The Grand Budapest Hotel. Kino-feerie
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-grand-budapest-hotel-kino-feerie/

Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Inspirat din opera scriitorului austriac Stefan Zweig, consacrat în prima jumătate a secolului 20, şi filmat în Germania, „The Grand Budapest Hotel” („Hotel Grand Budapest”) a primit în februarie Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Berlin.

Este, probabil, cel mai important trofeu obţinut până acum de nonconformistul cineast american Wes Anderson, ale cărui filme au făcut mereu notă discordantă şi au fost căutate de marile festivaluri din Europa (în 2012, „Moonrise Kingdom” deschidea Cannes-ul).

Noul său lungmetraj este o kino-feerie de o exuberanţă vizuală impresionantă, care amestecă jucăuş şi creativ genuri – de la fantasy şi (tuşe de) animaţie, la comedie burlescă, dar cu inflexiuni dramatice, şi film de aventuri cu accente noir şi suprarealiste.

Distribuţia este formată din atât de multe staruri (predominant britanice, americane şi franceze), încât ar ajunge pentru un întreg sezon de Oscaruri.

Wes Anderson este ca un magician care, pe lângă Ralph Fiennes (interpretul principal), scoate din joben la interval de câteva minute câte un chip uşor de recunoscut, în ciuda transformărilor: Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, Tilda Swinton, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman sau Owen Wilson.

Gustave H (Ralph Fiennes), un reputat portar la un mare hotel dintr-un ţinut fictiv, dar cu trăsături uşor identificabile de Mitteleuropa, este urmărit în aventurile sale interbelice alături de novicele Zero (necunoscutul Tony Revolori), hamalul hotelului.

The Grand Budapest Hotel

Acţiunile celor doi au loc pe fundalul apariţiei nazismului şi apropierii războiului şi cuprind, printre altele, furtul unui tablou scump, lupta pe o moştenire şi o evadare din închisoare.

Întâmplările sunt povestite, peste ani, de hamal (devenit între timp proprietar al hotelului rămas fără gloria de altădată) unui scriitor care, peste alţi câţiva ani, le include într-o carte ce ajunge ulterior în mâinile unei tinere cu a cărei imagine începe filmul.

Este o regresie ficţională în timp, ce îi oferă lui Wes Anderson acoperirea şi libertatea totală de a fantaza pe seama unei perioade şi a unui spaţiu care au fost abordate cu generozitate în cinema, însă probabil niciodată cu lejeritatea butaforică şi ludicul superior ale cineastului american.

Distribuit în România de Odeon Cineplex, „Hotel Grand Budapest” a fost proiectat la 12 martie în deschiderea Festivalului DaKINO de la Bucureşti şi va putea fi văzut în cinematografe începând cu 21 martie  

INFO

The Grand Budapest Hotel

Regia: Wes Anderson

Cu: Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, , Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman, Owen Wilson.

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

ME-proiector-72dpi-150x1501

Foto din The Grand Budapest Hotel – capturi film

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

13
/03
/17

Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate.

12
/03
/17

Scris înainte de 1989, filmat în 1990 şi apărut în 1991, "A unsprezecea poruncă", doar inspirat din cartea "Patimile după Piteşti" a lui Paul Goma, este o prezenţă bizară în filmografia lui Mircea Daneliuc. Filmul este disponibil gratuit pe platforma Cinepub.

10
/03
/17

CRONICĂ DE FILM O binevenită gură de aer proaspăt în cinematografia de limbă română aduce tânăra regizoare Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania. Prezentat la San Sebastian, promiţătorul său debut, „Vânătoare”, le are în distribuţie pe Corina Moise, Iulia Lumânare şi Iulia Ciochină, în roluri de prostituate.

10
/03
/17

Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

10
/03
/17

Timp de aproape o jumătate de secol, Jean-Marie Straub şi Danièle Huillet au realizat câteva zeci de filme, cu o cadență de un film pe an, o mare parte adaptări inspirate de arta europeană, abordând teme din literatură, muzică, pictură.

09
/03
/17

Cum ar trebui să li se predea religia copiilor și adolescenților? Cât de necesară este educația sexuală în școli? Și ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societății? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale și în România - puse în discuție de filmul „(M)ucenicul”/ „The Student”, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

08
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Premiului Oscar pentru cel mai bun film, „Moonlight”/„În lumina lunii”, regizat de americanul Barry Jenkins, este o dramă impresionistă care încearcă să mizeze pe un anume intimism, în detrimentul unei eventuale cronici sociale. Însă nu se eliberează de unele şabloane.

08
/03
/17

Ana a teminat recent filmările la primul ei lungmetraj american, „Induced Effect”, în care l-a avut ca partener pe Eric Roberts și a început repetițiile la „Upstart”, un show TV despre realizarea unui Start-Up YouTube Channel. Între filmări, a finalizat un pictorial care celebrează actrițe îndrăgite de publicul român.

06
/03
/17

Ion Dichiseanu, unul dintre cei mai iubiți actori români, va primi „Premiul pentru Întreaga Carieră” în cadrul celei de-a XI-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc luna aceasta, pe 21 martie 2017, la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București.

05
/03
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei românești a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.