„Timebox”. Imagini
https://www.ziarulmetropolis.ro/timebox-imagini/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială la Astra Sibiu, „Timbox” este un excelent documentar de debut realizat de Nora Agapi. Regizoarea îi face un portret tandru tatălui său – un bătrân carismatic din Iaşi care a adunat în cutii mii de fotografii şi înregistrări pe peliculă făcute de-a lungul vieţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 octombrie 2018

Era păcat ca povestea lui Ioan Matei Agapi să nu fie spusă. Și cel mai potrivit mod de a o spune nu putea fi decât cinema-ul.

Asta pentru că bătrânul carismatic din Iași s-a ocupat toată viața cu imaginea.

Timp de decenii, începând cu 1960, el a fotografiat și înregistrat pe peliculă viaţa oraşului Iaşi, dar şi evenimente importante din existența familiei sale.

Rezultatul este o colecție impresionantă de fotografii și materiale filmate, unică în România.

Realizatoarea Nora Agapi, care debutează acum în regie după ce a lucrat în special ca director de imagine, a pornit de la ideea de a-i face un portret tatălui său.

Doar că, pe parcursul filmării, apare un incident care va schimba și structura documentarului: Ioan Matei Agapi este somat de autoritățile locale să plece din clădirea din centrul Iașiului în care a rămas singurul locatar, pentru ca aceasta să fie renovată.

Însă bătrânul nu poate accepta noua locuință ce i se oferă: este nepotrivită pentru a găzdui colecția sa uriașă de cutii cu fotografii și filme, plus diverse alte obiecte vechi.

Este conflictul în jurul căruia se construiește filmul și care vorbește despre nepăsarea și lipsa de viziune a autorităților. În loc să folosească această arhivă uluitoare pentru un eventual muzeu și pentru a-l omagia pe bătrânul artist local, primăria îl șicanează și în cele din urmă îl forțează să-și părăsească locuința în care a stat timp de decenii.

Totuși, acesta nu este decât primul strat al filmului, mai puțin ofertant.

Al doilea nivel, de o mai mare profunzime, este legat de forța emoțională a imaginilor de arhivă prin care trecutul lui Ioan Matei Agapi și al familiei sale este scos la suprafață și este pus în dialog cu prezentul.

Portretul pe care Nora Agapi i-l face tatălui său se construiește exclusiv din imagini (noi sau vechi), într-o structură de montaj nu atât cronologică, dar mai ales sentimental-afectivă. De aici și senzația de libertate pe care o degajă filmul. O libertate în primul rând formală, care reflectă spiritul nonconformist al personajului.

Dar „Timebox” este un film și despre complicata relație tată–fiică, atunci când părintele este o persoană atât de extravagantă și exuberantă ca protagonistul.

Iar Nora Agapi nu ezită să se pună pe ea însăși uneori în fața camerei, în discuțiile cu tatăl său despre situația dificilă a acestuia din prezent, dar și despre trecutul lor nu întotdeauna simplu.

E ca și cum regizoarea ar porni într-o investigație personală, încercând să își înțeleagă tatăl și pasiunea acestuia pentru imagine, dar și legătura lor specială.

Gestul Norei Agapi de a-și imortaliza într-un film tatăl, acum ajuns la bătrânețe, este unul de o generozitate emoționantă – un mod de a-și exprima iubirea și de a-i continua pasiunea. Viața și arta merg mai departe.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.