„Top Gun” după 36 de ani, între nostalgie și revelație
https://www.ziarulmetropolis.ro/top-gun-dupa-36-de-ani-intre-nostalgie-si-revelatie/

Chiar dacă eroii din „Top Gun: Maverick” acceptă că zilele piloţilor de vânătoare sunt numărate, nu par pregătiţi să cedeze fără luptă viitorul confruntărilor aeriene în faţa dronelor militarizate.

Un articol de Alexandru Zaharia|27 mai 2022

„Top Gun: Maverick” nu e doar un cadou mult-așteptat oferit de către producătorii Jerry Bruckheimer și Tom Cruise fanilor filmului-cult „Top Gun” (1986), ci și o posibilă renaștere a conceptul de blockbuster. Vii în sala de cinema oarecum suspicios („cum vor reuși eroii de-acum 36 de ani să recreeze atmosfera anilor ’80, în plină eră a tehnologiei și a Inteligenței Artificiale?”) și pleci convins că, pe lângă multe amintiri scoase de la naftalină, pelicula va avea succes și la publicul tânăr, prin tehnicile spectaculoase de filmare folosite și scenele de luptă memorabile.

Personajul principal, căpitanul Pete „Maverick” Mitchell (care deși a îmbătrânit, nu și-a pierdut condiția fizică și nici atitudinea nonconformistă), nu pare să fi renunțat la recuzita devenită celebră în primul film – ochelarii de soare Aviator, geaca de piele și motocicleta Kawasaki Ninja, pe care-o conduce tot fără cască de protecție. Transferat fiind din postul de pilot de încercare în cel de „profesor fără voie” la prestigioasa școală Top Gun, la ordinul vechiului său prieten „Iceman” (Val Kilmer) – ajuns amiral de aviație, Tom Cruise este singurul supraviețuitor autentic al găștii de prieteni formată în anii ’80.

Reîntoarcerea la povestea inițială înseamnă în același timp re-întâlnirea cu iubita sa, Penny (Jennifer Connelly), dar și cu fiul prietenului și copilotului său „Goose” (Anthony Edwards), peste a cărei pierdere, în urmă cu 36 de ani, nu a putut niciodată să treacă. Chiar dacă scopul declarat al venirii profesorului „Maverick” este acela de a pregăti cei mai buni piloți ai US NAVY (o infuzie de tinerețe într-o mare de nostalgii și scene-omagiu aduse filmului original) într-un timp foarte scurt pentru o incursiune aproape sinucigașă în teritoriul inamic, nonconformistul pilot nu reușește să stea departe de „zona de pericol”.

Succesul producției stă în efectele speciale bine dozate și felul spectaculos în care-au fost filmate scenele de luptă aeriană (fiind folosite mai multe camere IMAX instalate în carlingă, operate chiar de către actori). La fel ca „Maverick”, Tom Cruise și ceilalți protagoniști și-au depășit condiția artistică (devenind pe rând soldați și piloți de vânătoare, fiind expuși forțelor gravitaționale mari specifice zborului cu avioanele de vânătoare) pentru a realiza un film care naște emoție deopotrivă în fanii Top Gun-ului original și în cei care află pentru prima dată de eroii acestei școli de aviație. Chiar dacă abundă în șabloane hollywoodiene (de la replici și răsturnări de situație greu de anticipat, la omniprezentul steag american și al spiritului nonconformist) și nici coloana sonoră nu mai conține melodii notabile (precum predecesorul cu a sa ”Berlin – Take my breath away”), „Top Gun”-ul din 2022 deține suficiente atuuri pentru a depăși toate recordurile de box office.

Într-o lume dominată de modele impuse de jocurile video și metaverse, exemplele și viața trăită „pe muchie de cuțit” de către absolvenții școlii Top Gun vor aprinde cel puțin o scânteie în inimile și mințile viitoarelor generații de piloți de vânătoare.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.