Spectacolul „Solitaritate”, o surpriză frumoasă a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacolul-solitaritate-o-surpriza-frumoasa-a-festivalului-de-la-avignon/

Autoarea spectacolului „Solitaritate”, Gianina Cărbunariu şi trei dintre actorii Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, Florin Coşulet, Cristina Ragos şi Ali Deac au participat la o discuţie cu publicul organizată de Festivalul de la Avignon.

Un articol de Liliana Matei|24 iulie 2014

A fost o întâlnire care a oferit prilejul multor spectatori să-i cunoască pe artişti, să le pună întrebări legate de estetica spectacolului şi de temele abordate. La finalul discuţiei a fost organizată şi o sesiune de autografe, dat fiind faptul că textul „Solitaritate” tocmai a fost publicat de editura Actes Sud.

Echipa TNRS prezentă la Avignon a luat şi câteva scurte interviuri, dorind să cunoască percepţia publicului asupra spectacolului. Iată câteva impresii:

  • „Văzând acest spectacol am avut senzaţia că a fost jucat în limba mea, în limba franceză.”
  • „E important să poţi vedea şi un spectacol de teatru politic, pentru că nu vedem astfel de subiecte abordate foarte des. În plus, mi s-a părut interesantă legătura dintre jocul actorilor şi realitate, este un spectacol de mare forţă!”.
  • „Deşi critica politică este foarte acidă, spectacolul este fin, nu este brutal, are o latură delicată şi mult umor care denunţă în mod subtil situaţia dificilă din ţara dumneavoastră, care se regăseşte însă şi la noi într-o oarecare măsură.”
  • „Mi-a plăcut foarte mult jocul actorilor şi felul cum au interacţionat între ei, dar şi cu publicul. A fost superb!”.

ICR Paris a organizat pe 23 iulie o masă rotundă despre teatrul românesc şi provocările realităţii, la care au participat Gianina Cărbunariu (regizor şi dramaturg), Béatrice Picon-Vallin (director de cercetare CNRS), Iulia Popovici (critic şi curator artele spectacolului) şi Mirella Patureau (cercetător CNRS şi critic de teatru RFI). Dupa discuţie a avut loc lectura textului Asparagus de Gianina Cărbunariu, în traducerea Mirellei Patureau.

În aceeaşi zi a fost proiectat filmul „Kapitalism, reţeta noastră secretă” de Alexandru Solomon, care are o strânsă legătură tematică cu spectacolul. Proiecţia a fost urmată de un dialog cu spectatorii moderat de Gianina Cărbunariu. Au fost reacţii excelente, foarte multe intervenţii ale publicului care a făcut conexiuni între personajele şi situaţiile ce apar în film şi scenele de ficţiune din spectacolul „Solitaritate”.

După prima serie de reprezentaţii a spectacolului „Solitaritate” la Festivalul de la Avignon, continuă să apară cronici  favorabile în presa franceză.

  • L’ Humanité: „Cu mijloacele farsei și ale grotescului, Gianina atacă dur și ironic pentru a vorbi despre tragismul situațiilor ce se înlănțuie pe parcursul diferitelor scene, într-o mise en scène simplă însă teribil de eficace. (…) Teatrul său este ireverențios. Atuul său este sensul umorului și al derizoriului pe care ea îl distilează în fiecare replică. Râsul este încrâncenat și ne vorbește despre o Românie care a trecut de la comunism la liberalismul banului.” (Marie-José Sirach)
  • La Croix: „Scriitura este vie, tonul acerb şi umorul devastator”. (Didier Méreuze)
  • Contemporain.net – „Utilizând cu brio ironia și caricatura, Gianina Cărbunariu răspunde proiectului Villes en Scène/Cities on Stage cu un mare spectacol politic, o critică adusă atât propriei țări, cât și întregii Europe”. (Renan Benyamina)
  • Rideau! – Blogul de teatru al lui Jack Dion: „Solitaritate este un spectacol vitriolant care critică moravurile actuale într-o țară ce a trecut de la stalinismul cel mai abject la capitalismul cel mai sălbatic.(…) Este un tip de teatru care are forța unui pumn în față, acuzator, tulburător, în care nimic nu e interzis. (…) Spectacolul este una dintre surprizele plăcute ale acestei ediții a festivalului.”

Solitaritate este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe și Le Festival d’Avignon 2014. O producție originală pentru ORAȘE PE SCENĂ – CITIES ON STAGE, proiect finanțat cu sprijin din partea Comisiei Europene. Un spectacol finanțat cu sprijin din partea Ministerului Culturii din România. Turneul acestui spectacol este realizat, de asemenea, cu sprijin din partea Institutului Cultural Român.

