Spectacolul „Solitaritate”, o surpriză frumoasă a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-solitaritate-o-surpriza-frumoasa-a-festivalului-de-la-avignon/

Autoarea spectacolului „Solitaritate”, Gianina Cărbunariu şi trei dintre actorii Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, Florin Coşulet, Cristina Ragos şi Ali Deac au participat la o discuţie cu publicul organizată de Festivalul de la Avignon.

Un articol de Liliana Matei|24 iulie 2014

A fost o întâlnire care a oferit prilejul multor spectatori să-i cunoască pe artişti, să le pună întrebări legate de estetica spectacolului şi de temele abordate. La finalul discuţiei a fost organizată şi o sesiune de autografe, dat fiind faptul că textul „Solitaritate” tocmai a fost publicat de editura Actes Sud.

Echipa TNRS prezentă la Avignon a luat şi câteva scurte interviuri, dorind să cunoască percepţia publicului asupra spectacolului. Iată câteva impresii:

  • „Văzând acest spectacol am avut senzaţia că a fost jucat în limba mea, în limba franceză.”
  • „E important să poţi vedea şi un spectacol de teatru politic, pentru că nu vedem astfel de subiecte abordate foarte des. În plus, mi s-a părut interesantă legătura dintre jocul actorilor şi realitate, este un spectacol de mare forţă!”.
  • „Deşi critica politică este foarte acidă, spectacolul este fin, nu este brutal, are o latură delicată şi mult umor care denunţă în mod subtil situaţia dificilă din ţara dumneavoastră, care se regăseşte însă şi la noi într-o oarecare măsură.”
  • „Mi-a plăcut foarte mult jocul actorilor şi felul cum au interacţionat între ei, dar şi cu publicul. A fost superb!”.

ICR Paris a organizat pe 23 iulie o masă rotundă despre teatrul românesc şi provocările realităţii, la care au participat Gianina Cărbunariu (regizor şi dramaturg), Béatrice Picon-Vallin (director de cercetare CNRS), Iulia Popovici (critic şi curator artele spectacolului) şi Mirella Patureau (cercetător CNRS şi critic de teatru RFI). Dupa discuţie a avut loc lectura textului Asparagus de Gianina Cărbunariu, în traducerea Mirellei Patureau.

În aceeaşi zi a fost proiectat filmul „Kapitalism, reţeta noastră secretă” de Alexandru Solomon, care are o strânsă legătură tematică cu spectacolul. Proiecţia a fost urmată de un dialog cu spectatorii moderat de Gianina Cărbunariu. Au fost reacţii excelente, foarte multe intervenţii ale publicului care a făcut conexiuni între personajele şi situaţiile ce apar în film şi scenele de ficţiune din spectacolul „Solitaritate”.

După prima serie de reprezentaţii a spectacolului „Solitaritate” la Festivalul de la Avignon, continuă să apară cronici  favorabile în presa franceză.

  • L’ Humanité: „Cu mijloacele farsei și ale grotescului, Gianina atacă dur și ironic pentru a vorbi despre tragismul situațiilor ce se înlănțuie pe parcursul diferitelor scene, într-o mise en scène simplă însă teribil de eficace. (…) Teatrul său este ireverențios. Atuul său este sensul umorului și al derizoriului pe care ea îl distilează în fiecare replică. Râsul este încrâncenat și ne vorbește despre o Românie care a trecut de la comunism la liberalismul banului.” (Marie-José Sirach)
  • La Croix: „Scriitura este vie, tonul acerb şi umorul devastator”. (Didier Méreuze)
  • Contemporain.net – „Utilizând cu brio ironia și caricatura, Gianina Cărbunariu răspunde proiectului Villes en Scène/Cities on Stage cu un mare spectacol politic, o critică adusă atât propriei țări, cât și întregii Europe”. (Renan Benyamina)
  • Rideau! – Blogul de teatru al lui Jack Dion: „Solitaritate este un spectacol vitriolant care critică moravurile actuale într-o țară ce a trecut de la stalinismul cel mai abject la capitalismul cel mai sălbatic.(…) Este un tip de teatru care are forța unui pumn în față, acuzator, tulburător, în care nimic nu e interzis. (…) Spectacolul este una dintre surprizele plăcute ale acestei ediții a festivalului.”

Solitaritate este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. O producție originală pentru ORAȘE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanțat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanțat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

05
/07
/17

La sfârșitul săptămânii trecute, Juriul BIFF 2017 a anunțat câștigătorii ediției. Marele premiu al Festivalului a fost acordat regizorului rus Kantemir Balagov pentru filmul Closeness (Rusia, 2017). Filmul a fost premiat în acest an și la Cannes Film Festival, fiind distins cu premiul FIPRESCI la categoria Un Certain Regard.

