Spectacole străine în Festivalul Naţional de Teatru. Juliette Binoche vine la București
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacole-straine-in-festivalul-national-de-teatru-juliette-binoche-vine-la-bucuresti/

Păstrând tradiţia iniţiată în anul 2006 de directorul artistic Marina Constantinescu de a invita mari spectacole ale lumii la Bucureşti în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, şi în acest an, trei producţii internaţionale de prestigiu au fost invitate să îmbogăţească ediţia cu numărul 27 a festivalului.

Un articol de Liliana Matei|5 septembrie 2017

Nume binecunoscute ale scenei mondiale precum Robert Lepage, Evgeny Mironov, Angelin Preljocaj, Juliette Binoche sau pianistul francez Alexandre Tharaud vor fi prezente între 20 şi 30 octombrie 2017 la București. Este pentru prima dată când Robert Lepage și Juliette Binoche vin în România, dar este o premieră și pentru Angelin Preljocaj, care vine de această dată în FNT şi în calitate de regizor de film.

Cele trei spectacole străine invitate în toamnă la Bucureşti sunt:

HAMLET | COLLAGE, după William Shakespeare, în adaptarea celebrului regizor canadian Robert Lepage – o producţie a Teatrului de Stat al Națiunilor, Moscova, Rusia

Romeo şi Julieta, balet pe muzica lui Serghei Prokofiev după piesa „Romeo şi Julieta” de William Shakespeare, în coregrafia lui Angelin Preljocaj – un spectacol produs de Ballet Preljocaj, Franţa

Vaille Que Vivre / Să trăieşti orice ar fi (Barbara) – un spectacol dedicat celebrei cântăreţe Barbara, ale cărei texte şi muzică vor fi interpretate de Juliette Binoche şi Alexandre Tharaud (pian). O producţie Les Visiteurs du soir, în co-producţie cu L’Onde Théâtre Centre d’art de Vélizy-Villacoublay.

„Hamlet Collage” (Foto: Sergey Petrov)

HAMLET | COLLAGE”, după William Shakespeare, este prima producţie rusească a legendarului regizor de teatru canadian Robert Lepage. Pregătirile au durat mai bine de doi ani, iar rezultatul este un spectacol hi-tech pentru un singur actor (care interpretează douăsprezece roluri) şi peste douăzeci de membri ai echipei, de la tehnicieni la directori de platou, electricieni, recuziteri, ingineri de sunet şi imagine.

Captiv într-un cub ce pluteşte deasupra scenei, Evgeny Mironov – Hamlet trebuie să interpreteze pe rând toate personajele piesei lui Shakespeare. Toate acţiunile piesei au loc în imaginaţia lui Hamlet, iar personajul îi este dezvăluit publicului în camera sa dintr-un azil de boli mintale.

Robert Lepage şi Evgeny Mironov au reuşit să creeze o tragedie a minţii la scară mare, care s-a dovedit a fi mai tulburătoare decât tragedia vieţii reale.

În esenţă – e o piesă despre nebunie, iar un spectacol ‘Hamlet’ într-un singur actor cere, fără îndoială, din partea performerului să se aşeze pe el însuşi într-un soi de stare de vrie schizofrenică, pentru a determina convergenţa tuturor personajelor din textul shakespearian. Şi împrumutând aceeaşi carne tuturor protagoniştilor – creează acestora un soi de asemănare de familie. (…) Acest colaj este rezultatul unui lung şir de reflecţii şi dialoguri purtate între un avid actor rus şi un nesăţios regizor canadian, care au în comun nevoia imperioasă de a învăţa unul de la altul despre jocul scenic contemporan, felul modern de a spune o poveste şi, bineînţeles, despre Shakespeare… şi trebuie să admit că pe parcursul întregului proces am fost uimit şi smerit în faţa unei asemenea demonstraţii de curaj, generozitate şi talent pur, din partea colaboratorului meu principal.” (Robert Lepage)

Spectacolul HAMLET | COLLAGE” se va juca în deschiderea Festivalului Național de Teatru, pe 20 octombrie, de la ora 20:00, la Sala Mare a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din București.