27
/05
/17

În ultima sa corespondență de la Cannes, Mihai Cristea a scris despre cel mai nou film al regizoarei Claire Denis, ”Un beau soleil intérieur”, cu Juliette Binoche în rolul principal, și despre documentarul ”Napalm”, de Claude Lanzmann, care a filmat în Coreea de Nord. Și a surprins-o printr-o fotografie pe Elle Fanning.

27
/05
/17

Wolfgang Muthspiel, Håkon Kornstad (foto), Nguyên Lê, Vasil Hadžimanov Band și Bobo Stenson se alătură lineup-ului final Gărâna Jazz Festival 21. Sunt așteptate 12 trupe internaționale în cele patru zile de jazz, din iulie, la poalele Munților Semenic.

26
/05
/17

„Ca să scrii bine, trebuie să suferi!”, era crezul său, iar pana care-i țâșnea din suflet își trage seva din lumea penală a ocnelor siberiene, unde a fost încarcerat cu lanțuri la picioare. Ridicat la rangul de mari gânditori, titanul literaturii ruse a crezut până în ultima clipă a vieții sale că lumea se va salva prin frumusețe.

26
/05
/17

“Un înger se îndreaptă către un spital bucureştean, prin ploaia cenuşie de iarnă. Vrea să vadă cu ochii săi supraceleşti dacă nu s-a împuţinat lumina în ochii şi în sufletele chirurgilor. Omul de la volan zări îngerul, îi ghici şi aripile pe sub pardesiul subţire şi se gândi că un asemenea trofeu nu avea nimeni.”. Scriitorul Șerban Tomşa a lansat de curând „SUPRAVEGHETORUL şi alte povestiri”, volum din care vă vom prezenta câteva povestiri, pe parcursul acestei luni.

26
/05
/17

Cum vii dinspre Hala Traian către Piața Unirii, pe Calea Călărașilor – la numărul 55 – este La Scena. Un local prietenos, cu o curte primitoare și o sală de teatru la etaj, situat chiar la stradă. La doi pași de Centrul Vechi al Bucureștiului, această sală a Teatrului Arca, înființat prin Fundația Culturală ParteR, este unul dintre primele spații neconvenționale în care, la începutul anilor 2000, tinerii artiști creau spectacole și jucau teatru, atrăgând în proiectele lor îndrăznețe actori consacrați precum Valeria Seciu, Victor Rebengiuc ori Șerban Ionescu. Făcând un salt rapid în timp – ca într-o poveste SF – acesta este și locul care găzduiește duminică, pe 28 mai, a doua reprezentație a Cenușăresei. Primul musical produs de Compania Pelerin, în regia lui Bogdan Tudor Pelerin și pe muzica lui Zeno Apostolache Kiss, este o premieră și pentru La Scena, fiind primul spectacol pentru copii care se joacă aici. 

26
/05
/17

Într-o zi de 26 mai se stingeau din viaţă doi mari actori români: Ștefan Bănică, în 1995, şi Jean Constantin, cincisprezece ani mai târziu. Despre Bănică se ştie că era nu doar un actor uriaş, ci şi un foarte apreciat cântăreţ/lăutar, printre cele mai celebre piese muzicale ale acestuia numărându-se: „Îmi acordați un dans”, „Cum am ajuns să te iubesc”, „Gioconda se mărită”, „Hei, coșar, coșar” și „Astă seară mă fac praf”.

26
/05
/17

În perioada 27 mai-3 iunie 2017, Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj-Napoca organizează cea de a XIV-a ediție a Festivalul Absolvenților „Galactoria”. În cele 8 zile vor avea loc spectacole de teatru susținute de absolvenții școlii și workshopuri conduse de invitații Galei.

26
/05
/17

Prima ediție a LIM – Less is More, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat continuă să se desfășoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea Workshop din seria LIM și prezentarea celor 16 proiecte selecționate, în fața unui public specializat, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

25
/05
/17

Cea de-a zecea ediție a festivalului TESZT, Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, organizat de Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara, este în plină desfășurare.

25
/05
/17

La cursurile lui Alin Ciupală îmi amintesc că toți voiam să dăm cele mai deștepte răspunsuri la întrebări care ne provocau într-un mare fel. M-am gândit chiar la acele întrebări recent, când cineva, aflând că am terminat Istorie, mi-a replicat banalul ,,înseamnă că ai o memorie bună”. Greșea, omenește.

25
/05
/17

„Barometrul de Consum Cultural 2016. O radiografie a practicilor de consum cultural”, studiu realizat și publicat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), va fi lansat miercuri, 7 iunie 2017, ora 11.00, la Sala Symposium a Bibliotecii Naționale a României, în prezența unor importante personalități din mediul cultural și academic, precum și a Ministrului Culturii, dl. Ioan Vulpescu.