Timp liber: cinci recomandări pentru luna martie
https://www.ziarulmetropolis.ro/timp-liber-cinci-recomandari-pentru-luna-martie/

Ziarul Metropolis vă recomandă: un film cu Catherine Deneuve şi Juliette Binoche, două tablouri despre lumea de azi dintr-o galerie bucureşteană, un festival de muzică clasică la Iaşi, un roman plin de mister al unei tinere scriitoare britanice şi cartea unui istoric optimist care-şi propune să redea speranţa.

Un articol de Alina Vîlcan|4 martie 2021

Film: Catherine Deneuve și Juliette Binoche, față în față. ADEVĂRUL

Semnat de regizorul japonez Hirokazu Koreeda, deținător al unui Palme d’Or în 2018, pentru Shoplifters, La vérité pune față în față două actrițe emblematice ale cinematografiei franceze – Catherine Deneuve și Juliette Binoche. Cele două, în roluri de mamă și fiică, se află în centrul unei drame de familie care își propune să își facă spectatorul să mediteze asupra felului în care jonglăm cu adevărul în viața de zi cu zi. La Paris, acolo unde locuiește, celebra actriță Fabienne Dangeville (Catherine Deneuve) primește vizita fiicei sale Lumir, scenaristă stabilită la New York, care revine pentru scurt timp în casa părintească împreună cu soțul său, Hank (Ethan Hawke), actor, și cu copilul lor, micuța Charlotte (Clémentine Grenier), care la rândul său visează să devină actriță. Confruntarea dintre Fabienne și Lumir pe tema adevărului, pe care fiica îi reproșează mamei că l-a cosmetizat sau l-a evitat întreaga viață, pornește de la biografia actriței și scoate la iveală întâmplări tulburi din trecut. Fabienne Dangeville este, înainte de toate, actriță, ceea ce nu ezită să recunoască atunci când afirmă că dacă ar trebui să aleagă între a fi o mamă bună, o prietenă bună sau o actriță bună, ar alege să fie o mare actriță, spre disperarea fiicei sale care, deși se erijează într-o apărătoare a adevărului, nu refuză să îi scrie mamei sale, al cărei comportament îl dezaprobă, îl critică, replici pe care aceasta le rostește în viața de zi cu zi, le joacă pur și simplu în fața apropiaților în momente-cheie. Iar șarada poate continua la infinit, căci și micuța Charlotte interpretează replicile puse la cale de Lumir fără ca nimeni să bănuiască jocul tuturor înșelătoriilor, ceea ce ne duce cu gândul la așa zisele defecte profesionale, iscate din felul în care profesiile interferează cu viețile personale. Fără mari mize, însă cuceritor, îmbinând drama și comedia, primul film realizat de regizorul japonez într-o altă limbă decât cea nativă a beneficiat de implicarea celor două mari actrițe – Deneuve și Binoche – în realizarea scenariului (inițial, o piesă de teatru), pentru a se inspira cât mai mult din propriile lor destine artistice. Adevărul a intrat în cinematografele din România din 26 februarie, distribuit de Independența Film.

Arte vizuale: ÎNĂUNTRU & PHARMAKON, la Celula de Artă

Galeria bucureșteană Celula de Artă expune din 15 martie lucrarea Înăuntru, semnată de artista Maria Buciu, care se oprește asupra relațiilor tot mai complexe dintre spațiu și cel care îl ocupă. Pornind de la întrebări centrate în jurul ideii de captivitate, cu care rezonăm lesne după toate lunile de pandemie, Înăuntru se anunță o experiență vizuală față de care nu vom rămâne indiferenți. Lucrarea poate fi văzută până pe 29 martie, când spațiul galeriei va fi ocupat, până pe 11 aprilie, de o lucrare-manifest semnată de Andreea Toma. Pharmakon atrage atenția asupra abuzului de medicamente și face parte din proiectul „Mass Media”. Cu toții știm că în România găsim mai multe farmacii și reclame la medicamente decât oriunde altundeva. Aflați pe ultimele locuri din Europa în ceea ce privește prevenția, tratăm după ureche, abuzând de tot felul de pastile. De aici pornește și Andreea Toma. „Zilnic sau periodic apelăm la pastile pentru a calma, trata sau a preveni anumite afecțiuni. Azi un somnifer, mâine un analgezic, poimâine un antitusiv şi descoperi astfel că nu mai poţi trăi fără ele. Am observat și că majoritatea reclamelor TV sunt la medicamente și că au o frecvenţă de-a dreptul abuzivă. Informaţia precară care însoţeşte diverse reclame poate influența un om neavizat, care nu consultă surse de specialitate și le folosește după ureche, aşteptând efectele”, spune artista care de această dată a ales ca titlu pentru lucrarea sa un cuvânt din greacă ce înseamnă deopotrivă medicament și otravă. Detalii, aici.