Romeo și Julieta”, pe muzica lui Serghei Prokofiev după piesa Romeo şi Julieta de William Shakespeare – este un spectacol în care, purtând amprenta originilor şi culturii sale albaneze, celebrul coregraf Angelin Preljocaj a ales să ancoreze povestea de iubire a lui Shakespeare într-un regim totalitar dintr-o ţară din Europa de Est. Lupta dintre familii din povestea clasică este înlocuită aici de confruntarea dintre miliţia responsabilă cu menţinerea ordinii sociale şi „familia” celor fără adăpost.

Într-o Veronă improbabilă, mai degrabă fictivă decât futuristă, aproape în ruine, cu o clasă conducătoare favorită (familia Julietei) şi o populaţie săracă şi exploatată (lumea lui Romeo), întâlnirea celor doi iubiţi este interzisă şi declarată în afara legii. Omniprezentă şi puternică, miliţia aflată la ordinele familiei Julietei este nu doar imaginea shakespeariană a fatalităţii, ci şi a influenţei puterii asupra libertăţii individuale exprimate în esenţa sa: libertatea de a iubi. Deşi uneori par a se supune regulilor, Romeo şi Julieta reneagă modul de viaţă impus de clasele sociale cărora le aparţin, închise oricărei comunicări, după cum dictează miliţia conştiinţei colective, de unde şi cauza scandalului produs de iubirea celor doi tineri. Amândoi şi-ar dori să fie altundeva, amândoi aspiră la ceea ce are celălalt. Şocul pasional le va permite să meargă mai departe, să aibă curajul să plănuiască evadarea din limitele pe care li le-a impus destinul.” (Angelin Preljocaj)

„Romeo si Julieta” (Foto: Jean-Claude Carbonne)

Spectacolul „Romeo și Julieta” este programat pe 29 octombrie, de la ora 20:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din București.

În spectacolul „Vaille Que Vivre / Să trăiești orice ar fi (Barbara)”, Juliette Binoche, pentru prima dată pe o scenă din România, şi pianistul Alexandre Tharaud s-au reunit pentru a celebra amintirea Barbarei.

A fost un nume mare al muzicii franceze şi i-a însoţit prin viaţă pe amândoi, pe Binoche şi Tharaud. Între ei s-a format de-a lungul timpului o legătură unică şi profundă. Azi, cei doi îi aduc un tribut discret, pomenind cu modestie absenţa Barbarei, într-o selecţie de muzică şi texte, aparţinând celebrei artiste, pe care au realizat-o împreună.

Însemnările personale se combină cu amintirile actorilor despre ea, texte şi piese, de la cele mai cunoscute până la cele mai secrete, pentru a crea un spaţiu senzorial care să o evoce cu sensibilitate pe Barbara – un om de legendă care, după cum spunea Juliette Binoche, era în stare să transforme „umbrele în lumină şi catifeaua sumbră în sori”.

Spectacolul „Vaille Que Vivre / Să trăiești orice ar fi (Barbara)” este programat pe 30 octombrie, de la ora 20:00, la Sala Studio a Teatrului Naţional „I.L.Caragiale” din București.

Pe Juliette Binoche o vom mai putea vedea în cadrul Festivalului Național de Teatru și pe marele ecran, în filmul Polina / Polina, danser sa vie, în regia cuplului Valérie Müller și Angelin Preljocaj. Filmul spune povestea unei tinere fete de condiție modestă, care visează să devină o balerină celebră, și îi urmărește parcursul spre o carieră fulminantă, care o poartă din Rusia natală prin toată lumea. Proiecția este programată pe 29 octombrie şi va fi urmată de o discuţie la care vor participa toţi cei trei artişti prezenţi la Bucureşti.

Festivalul Național de Teatru, ajuns anul acesta la cea de-a 27-a ediție, are loc în perioada 20-30 octombrie 2017.

Producătorii Festivalului Național de Teatru sunt UNITER – Uniunea Teatrală din România, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București. FNT este un Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și de Primăria Municipiului București, în parteneriat cu Institutul Cultural Român.

Mai multe informații pe www.fnt.ro și pe pagina oficială de facebook.

Foto sus: Gilles Vidal / Vaille Que Vivre / Să trăiești orice ar fi (Barbara)”

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.