The Expendables 3: Eroi de sacrificiu. Bătrâni și caftangii
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-expendables-3-eroi-de-sacrificiu-batrani-si-caftangii/

CRONICĂ DE FILM. „The Expendables 3: Eroi de sacrificiu” urmează aceeaşi reţetă simplistă – multă cafteală – din primele două producţii ale seriei. Și mizează pe noi nume celebre de interpreţi ai unor foşti eroi de filme de acţiune, pentru ca aceştia să arate că încă mai pot şi pentru a stimula nostalgiile publicului.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 septembrie 2014

Sylvester Stallone pare a avea o idee fixă, dar de succes. A aduna eroii filmelor de acțiune ale anilor `80-`90 (al căror principal exponent interpretul lui Rambo se vrea a fi) și a-i pune împreună, fie și în roluri secundare, într-o, de acum, serie s-a dovedit o strategie cu priză la public. Cel puțin la acea parte a spectatorilor nostalgici după eroii copilăriei sau adolescenței lor.

„The Expendables 3: Eroi de sacrificiu”, regizat de tânărul Patrick Hughes (la filmele din această serie regia se numără însă printre ultimele lucruri care contează), este construit pe aceeași schemă simplistă din precedentele două părți, din 2010 și 2012.

Un comando secret de mercenari al CIA, coordonat de Barney Ross (Stallone) și însărcinat, ocazional, să facă munca murdară și sângeroasă a cunoscutei agenții americane de informații, primește o nouă misiune „aproape imposibilă”: de a captura un periculos dealer de arme, fost „expendable”. Restul e cafteală (plus ceva patetism de impresionat copiii de grădiniță).

Exprimată prin ricoșeu, ideea centrală a noului lungmetraj (de fapt, a întregii serii, care va avea și o patra parte) este că filmele de acțiune, apărute acum în epoca 3D-ului și a tehnologiei sofisticate, nu mai sunt ce-au fost odată.

Așa că este nevoie tot de vechii luptători – ajunși acum, inevitabil, la bătrânețe (sau pe aproape) – să arate cum se face treaba. Pentru asta ei își pun la bătaie mușchii (mai puțin atrofiați decât în realitate), cuțitele, pistoalele și armele automate de veche generație, experiențele de luptători, carisma și glumițele.

Pornit de la o idee a lui Sylvester Stallone, „The Expendables” este, bineînțeles, o joacă autoreferențială la prima mână (ce nu ezită totuși să se ia pe alocuri în serios). O joacă a cărei miză vizibilă este să satisfacă plăcerea spectatorilor de a revedea cât mai multe din starurile de acțiune de altădată. Dar și un prilej pentru acești eroi de a arăta că încă mai pot (și, de ce nu, de a mai face un ban din faima lor).

Pe lângă echipa obișnuită de vedete – Arnold Schwarzenegger, Jason Statham, Dolph Lundgren, Jet Li -, Sylvester Stallone îi mai aduce alături de el în această a treia parte pe Antonio Banderas, Wesley Snipes, Harrison Ford și, în rolul personajului negativ, Mel Gibson (în partea a doua, villain-ul era interpretat de Jean-Claude Van Damme), plus o echipă de câțiva tineri necunoscuți.

Esență a „filmelor cu bătăi”, „The Expendables 3: Eroi de sacrificiu” este un produs de divertisment lejer, un film de acțiune de tipul celor care au adus ani la rând cele mai ridicate audiențe unui post ca ProTV.

Distribuit de MediaPro Distribution, „The Expendables 3: Eroi de sacrificiu” a intrat de vineri în cinematografe.

INFO

The Expendables 3  (SUA, 2014)

Regia: Patrick Hughes

Cu: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Randy Couture, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Wesley Snipes, Antonio Banderas, Mel Gibson, Harrison Ford

Rating: ●●○○○

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.