04
/07
/17

Revista Thespis – „La fiecare ediţie a Galei Hop, reprezentanţii departamentelor de teatrologie din Universităţile de specialitate, vor avea ocazia şi şansa să reflecte şi să dezbată fenomenul artistic, să îşi exerseze pana pe noi, actorii, contribuind astfel la re-definirea relaţiei actor-critic.” (Miklos Bacs, 2016).

04
/07
/17

Divan Film Festival, unicul festival din România dedicat filmului și artei culinare balcanice, revine anul acesta cu cea de-a VIII-a ediție, care va avea loc în perioada 18 – 26 august, la Craiova și Port Cultural Cetate din județul Dolj.

04
/07
/17

Actorul Bogdan Nechifor este primul invitat al realizatoarei TVR Claudia Spătărescu în emisiunea dedicată tinerilor deştepţi, activi şi pasionaţi de ceea ce fac. Îl puteți cunoaşte în această seară (4 iulie), de la ora 22.30, la TVR 1.

04
/07
/17

Mult așteptatul blockbuster “Spider-Man Homecoming” / “Omul - Păianjen: Întoarcerea acasă” se lansează pe marile ecrane din România vineri, 7 iulie 2017. Producția Marvel Studios realizată de Columbia Pictures îi are drept protagoniști pe Tom Holland, Michael Keaton și Robert Downey Jr., în regia lui Jon Watts.

04
/07
/17

Tango la cetate continuă în luna iulie cu alte două concerte susţinute la Bistriţa, în cadrul Festivalului de poezie şi muzică de cameră (9 iulie, Sinagoga) şi la Biertan, în cadrul festivalului Icon Arts Transilvania (28 iulie, Cetatea Biertan) de binecunoscutul grup Argentango, după succesul primelor două concerte din serie din luna iunie, susţinute la castelul Corvinilor din Hunedoara şi în Piaţa cetăţii din Alba Iulia.

04
/07
/17

 „Sunt tenace, încăpăţânată, entuziastă, impulsivă, sunt, în fine, o femeie. O femeie care a ştiut să câştige succesul şi a cărei viaţă poate fi redusă la trei cuvinte: muncă, dragoste şi fantezie” – Gina Lollobrigida. Fermecătoarea divă a cinematografiei italiene împlineşte, astăzi, 91 de ani.

03
/07
/17

Povești de dragoste care s-au sfârșit în valurile mării, o lume colorată, cu arome orientale, în care s-au amestecat turci, greci, tătari, evrei și bulgari, cel mai mare port la Marea Neagră, Cazinoul, cu strălucirea lui desuetă, faleza și… marea. Constanța e orașul oprit în timp.

03
/07
/17

Prea adesea constatăm legăturile noastre spirituale cu Franța și greutatea de a-i categorisi pe unii scriitori. Sunt români? Sunt francezi? Eugen Ionescu, Emil Cioran, Tristan Tzara rămân în fibra lor intimă români, dar exprimarea le e, prin excelență, de tip franțuzesc. În cazul lui Panait Istrati (1884-1935) lucrurile sunt mai complicate.

03
/07
/17

Unul dintre cele mai îndrăznețe seriale ale anului, „Will”, o dramă neconvențională care urmărește povestea celei mai faimoase personalități din lume, William Shakespeare, va avea premiera în România, pe 13 iulie, de la ora 22.00, la postul de televiziune TNT.

03
/07
/17

Teatrul Naţional Radiofonic face un nou pas spre Integrala tetralogiei Cehov cu premiera Trei surori de Anton Pavlovici Cehov, traducerea Raluca Rădulescu, adaptarea radiofonică şi regia artistică Gavriil Pinte- spectacol difuzat în două părţi, sâmbătă, 8 iulie, partea I, respectiv duminică, 9 iulie, partea a II-a, de la ora 14, la Radio România Cultural.

03
/07
/17

Universul piesei care prinde contur (și culoare) în jurul lui Molly Sweeney s-ar putea intitula despre văzute și nevăzute. Sau despre realitate și imaginație. Nu e vorba de dihotomii ci dimpotrivă, de complementarități providențiale. La fel cum, crescute din trunchiul aceleiași povești, monologurile actorilor prind rădăcină, înmuguresc, se intersectează, devin arborescente, dând profunzime uneia dintre cele mai emoționante felii de viață. Tranche de vie. Mihaela Trofimov, Constantin Cojocaru, Liviu Pintileasa. Pacienta, doctorul, soțul.