VIDEO „The Gatekeepers“. Moralitatea are nuanţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-gatekeepers-moralitatea-are-nuante/

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o. Filmul va fi proiectat astăzi, de la ora 16.00, la Cinema Studio

Un articol de Eliza Zdru|4 aprilie 2013

CRONICĂ DE FILM În „The Gatekeepers“, şase foşti şefi ai agenţiei de securitate israeliene Shin Bet fac confesiuni brutal şi oarecum inexplicabil de sincere, deşi nu lipsite de un simţ înnăscut al autodefensivei, cu privire la acţiunile organizaţiei pe care au condus-o într-unul sau altul din momentele istorice ale Israelului.

Ei aruncă în joc diferite perspective asupra urmărilor extrem de complicate ale Războiului de şase zile din 1967.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi“

Interviurile sunt întrerupte de imagini de arhivă care ne întorc în primele zile ce au urmat Războiului de şase zile, când armata israeliană a pus sub ocupaţie un milion de palestinieni din Fâșia Gaza, Peninsula Sinai, Platoul Golan și Cisiordania. Ocupaţia a fost problematică de la început, povestesc Avraham Shalom, Avi Dichter, Carmi Gillon, Yuval Diskin, Ami Ayalon şi Yaacov Peri, cei şase foşti şefi Shin Bet, într-o înşiruire de confesiuni care se completează una pe alta ca într-o conversaţie oarecare.

„Apariţia terorismului a fost un noroc pentru noi, pentru că lucrul acesta ne-a dat de lucru“, spune Avraham Shalom (liderul Shin Bet între 1980-1986), invocând bucuria pe care a adus-o noua „problemă“ de a-i forţa pe membrii Shin Bet să înveţe să folosească arme mai subtile.

Şi, dincolo de informaţiile mai mult sau mai puţin exhaustive pe care discursul filmului le aduce în încercarea de a elucida conflictul israeliano-palestinian, de departe cel mai interesant aspect al documentarului este sinceritatea şi aparent uşurinţa cu care cei şase agenţi mărturisesc gânduri atât de fruste despre viziunea lor cu privire la rolul pe care l-au jucat în istoria Israelului.

Mai ales atunci când ştii că organizaţia Shin Bet este caracterizată de un secretism atât de ermetic, şefii acesteia fiind singurii membrii a căror identitate este cunoscută pentru publicul larg, o întrebare persistă tot timpul în spatele minţii. Cum a reuşit regizorul Dror Moreh să îi facă pe foştii şefi Shin Bet să uite de perdele şi să i se confeseze atât de direct?

„Uită de moralitate“

Filmul urmăreşte câteva dintre evenimentele cheie care au dus apoi la escaladarea terorismului în Israel. Printre acestea, şi controversatul incident numit „KAV 300“ în care doi terorişti palestinieni care au deturnat un autobuz şi i-au luat ostateci pe pasageri au fost ucişi ulterior în bătaie fără a li acorda şansa vreunui proces. Sau uciderea lui Yahya Ayyash – un palestinian periculos, expert în fabricarea de explozive şi în recrutarea teroriştilor sinucigaşi – cu ajutorul unei bombe plasate în telefonul său mobil, o operaţiune „curată şi elegantă“, cum o numeşte Carmi Gillon, liderul Shin Bet între anii 1994-1996.

Dror Moreh, regizorul filmului

Sau bombardarea unui bloc în care se desfăşura o întâlnire a celor mai importanţi 12 terorişti palestinieni, operaţiune ce a provocat moartea a peste 10 nevinovaţi şi a eşuat lamentabil în capturarea vreunui terorist. Concluzia brutală o aduce tot Avraham Shalom. Moralitate? Uită de moralitate în discuţiile despre terorism.

Un terorist e şi un luptător pentru libertate

Şi ce e mai ciudat e că privindu-i pe cei şase argumentând acţiunile lor, te surprinzi începând să le cauţi justificări. Într-adevăr, cum spune şi criticul de film Justin Chang de la Variety, „în timp ce niciun film ce oferă perspectiva îngustă a serviciilor de informaţii israeliene nu ar fi putut să ofere o viziune completă asupra conflictului, ceea ce face ca «The Gatekeepers» să fie atât de captivant este sentimentul general de ambiguitate morală pe care îl aduce“.

Dar nu numai acest lucru. Ca şi cum dintr-o dată ar fi simţit nevoia explozivă de a-şi goli conştiinţa („când ieşi la pensie, devii puţin de stânga“, mai mărturiseşte unul dintre intervievaţi), cei şase foşti şefi Shin Bet glisează încet în mărturisirile lor spre sensurile filosofice ale evenimentelor la care au luat parte. Ceea ce unii numesc lupta împotriva terorismului e, pentru cealaltă tabără, pur terorism aşa cum un terorist e de fapt un luptător pentru libertate printre ai lui.

La finele unei treceri în revistă a celor mai mari eşecuri şi victorii ale organizaţiei Shin Bet, concluzia generală rămâne necesitatea dialogului palestiniano-israelian. Şi e cumva incitant să vezi cum foştii agenţi, odată lipsiţi de orice scrupul, ajung la sfârşitul carierei să predice despre pace.

„Searching for Sugar Man“

După ce a câştigat, printre altele, premiul pentru cel mai bun film de non-ficţiune al anului 2012 oferit de către Los Angeles Film Critics Association, “The Gatekeepers” a fost nominalizat la Oscarul pentru documentar. În competiţie se mai afla un film ce tratează acelaşi subiect al conflictului israeliano-palestinian, privit însă dintr-o altă perspectivă – „5 Broken Cameras“, un film despre hărţuirea sexuală în armata americană – „The Invisible War“, unul despre istoria timpurie a bolii SIDA – „How to Survive a Plague“ şi deja celebrul „Searching for Sugar Man“, povestea emoţionantă şi aproape incredibilă a lui Rodriguez, un muzician american care a devenit faimos în Africa de Sud fără a şti, după ce fusese complet ignorat în Statele Unite.

Cumva perfect motivat, juriul de anul acesta a hotărât să premieze singurul film din competiţie care nu are nicio nuanţă politică, o poveste universală despre forţa invizibilă a muzicii. Oricum ar fi, „The Gatekeepers“ e un must-see.

Îl mai puteţi vedea astăzi la festivalul Cinepolitica, unde va fi proiectat la Cinema Studio de la ora 16.00.
The Gatekeepers (96’)
Regia: Dror Moreh
Produs de: Dror Moreh Prods., Les Films du Poisson, Cinephil, Wild Heart Prods.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.