Teatrul Bulandra împlineşte astăzi 65 de ani de la inaugurare
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-bulandra-implineste-astazi-65-de-ani-de-la-inaugurare/

Teatrul Bulandra din Bucureşti împlineşte marţi, 65 de ani de la inaugurare, în 1947 născându-se sub numele de Teatrul Municipal, cu piesa ”Insula” de Mihail Sebastian. Directorul instituţiei de cultură, regizorul Alexandru Darie, a declarat, cu această feicită ocazie, că teatrul se dovedeşte a fi, şi în contemporaneitate, un loc de meditaţie. „În mod evident […]

Un articol de |18 septembrie 2012

Teatrul Bulandra din Bucureşti împlineşte marţi, 65 de ani de la inaugurare, în 1947 născându-se sub numele de Teatrul Municipal, cu piesa ”Insula” de Mihail Sebastian.

Directorul instituţiei de cultură, regizorul Alexandru Darie, a declarat, cu această feicită ocazie, că teatrul se dovedeşte a fi, şi în contemporaneitate, un loc de meditaţie.

„În mod evident este clar că este aşa, pentru că la Teatrul Bulandra jucăm cu casa închisă. Ceea ce înseamnă că voinţa oamenilor de a veni la teatru în aceste momente dificile, tulburate, tulburătoare, a-şi spune aşa, teatrul se dovedeşte a fi un loc nu de linişte, ci de meditaţie”, a declarat, regizorul.

La 65 de ani de când a fost inaugurat, teatrul care poartă numele marii sale întemeietoare Lucia Sturdza-Bulandra îşi va deschide stagiunea cu o nouă versiune a piesei „Lear(a)” de William Shakespeare, regia Andrei Şerban.

Potrivit site-ului teatrului, echipa de la Bulandra este una „foarte ocupată, dar cu multă poftă de lucru”, în repetiţii intense fiind alte două spectacole: „D’ale carnavalului” de I.L. Caragiale, regia Alexandru Darie, şi surpriza începutului de stagiune – „Obiceiuri necurate” de Tom Smith, un masterclass condus de Mihai Constantin cu participarea extraordinară a actorului Gelu Niţu.

La Sala Liviu Ciulei (Atelier) sunt în curs de pregătire alte premiere pentru „Laboratorul de noapte”, proiect de suflet al Teatrului Bulandra, care a debutat la sfârşitul stagiunii trecute cu „Arlechino moare?”, de Nikolai Evreinov.

Potrivit lui Alexandru Darie, în curând va fi deschisă „o nouă sală la Grădina Icoanei, astfel încât Teatrul Bulandra va avea patru săli începând din această toamnă”.

De asemenea, la un an de la moartea maestrului Liviu Ciulei al cărui destin se leagă de Teatrul Bulandra, la Sala „Liviu Ciulei” (fosta Sală Izvor), va fi dezvelită o placă comemorativă, reprezentând portretul marelui regizor, însoţit de semnătura sa în bronz.

Cu această ocazie, actorul Mircea Diaconu a transmis că doreşte ca teatrul să trăiască mult mai mult decât a trăit fondatoarea sa.

„Îi doresc teatrului să trăiască mult mai mult decât a trăit fondatoarea Teatrului municipal modern actual. Altfel, ca unul care am trăit cei mai frumoşi ani din viaţa mea acolo, vreo 17, am aşa un sentiment de părticică din întregul acela. (…) Să dea Dumnezeu ca publicul, care este singurul care ne ţine în viaţă, să umple sălile în continuare şi să ţină teatrul în viaţă”, a spus Mircea Diaconu.

Teatrul Bulandra din Bucureşti a fost înfiinţat în anul 1947, iar primul director a fost Lucia Sturdza-Bulandra.

În perioada 1963 – 1972, Liviu Ciulei a fost director al teatrului, iar din anul 2002 teatrul Bulandra este condus de regizorul Alexandru Darie.

În prezent, activitatea teatrală se desfăşoară în două săli, sala „Liviu Ciulei” (renovată în 2002), aflată în apropierea cheiului Dâmboviţei, şi sala „Toma Caragiu” (renovată în 2003), situată în apropierea parcului ”Grădina Icoanei”.

Iniţial, teatrul s-a numit Teatrul Municipal, apoi Teatrul Lucia Sturdza Bulandra, iar în prezent se numeşte Teatrul Bulandra. Clădirea Izvor era sediul central al teatrului, unde se află sala de spectacole şi administraţia teatrului. Sala de pe strada Icoanei era înainte de război sala de spectacole a Şcolii Centrale de Fete. După naţionalizare, a fost trecută în patrimoniul statului sub numele de sala Filimon Sârbu. Ulterior, această sală a primit numele de ”Toma Caragiu”, în memoria marelui actor român.

