Sonia există
https://www.ziarulmetropolis.ro/sonia-exista/

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiţia Vlădescu, scris şi regizat de Lia Bugnar.

Un articol de Andrei Crăciun|19 februarie 2019

Domnișoara Vlădescu a fost, în prima dintre cele două vieți personale, violonistă. La vârsta maturității a renunțat la o carieră care se anunța spectaculoasă în lumea muzicii și a dat la teatru, reușind prima din generația ei.

Iar acum, un deceniu mai târziu, vine pe scena de la Green și joacă, în Această Sonia, chiar povestea unei violoniste căreia într-o seară de gală, la Ateneu, îi sare arcușul din mână și…

Această Sonia e un text scris evident pentru ea. Și e foarte bine că e așa.

Fiindcă o cunoașteți deja pe Letiția: sunt puține actrițe în orașul București care pot merge într-un spectacol de teatru până acolo unde înaintează ea, într-o monotonie a entuziasmului, înspre nebunia sublimului și invers, înspre sublimul nebuniei, exagerând rezonabil.

Letiția poate să facă totul bine pe o scenă, nu e nicio noutate, cât despre ce scrie domnișoara dramaturg Bugnar se pronunță, de fiecare dată, spectatorii, care vin și vin și vin, din nou și din nou și din nou, la spectacolele scrise și regizate de ea.

Lia Bugnar știe să ajungă la inima spectatorului, fără să îi promită că o să îi facă un catharsis (mai degrabă un piure, ca în alt text de-al dumneaei), fără să se agațe de epifanie, sfânta scândură și mofturile inenarabililor artiști îndrăgostiți de sine.

Lia Bugnar propune această rețetă a onestității: la ea spectacolul e de aici până aici și la restul te gândești dumneata în drum spre casă, când trece hohotul de râs (în cazul Soniei hohotul de râs vine mai ales de la des evocatul domn Relu) și rămâne esențialul – acel ceva care te doare, dar la un nivel îndurabil, ca atâtea în viață.

Acestea fiind spuse, nu e o surpriză că Această Sonia e așa cum te-ai fi așteptat să fie: un spectacol când comic, când tragic, în care totul e în același timp extraordinar și uman și posibil, ba chiar probabil.

Și atunci?

Și atunci, altceva merită să fie consemnat și iată că o și consemnez: acea Sonia chiar există și trăiește pe scena de la Green, dincolo de talentul Letiției și talentul Liei.

Acea Sonia prinde viață, din talentul Letiției și talentul Liei, dar le depășește pe amândouă.

Ea chiar trăiește ca un personaj cu proprie voință pe o scenă de teatru și nu știu ce altceva ar putea să facă mai mult pe pământ și în viețile noastre o violonistă imaginată, căreia într-o seară de gală, la Ateneu, îi sare arcușul din mână.

Sonia există.

Această Sonia e așa cum te-ai fi așteptat să fie: un spectacol când comic, când tragic, în care totul e în același timp extraordinar și uman și posibil, ba chiar probabil.

Foto: Dinu Lazăr



09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.