Spectacol de teatru cu o durată de 18 ore, ovaţionat la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacol-de-teatru-cu-o-durata-de-18-ore-ovationat-la-avignon/

Finalul primei reprezentaţii a spectacolului de teatru „Henry VI”, de Thomas Jolly, un tânăr regizor care a rămas fidel textului lui William Shakespeare timp de 18 ore, a fost salutat marţi, în zori, cu ovaţii îndelungate, la Festivalul de la Avignon, informează AFP, citat de Mediafax.

Un articol de Petre Ivan|23 iulie 2014

Intraţi la ora locală 10.00 (08.00 GMT) cu o zi înainte într-o sală de 600 de locuri, spectatorii au părăsit în număr foarte mic, în timpul celor şapte pauze, acest spectacol-maraton, care a semănat cu un serial de televiziune prin prisma efectelor speciale şi a suspansului, dar care a rămas fidel marelui Shakespeare prin intermediul textului cu o acustică perfectă şi o teatralitate intactă.

A fost nevoie probabil de îndrăzneala unui tânăr regizor – 28 de ani la debutul proiectului, 32 de ani în prezent – pentru a monta această piesă de teatru. „Henry VI” înseamnă trei piese într-una singură, 15 acte şi 150 de personaje, implicând multe scene de luptă şi valuri de sânge artificial.

Intriga pare la rândul ei una „imposibilă”, în care abundă detalii despre regiuni ale regatului francez care par hotărâte să se ucidă între ele cu ardoare, fiind traversată de Războiul de 100 de ani, apoi de Războiul celor două roze, interminabila dispută pentru legitimitatea tronului britanic.

Una dintre calităţile spectacolului „Henry VI” constă în faptul că a ştiut să facă perfect inteligibil arborele genealogic complicat al regalităţii britanice din secolul al XV-lea. Pentru a reuşi acest lucru, Thomas Jolly îl desfăşoară fizic pe scenă, de două ori, fără ca scena să treacă drept o lecţie de istorie, şi face apel la o naratoare irezistibilă, Manon Thorel, ale cărei intervenţii din timpul celor şapte pauze au fermecat publicul.

avignon

În cele 13 ore de spectacol efectiv (fără pauze), toate registrele teatrului lui Shakespeare sunt onorate cu inventivitate de o trupă de 21 de actori, ajungând de la farsă la tragedie şi trecând prin petrecere rave şi carnaval.

Se râde mult, ceea ce pare o culme a ironiei, în această piesă cu o intrigă atât de întunecată. Mesagerul regelui are câteva apariţii fulger pe scenă, pe patine cu rotile, iar, în alt colţ, un telefon roşu apare în mijlocul unei scene în care abundă costume de epocă – accentele umoristice fac să iasă mai bine în evidenţă tragicul.

Nimic din textul stufos al piesei nu a fost sacrificat, regizorul păstrând chiar şi scenele cele mai dificile, monoloagele despre apetitul pentru putere, durerea copiilor orfani şi a taţilor îndoliaţi din acel lung masacru.

Thomas Jolly compune un frumos rol de înger întunecat pentru viitorul Richard al III-lea, născut diform şi care îşi alege un destin de asasin. „Henry VI”, prima dintre piesele istorice ale lui Shakespeare, se încheie acolo unde începe sângeroasa piesă „Richard al III”-lea.

„«Henry VI» desenează 50 de ani din istoria unei naţiuni care se dezintegrează, degenerează într-atât de mult încât, la un moment dat, pune pe tron un monstru”, a rezumat regizorul spectacolului.

Doar trei reprezentaţii din acest maraton teatral sunt progamate la Avignon, înainte ca spectacolul să fie „decupat” în mai multe părţi, în decembrie, la Sceaux, lângă Paris, iar apoi, în mai 2014, la Teatrul Odéon din Paris.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Foto: Nicolas Joubard / festival-avignon.com

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.