Muzică: CLASSIX, la Iași

Între 14 și 18 martie, se desfășoară la Iași a doua ediție a Festivalului Classix, cu o varietate remarcabilă de opus-uri musicale și de soliști internaționali și ansambluri de top, explorând teme diverse precum timpul și eternitatea sau mitologia africană, pe ritmuri care aduc în prim-plan fuziunea dintre jazz și tango, cât și un atrăgător iz enescian. Pe lângă cele șapte conerte de muzică clasică desfășurate în spații neconvenționale, festivalul include și o serie de dialoguri desfășurate online, la granița dintre cultură și business. Mai multe detalii, aici. Un eveniment organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry.

Non-ficțiune: HOMO SAPIENS. O istorie plină de speranță

După ce a atras atenția publicului European cu Utopie pentru realiști (Editura Litera, 2020), câștigându-și rapid popularitatea, istoricul Rutger Bregman, în vârstă de doar 32 de ani, pariază în Homo Sapiens. O istorie plină de speranță (Editura Litera, 2021) pe bunătatea umană. Punând în oglindă filosofia lui Hobbes și pe aceea a lui Rousseau, de partea căruia alege să se poziționeze, Bregman încearcă să demonstreze că omul este de la natură bun, aducând ca argumente studii și evenimente de ieri și de azi și revizitând astfel 200.000 de ani de istorie, într-o manieră antrenantă pentru cititor care trece rapid de la crime din mari metropole la experimente din universități și din închisori, de la opere literare celebre și ample lucrări științifice la articole de ziar și evenimente de război, și toate acestea cu scopul de a recupera încrederea în altruismul nativ al omului. Detalii, aici.

 

Ficțiune: de la Hollyood la Londra, din anii ’80 până azi. CONFESIUNEA

După bestsellerurile Miniaturista și Muza (Editura Humanitas Fiction, 2017), autoarea britanică Jessie Burton abordează într-un nou roman relațiile complexe care se stabilesc între femei, spunând povestea unei scriitoare cândva de mare succes, Constance Holden, și a tinerei și frumoasei Elise Morceau. Acestea se întâlnesc în cartierul londonez Hampstead la începutul anilor ’80, pornind împreună într-o aventură atipică, ce traversează strălucitorul Hollywood pentru a reveni în Londra zilelor noastre în care o altă tânără, Rose Simmons, fiica Elisei, înearcă să le înțeleagă viețile descâlcind ițele unei prietenii stranii, în care iubirea și ura se întrepătrund. Confesiunea, de Jessie Burton, este un roman care explorează multiplele fațete ale feminității, recent publicat și în limba română, în traducerea Iuliei Gorzo, la Editura Humanitas Fiction, în colecția Raftul Denisei. Detalii, aici.

 

 

22
/01
/24

Art Safari revine în această primăvară cu o ediție ce marchează un deceniu de existență. În prim plan, marii maeștri ai artei românești: Eustațiu Stoenescu, Grigorescu, Tonitza, Luchian, Pallady, Baba, Petrașcu, Mützner, Dărăscu, Ressu, Iser. Noul sezon prezintă 5 expoziții de artă, ce pot fi văzute în perioada 8 martie-28 iulie, la Palatul Dacia-România de pe Lipscani.

22
/01
/24

Anul acesta, Teatrul Tamási Áron celebrează Ziua Culturii Maghiare prin deschiderea a trei spaţii de întâlnire : luni, 22 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului, spectatorii din Sfântu Gheorghe pot urmări spectacolul "Voiam să mă revolt cu voi", o producţie a Teatrului Naţional din Târgu Mureş, în regia lui Aba Sebestyén; în aceeași zi, Trupa Tamási Áron joacă una dintre producţiile sale de succes, Floarea Soarelui, în regia lui Radu Afrim, pe scena Teatrului Naţional din Târgu Mureş; miercuri, 24 ianuarie, la Braşov, va fi lansată cartea despre viaţa actorului Nemes Levente, fostul director al Teatrului Tamási Áron.

18
/01
/24

Prima expoziția a anului 2024 din programul curatorial al galeriei Arsmonitor este totodată și un prim solo-show dedicat artistului vizual Răzvan Neagoe, unul din artiștii reprezentați de galerie.

15
/01
/24

Peste 50.000 de perechi de ochi au avut plăcerea să privească expoziția Efectul Picasso în cele 4 luni de când s-a deschis. Vizitatori de toate vârstele au fost impresionați de cele 46 de lucrări de Pablo Picasso din colecția familiei sale, precum și de cele 65 de lucrări semnate de 37 de artiști români contemporani influențați de opera gigantului spaniol.

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.