Totul e un joc, de Paul Ioachim, la TVR 2 – In memoriam CORNEL TODEA
https://www.ziarulmetropolis.ro/totul-e-un-joc-de-paul-ioachim-la-tvr-2-in-memoriam-cornel-todea/

Cornel Todea, de la a cărui naştere se împlinesc 80 de ani în 18 noiembrie, a abordat cu vervă şi imaginaţie textul lui Paul Ioachim, în care dramaturgul amestecă viaţa de zi cu zi cu cea de pe scenă. Rolurile principale sunt interpretate de Damian Crâşmaru, Mircea Rusu, Ileana Cernat şi Oana Ioachim. Spectacolul poate fi vizionat în această seară, de la ora 20.10, la TVR 2

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2015

În „Totul e un joc”, dramaturgul Paul Ioachim amalgamează realitățile. Viața unui actor faimos care își căsătorește fiica cu un regizor de succes se împletește cu repetițiile pentru premiera piesei în care un personaj, actor faimos, își mărită fiica cu un alt personaj, regizor de succes, iar defectele și problemele de pe scenă sunt oglinda fidelă a celor din afara ei.

CORNEL TODEA 

Cornel Todea a fost unul dintre oamenii care au marcat atât istoria televiziunii, cât și pe cea a teatrului din România.

În articolul său din „Observatorul cultural” din septembrie 2012, Iulia Popovici îl descrie astfel: persoană extrem de jovială, pulsînd de viaţă şi cu un simţ al umorului mai mult decît remarcabil, Cornel Todea a făcut film, teatru dramatic, de copii, de televiziune, dar a fost şi realizator şi moderator TV, moderator al unor emisiuni radiofonice (avea o bună voce de radio, pe lîngă o bună prezenţă fizică), a predat regie şi actorie, toate – „ca o probă de consecvenţă a incapacităţii de a mă dedica unei singure activităţi“.

În urmă cu cîţiva ani, a lansat la Teatrul Creangă un festival internaţional dedicat teatrului pentru copii – „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti“ –, cu un important concurs de dramaturgie adresată acestui public (singurul de acest fel din România), din dorinţa de a face ca scena să le spună celor mici poveşti ale timpurilor lor, şi a lansat primul program de teatru pentru copii între 0 şi 3 ani. /…/Cornel Todea nu a fost niciodată un regizor în căutarea succesului şi a premiilor (deşi a primit destule, în domeniile diverse în care a lucrat), ci a noului, a energiilor proaspete, a contactului direct cu spiritul momentului.”

Activitatea sa în teatru include peste 50 de piese puse în scenă la Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Naţional Iaşi, Teatrul Naţional Cluj, Teatrul CORNEL TODEA  Naţional Craiova, teatre din Bucureşti (Teatrul Mic, Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, Teatrul „Ion Creangă”), Teatrul din Piatra Neamţ, Teatrul din Constanţa.

În televiziune, Todea a semnat regia pentru peste 200 de spectacole de teatru-TV, emisiuni muzicale, programe de divertisment, filme artistice şi documentare la TVR. Din 2004, el a moderat emisiunea săptămânală ”Cafeneaua Literar-Artistică” la Radio România Cultural.

A  jucat în filmul „Pe malul stâng al Dunării albastre” (1983) şi a regizat mai multe lungmetraje printre care: „Prinţul negru” (1988), „Iată femeia pe care o iubesc” (1981), „Dragostea mea călătoare” (1980), „Singur printre prieteni” (1979), „Comoara din Carpaţi” (1975), „Adio, dragă Nela” (1972). De asemenea, Cornel Todea a semnat regia a numeroase filme de televiziune, între care: „Totul e un joc?” (1998), „Trei surori” (1994), „Preţul succesului” (1977) „A doua linie” (1976), „Samy” (1970), „Noul locatar” (1968), „Om de treabă” (1968), „Interpretări la cleptomanie” (1967), „Neguţătorul de ochelari” (1967), „Moartea Bessiei Smith” (1966).

Cornel Todea era şi un susţinător al tinerelor talente, el fiind, începând din 1998, director artistic al Galei Tânărului Actor HOP, organizată de UNITER.

Spectacolul face parte din programul editorial de valorificare a arhivei TVR  și este inclus în ciclul UNITER 25, ca spectacol premiat la Gala UNITER 1998 – Premiul pentru TEATRU TV.

In memoriam CORNEL TODEA  (18 noiembrie 1935, Cluj – 30 august 2012)- 80 de ani de la nașterea al regizorului

TOTUL E UN JOC

de Paul Ioachim

În distribuție:

Mircea Rusu,  Damian Crâșmaru, Oana Ioachim, Ileana Cernat, Lucian Ifrim, Florentina Luican, Valentin Uritescu.

Decorurile Virgil Popa. Costumele Elena Timonu. Redactor Ioana Prodan

Regia artistica  Cornel Todea.

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni.

Foto: CORNEL TODEA ,TOTUL E UN JOC-  tvr

29
/01
/15

Caragiale, egoist și manipulator, a știut să se joace întotdeauna cu aparențele, jonglând și în viața reală cu slăbiciunile oamenilor. Aceasta este povestea unei treceri de la apucăturile unui insolent care se izola de societate, mâncând pe ascuns mămăligă cu ceapă, la aparițiile lui de gentleman înarmat cu citate din iluminiștii francezi.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

23
/12
/14

În “Istoria vieţii private” găsim că obiceiul de a avea brad cu prilejul Crăciunului este atestat documentar prima dată, în oraşul Strasbourg, încă din 1605. Iată care este povestea apariției acestui simbol și cum arăta balul de revelion la curtea regelui Carol.

18
/12
/14

„Un ins colosal – abordează totul cu aceeaşi perfecţiune – în filosofie, muzică, artă dramatică”, așa îl descria pianista Cella Delavrancea, care l-a cunoscut pe I.L. Caragiale la Berlin. Pe de altă parte - un ins pasional, amorezat, cu ochii care-i fugeau după femei.

11
/12
/14

Amza Pellea pleca după țigări și, uneori, se întorcea după trei zile. Gheorghe Dinică l-a luat de guler pe comandantul de la Otopeni. Vladimir Găitan ar fi putut juca într-un film de Michelangelo Antonioni... Câteodată, poveștile din culise sunt mai palpitante decât cele de pe scenă.

26
/11
/14

În primăvara anului 1967, Eugen Ionescu, aflat în Elveţia, la tratament, trece printr-o criză severă de depresie, pornită din falsa impresie că piesele sale nu mai sunt jucate şi că celebritatea îi apune. Ca să-şi depăşească starea, dramaturgul bea cantităţi însemnate de alcool, fapt care îi accentuează criza.