Sonia există
https://www.ziarulmetropolis.ro/sonia-exista/

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiţia Vlădescu, scris şi regizat de Lia Bugnar.

Un articol de Andrei Crăciun|19 februarie 2019

Domnișoara Vlădescu a fost, în prima dintre cele două vieți personale, violonistă. La vârsta maturității a renunțat la o carieră care se anunța spectaculoasă în lumea muzicii și a dat la teatru, reușind prima din generația ei.

Iar acum, un deceniu mai târziu, vine pe scena de la Green și joacă, în Această Sonia, chiar povestea unei violoniste căreia într-o seară de gală, la Ateneu, îi sare arcușul din mână și…

Această Sonia e un text scris evident pentru ea. Și e foarte bine că e așa.

Fiindcă o cunoașteți deja pe Letiția: sunt puține actrițe în orașul București care pot merge într-un spectacol de teatru până acolo unde înaintează ea, într-o monotonie a entuziasmului, înspre nebunia sublimului și invers, înspre sublimul nebuniei, exagerând rezonabil.

Letiția poate să facă totul bine pe o scenă, nu e nicio noutate, cât despre ce scrie domnișoara dramaturg Bugnar se pronunță, de fiecare dată, spectatorii, care vin și vin și vin, din nou și din nou și din nou, la spectacolele scrise și regizate de ea.

Lia Bugnar știe să ajungă la inima spectatorului, fără să îi promită că o să îi facă un catharsis (mai degrabă un piure, ca în alt text de-al dumneaei), fără să se agațe de epifanie, sfânta scândură și mofturile inenarabililor artiști îndrăgostiți de sine.

Lia Bugnar propune această rețetă a onestității: la ea spectacolul e de aici până aici și la restul te gândești dumneata în drum spre casă, când trece hohotul de râs (în cazul Soniei hohotul de râs vine mai ales de la des evocatul domn Relu) și rămâne esențialul – acel ceva care te doare, dar la un nivel îndurabil, ca atâtea în viață.

Acestea fiind spuse, nu e o surpriză că Această Sonia e așa cum te-ai fi așteptat să fie: un spectacol când comic, când tragic, în care totul e în același timp extraordinar și uman și posibil, ba chiar probabil.

Și atunci?

Și atunci, altceva merită să fie consemnat și iată că o și consemnez: acea Sonia chiar există și trăiește pe scena de la Green, dincolo de talentul Letiției și talentul Liei.

Acea Sonia prinde viață, din talentul Letiției și talentul Liei, dar le depășește pe amândouă.

Ea chiar trăiește ca un personaj cu proprie voință pe o scenă de teatru și nu știu ce altceva ar putea să facă mai mult pe pământ și în viețile noastre o violonistă imaginată, căreia într-o seară de gală, la Ateneu, îi sare arcușul din mână.

Sonia există.

Această Sonia e așa cum te-ai fi așteptat să fie: un spectacol când comic, când tragic, în care totul e în același timp extraordinar și uman și posibil, ba chiar probabil.

Foto: Dinu Lazăr



07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.