„Timebox”. Imagini
https://www.ziarulmetropolis.ro/timebox-imagini/

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială la Astra Sibiu, „Timbox” este un excelent documentar de debut realizat de Nora Agapi. Regizoarea îi face un portret tandru tatălui său – un bătrân carismatic din Iaşi care a adunat în cutii mii de fotografii şi înregistrări pe peliculă făcute de-a lungul vieţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|21 octombrie 2018

Era păcat ca povestea lui Ioan Matei Agapi să nu fie spusă. Și cel mai potrivit mod de a o spune nu putea fi decât cinema-ul.

Asta pentru că bătrânul carismatic din Iași s-a ocupat toată viața cu imaginea.

Timp de decenii, începând cu 1960, el a fotografiat și înregistrat pe peliculă viaţa oraşului Iaşi, dar şi evenimente importante din existența familiei sale.

Rezultatul este o colecție impresionantă de fotografii și materiale filmate, unică în România.

Realizatoarea Nora Agapi, care debutează acum în regie după ce a lucrat în special ca director de imagine, a pornit de la ideea de a-i face un portret tatălui său.

Doar că, pe parcursul filmării, apare un incident care va schimba și structura documentarului: Ioan Matei Agapi este somat de autoritățile locale să plece din clădirea din centrul Iașiului în care a rămas singurul locatar, pentru ca aceasta să fie renovată.

Însă bătrânul nu poate accepta noua locuință ce i se oferă: este nepotrivită pentru a găzdui colecția sa uriașă de cutii cu fotografii și filme, plus diverse alte obiecte vechi.

Este conflictul în jurul căruia se construiește filmul și care vorbește despre nepăsarea și lipsa de viziune a autorităților. În loc să folosească această arhivă uluitoare pentru un eventual muzeu și pentru a-l omagia pe bătrânul artist local, primăria îl șicanează și în cele din urmă îl forțează să-și părăsească locuința în care a stat timp de decenii.

Totuși, acesta nu este decât primul strat al filmului, mai puțin ofertant.

Al doilea nivel, de o mai mare profunzime, este legat de forța emoțională a imaginilor de arhivă prin care trecutul lui Ioan Matei Agapi și al familiei sale este scos la suprafață și este pus în dialog cu prezentul.

Portretul pe care Nora Agapi i-l face tatălui său se construiește exclusiv din imagini (noi sau vechi), într-o structură de montaj nu atât cronologică, dar mai ales sentimental-afectivă. De aici și senzația de libertate pe care o degajă filmul. O libertate în primul rând formală, care reflectă spiritul nonconformist al personajului.

Dar „Timebox” este un film și despre complicata relație tată–fiică, atunci când părintele este o persoană atât de extravagantă și exuberantă ca protagonistul.

Iar Nora Agapi nu ezită să se pună pe ea însăși uneori în fața camerei, în discuțiile cu tatăl său despre situația dificilă a acestuia din prezent, dar și despre trecutul lor nu întotdeauna simplu.

E ca și cum regizoarea ar porni într-o investigație personală, încercând să își înțeleagă tatăl și pasiunea acestuia pentru imagine, dar și legătura lor specială.

Gestul Norei Agapi de a-și imortaliza într-un film tatăl, acum ajuns la bătrânețe, este unul de o generozitate emoționantă – un mod de a-și exprima iubirea și de a-i continua pasiunea. Viața și arta merg mai departe.

11
/06
/20

Cele mai bune documentare de mediu din ultimul an, alături de producții recente care s-au remarcat prin povești nebănuite, vor putea fi vizionate online, gratuit, în cadrul celei de-a 9-a ediții Pelicam - Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni, între 10-19 iulie.

10
/06
/20

Gala Premiilor Gopo, evenimentul care celebrează și recompensează anual cele mai importante realizări cinematografice din România, va avea loc pe 29 iunie, într-o nouă formulă, adaptată condițiilor actuale, la Verde Stop Arena.

08
/06
/20

Cea de-a 24-a ediție a FFE se mută din sălile de cinema în spațiul online și oferă acces gratuit de pe 8 până pe 21 iunie pe două platforme: în perioada 8-16 iunie pe platforma FFE.ro, iar între 17-21 iunie pe platforma TIFF Unlimited.

06
/06
/20

După această perioadă în care toată activitatea artistică a Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova s-a desfășurat în locul de joacă online #teatruncasACASAteatru, a venit și momentul în care actorii și echipa Naționalului își reiau activitatea și pun primii pași pe scenă, respectând toate măsurile de siguranță impuse de actualele condiții de funcționare a instituțiilor de spectacol.

01
/06
/20

RECOMANDĂRI De la documentarele lui Serghei Lozniţa şi comediile de început ale lui Nanni Moretti şi până la dramele lui Krzysztof Zanussi, excentricităţile lui Serghei Paradjanov şi o amplă retrospectivă a cinema-ului indian, arhiva MUBI, pusă la dispoziţia abonaţilor, oferă numeroase tentaţii cinefile.

28
/05
/20

CRONICĂ DE FILM La unele documentare ne uităm pentru că ne interesează mai ales un autor sau un stil. Iar pe altele le privim în primul rând pentru subiect. Din a doua categorie face parte „Becoming” (2020), de Nadia Hallgren – un film despre Michelle Obama produs şi difuzat de Netflix.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.