„Soft Objects” deschide sezonul expozițional la Kunsthalle Bega
https://www.ziarulmetropolis.ro/soft-objects-deschide-sezonul-expozitional-la-kunsthalle-bega/

Sezonul expoziţional de la Kunsthalle Bega va începe pe 17 aprilie, la ora 12.00, cu solo showul „Soft Objects” de Laurian Popa.

Un articol de Liliana Matei|12 aprilie 2021

Acesta se poate vizita până pe 15 mai, de marți până sâmbătă, între orele 12.00 și 18.00.

Artistul folosește realitatea modestă a obiectului (modest body object) și animația experimentală în instalația la Kunsthalle Bega Box.

„Am pornit de la ideea de non-obiect, o negație a corpurilor solide ce sunt folositoare. O negare a întrebuințării obiectelor, care prin acest non devin obiecte ce nu folosesc la nimic, fără o formă utilă, a căror structură devine de multe ori nerecognoscibilă.

„Pictez lucruri care nu sunt, nu există, sau care nu reprezintă obiecte materiale ori reale. Însuși conceptul de „obiect inexistent” pare paradoxal, imaginile se desfașoară cu frânturi de obiecte reale care apar și dispar dar lasă mereu loc pentru „recunoaștere”. Privitorul recunoaște clar texturi, forme, imagini, dar nu poate repera mereu sursa. Rațiunea caută permanent în compoziții să pună piesele cap la cap, la fel ca într-un puzzle, să facă legături între ce recunoaște, ceea ce crede că recunoaște și ce îi este complet nefamiliar.

Obiectul se transformă în non-obiect, îsi pierde calitatea și funcția originară, deschizând un nou teren vizual. Prin această schimbare a proprietăților obiectelor, prin modificarea unor elemente și păstrarea altora, obțin un echivalent a „ceva” ce amintește de un obiect concret, dar care acum, în acest context, nu folosește la nimic. Nu există o formulă anume pentru aceste transformări sau un standard când elimin sau păstrez ceva din obiectul original. Totul se întâmplă pe pânză în funcție de compoziție, pot avea un singur obiect adaptat pentru fiecare compoziție ori în aceeași lucrare și care de fiecare dată arată altfel. Dacă ar fi să definesc cumva aceste modificări aș folosi expresia de obiecte moi.

Obiecte moi (Soft Objects) este o sintagmă care, la prima vedere, pare contradictorie. Corpurile solide își pierd forma și structura, devin maleabile, cedeaza sub efectul unor acțiuni ale căror surse sunt neclare. Nu este evident ce este acel „ceva” ce determină modificarea proprietăților fizice, care sunt aceste forțe deformatoare, însă efectul vizual este evident: obiectele sunt flasce, lipsite de structură și dezbrăcate de funcția cu care le asociem în mod normal. Geometria interioară pare să lipsească cu desăvârșire, fiind înlocuită de o nouă organizare ce scoate la iveală epuizarea obiectului ca structură, textură și volum. Este propusă o percepție diferita a imaginii a cărei referință devine ilogică, abstractă, dar care conferă obiectului o nouă anatomie.  Avem de-a face cu o asociere de imagini de tip funcțional – disfuncțional ce conturează o lume fictivă în care obiectul real este decontextualizat și asociat cu imaginea „aranjată” a compozițiilor vizuale.

Acest solo show folosește Box-ul Kunsthalle Bega ca un cadru scenografic  în care pictura și animația experimentală  sunt complementare. Naturile statice distopice cuplează privitorul la un  dialog vizual care provoaca la depășirea blocajelor perceptuale”, a explicat artistul.

Laurian Popa s-a născut în 1980 la Arad, România, este artist vizual și lector universitar la Facultatea de Design Arad UAV. În practicile sale artistice este preocupat de pictură și animație experimentală. Dintre proiectele sale personale fac parte: Obiecte Disfuncționale, Arkadia Shortfest, Corbu, România; Disfuncțional, CAV-Centrul Artelor Vizuale și Multimedia București; Memorii Organice, MAG, Como, Italia; După Fugă, Új Kriterion, Miercurea-Ciuc; Spații și obiecte pentru nimic, Muzeul de Artă Arad. Proiecte de grup: GPS, Geometrii Post Sistem în Arta Românească de acum, Muzeul de Artă Recentă, București; MAFA/Media Art Festival, Arad, Muzeul Național de Artă Contemporană; Life or Something like that Molly Krom Gallery New York; Internet of KI, Kinema Ikon, Arad.

02
/11
/21

Joi, 4 noiembrie, are loc la MNȚRplusC, în cadrul Muzeului Național al Țăranului Român (Str. Monetăriei nr. 3), deschiderea expoziției „Nu vorbim despre sclavie modernă”, cea de-a doua din seria „Politici ale non-acțiunii”, semnată de artista Nona Șerbănescu în colaborare cu curatorul Eugen Rădescu.

26
/10
/21

Școala de Valori a dat startul înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Burselor stART și pune la bătaie 30 de burse, cu o valoare individuală de 6.000 de lei. Acestea pot fi accesate de elevii care sunt la liceu, talentați la pictură, desen, muzică și artele viitorului (v-logging, blogging, scriere creativă, fotografie), care se pot înscrie pe baza unui portofoliu.

26
/10
/21

De astăzi, platforma www.muzeulabandonului.ro este activă. Se deschide, astfel, aleea către Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ. În această etapă a proiectului veți putea explora exteriorul clădirii muzeului și câteva dintre facilitățile proiectului. Interiorul și expozițiile muzeului vor fi disponibile în curând, alături de zeci de povești despre abandon, speranță, contorsionări și reveniri spectaculoase ale sufletului.

16
/10
/21

Răzbunare, dragoste și disperare, toate topite într-o singură flacără mistuitoare. Arii celebre, coruri tulburătoare, conflicte dramatice de neuitat, toate vă așteaptă în premiera spectacolului Norma de Bellini ce le va aduce pe scena Operei Naţionale Bucureşti între 21 şi 24 octombrie pe celebrele Elena Moşuc – Norma şi Ruxandra Donose – Adalgisa, alături de care va evolua tenorul Daniel Magdal – Pollione.

13
/10
/21

În luna octombrie, galeria neconvențională Celula de artă propune două exerciții de introspecție, la fel de necesare dar fiecare propunându-și scopuri și rezultate diferite. Artistul plastic contemporan Beaver expune lucrarea “exe cute”, o juxtapunere a grotescului cu gingășia până pe 14 octombrie iar între 15 – 30 octombrie în galerie se va putea vedea instalația imersivă “Cenușa memorie” a Ancăi Coller, ce încapsulează emoțiile artistei în urma unui incendiu care i-a distrus atelierul..

11
/10
/21

Despre școlile din mediul rural, mai ales cele din mici sate care par uitate de lume și autorități, se știe că se confruntă cu mari probleme, începând de la cele legate de infrastructură, până la absența tehnologiei necesare procesului de educație. Însă aceasta nu mai este și situația Școlii Gimnaziale nr. 2 din satul Progresu, comuna Sohatu, județul Călărași. După ce ani de zile profesorii și elevii „s-au descurcat”, după cum ei înșiși spun, cu condițiile grele în care au învățat – toalete în curte, frig în clase, acoperișul deteriorat prin care se strecura ploaia – școala este acum complet renovată și, mai mult, folosește o platformă de management educațional de ultimă oră. Totul a fost posibil prin implicarea directorului școlii, Daniela Niculescu, care „și-a strigat” nevoile pe platforma HartaEdu lansată de Narada.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.