În 2011 sala „Izvor” a primit numele de „Liviu Ciulei”, în memoria regizorului, actorului şi directorului teatrului Bulandra.

Începând din anul 1991, Teatrul Bulandra este membru al Uniunii Teatrelor din Europa, o asociaţie fondată în martie 1990.

Sursa: Agerpres

14
/06
/17

Față de cum au cunoscut circul multe generații, acest relativ nou tip de artă performativă, circul contemporan, împletește acrobațiile și performanțele fizice cu dansul, prezentarea unui fir narativ prin mijloace de expresie teatrală, lightning design și o estetică centrată pe om, pe sentimentele, călătoria și poveștile sale. Australia, patria celebrissimei trupe Cirque du Soleil,  este unul dintre creatorii circului contemporan, care a luat avânt în anii 1970. Este o artă care conectează corpurile și sufletele fără a avea nevoie de prea mult decor sau artificii ornamentale sau de animale. Istoria circului dar și numeroasele frământări și teme ale culturii contemporane se regăsesc în această artă măiastră, complexă, extrem de muncită și totodată simplificată până la esențe: mișcare, dans, ritm, conexiune, capodoperă a corpului uman. Doamnelor și domnilor, Circa Contemporary Circus!

14
/06
/17

“Am comis cel mai grav dintre păcatele pe care le poate comite un om: n-am fost fericit”, spunea Jorge Luis Borges, unul dintre cei mai importanti scriitori ai secolului al XX-lea, care se stingea din viață pe 14 iunie 1986.

13
/06
/17

Miercuri, 14 iunie, de la ora 19.00, Librăria Humanitas de la Cişmigiu (Bld. Regina Elisabeta nr.38) găzduiește lansarea romanului „Iată-mă” de Jonathan Safran Foer, una dintre cele mai aşteptate cărţi Humanitas Fiction din această vară şi bestseller al editurii la Bookfest 2017, din care vă invităm să descoperiți un fragment.

13
/06
/17

Tocmai a avut loc la Bulandra premiera spectacolului „Pe lacul auriu” (de Ernest Thompson), în regia maestrului Dinu Cernescu. E un spectacol de modă veche și bună.

13
/06
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul românesc a cunoscut o paletă extrem de variată de persoane. La 1848, revoluționarii s-au refugiat în Franța sau în alte țări europene, preocupați de soarta Principatelor și ducând cu tenacitate o campanie de informare despre români și aspirațiile lor.

13
/06
/17

Compania spaniolă Tutais a adus la FITS 2017 un spectacol cu care publicul românesc cu siguranță a rezonat puternic. ”Dansul urșilor din Pirinei” valorifică o tradiție culturală extrem de veche în multe zone montane ale Europei și ale lumii, inclusiv în România, în centrul căreia se află urșii și lumea lor de munți și păduri. Încărcătura simbolică enormă a ursului este, toată, incorporată în acest spectacol: animal totemic, heraldic, călăuză a sufletelor după moarte, vestitor ritualic al primăverii, simbol regal înțelepciunii dar și al forței brute dezlănțuite, arhetip al vindecătorului șamanic, principiu dual al adormirii și reînvierii și multe altele.

13
/06
/17

Știți unde e Guadalupe? În largul coastei vestice a Mexicului. Știți ce legătură are cu România? (Desigur, dincolo de faptul că este cel mai populat teritoriu al Uniunii Europene -întrucât aparține de Franța, face parte și din UE- din America de Nord.) Una enormă, aceeași legătură pe care o poate stabili orice loc din lume cu un altul: conexiunea prin muzică, dans, ritm, culoare, zâmbet, bucurie.

13
/06
/17

Seria de concerte SoNoRo Conac din luna iunie se va încheia săptămâna aceasta, cu concertele de la Biserica Fortificată din Cincșor, Castelul Kalnoky din Micloșoara și Castelul Daniel din Tălișoara. Concertele SoNoRo Conac se vor relua în luna septembrie.

13
/06
/17

Luni, 19 iunie, de la ora 19.00, Serile Nautilus – evenimente lunare dedicate iubitorilor de science fiction & fantasy – continuă cu scriitorul Lev Grossman, invitat prin skype la o discuție cu Ana Nicolau, coordonatorul colecției. Evenimentul are loc la Librăria Humanitas de la Cișmigiu.

13
/06
/17

Asasinarea lui Donald Trump sugerată într-o nouă versiune newyorkeză a spectacolului de teatru "Julius Caesar", inspirat din celebra tragedie omonimă scrisă de William Shakespeare, a generat un val de polemici în Statele Unite. Scena asasinării tiranului face trimitere la o dezbatere politică americană: Cezar (interpretat de un om de afaceri cu părul blond, care seamănă într-un mod bizar cu președintele american) este înjunghiat de o mulțime de femei și de reprezentanți ai grupurilor minorităților.