasta este măsura tuturor lucrurilor: consecvența în ideal. Idealul lui Seymour Bernstein este muzica, dincolo de succes.

Seymour Bernstein este un om înțelept. El a fost în Războiul din Coreea, căci așa i-a fost secolul, el i-a scris Majestății Sale Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii și Irlandei de Nord întrebând-o de ce un anume pianist nu a fost înnobilat deja, ceea ce bineînțeles că s-a întâmplat imediat după scrisoarea lui, el și-a păstrat umorul, el a continuat să se întrebe “de ce?”.

Documentarul se sfârșește cu Seymour Bernstein concertând din nou – pentru un public restrâns. Din stradă se văd oameni oprindu-se, fotografiindu-l prin geamul vitrinei pe acest bătrân misterios care vrăjea un pian. Așa este secolul. Asta fac oamenii mileniului al III-lea în fața miracolelor: le imortalizează, un verb depășit, căci acele fotografii vor ajunge pe internet, volatilizându-se.

Povestea lui Seymour Bernstein este totodată a oricărui om care trăiește o pasiune. Este și nu este despre muzică, despre partituri, despre piane, povestea lui Seymour Bernstein este povestea oricărui om care și-a dat cu plăcere viața pentru o credință. În locul său ar fi putut sta un călugăr sau un interpret de șlagăre de pe un peron de metrou din Europa de Est.

Ethan Hawke caută un răspuns, dar îl caută într-un stil foarte american, căci viața nu este despre ce reușești să fii, ci mai ales despre ce nu reușești să fii, despre toate acele drumuri care nu duc nicăieri, despre toate acele clipe întunecate, căci prin ele și numai prin ele intră lumina în oameni.

Ethan Hawke tocmai a aflat în Seymour Bernstein, pianistul, introducerea la acest adevăr: înțelepciunea începe acolo nu se sfârșește dragostea.

Filmul-documentar “Seymour: an introduction”, de Ethan Hawke, a rulat în Piața Festivalului “George Enescu” (Seymour Bernstein, eroul documentarului, l-a cunoscut pe George Enescu).



27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.