„Trădarea lui Einstein” de Éric-Emmanuel Schmitt, în premieră la Teatrul Evreiesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/tradarea-lui-einstein-de-eric-emmanuel-schmitt-in-premiera-la-teatrul-evreiesc/

Pe 19 şi 20 februarie, de la orele 19.00, Teatrul Evreiesc de Stat prezintă în premieră spectacolul „Trădarea lui Einstein” de Éric-Emmanuel Schmitt.

Un articol de Liliana Matei|19 februarie 2021

Teatrul Evreiesc de Stat își redeschide porțile invitând publicul vineri, 19 februarie, și sâmbătă, 20 februarie, de la orele 19.00, la premiera spectacolului TRĂDAREA LUI EINSTEIN de Éric-Emmanuel Schmitt, în traducerea și regia lui Tudor Țepeneag. Scenografia poartă semnătura lui MC Ranin, iar proiecția video este realizată de Liviu Alecu.

Distribuția:

Einstein: Andrei Finți / Mircea Dragoman

Vagabondul: Veaceslav Grosu / Neculai Predica

O’Neill: Mihai Nițu / George Remeș / Andrei Miercure

Violonista: Rodica Doija

La începutul celui de-al Doilea Război Mondial, pe malul unui lac din New Jersey, doi excentrici se întâlnesc și se simpatizează. Între ei se naște o prietenie. Albert Einstein, savantul german de origine evreiască, a emigrat în America și predă la Princeton. Vagabondul este un tată care și-a pierdut fiul în război. Acestui confident al hazardului, Einstein îi expune dilema sa. Se poate să te ocupi de știință, fără să faci politică? Să încetezi să mai fii german, pentru tine și pentru ceilalți? Să nu te simți evreu, chiar dacă ești ateu, atunci când Hitler îi măcelărește pe evrei? Să-ți dorești pacea și, în același timp, să devii responsabil pentru „Proiectul Manhattan” și apoi pentru Hiroshima? Să fii cel mai mare admirator și explorator al lumii și, totuși, cel mai mare distrugător al acesteia? În „Trădarea lui Einstein”, Éric-Emmanuel Schmitt prezintă conflictul moral al unui om de geniu, inventator – împotriva voințe sale – a mașinăriei de distrugere a lumii. Dramaturgul aduce în prim-plan întreaga istorie științifică și politică a teribilului secol XX, abordând teme de actualitate și interes ale timpului nostru: pacifismul, militarismul, ONU, identitatea națională și trădarea.

„Einstein crede ca trebuie sa renunțăm la naționalism, acel naționalism care propagă dragostea pentru ai tăi, pâna devine ură pentru ceilalți… Einstein ne învață că, atunci când credem că nu toți oamenii sunt la fel, suntem deja în pericol… Pentru el, războiul este o «farsă», și trebuie, întâi și întâi, să dezarmăm sufletul și conștiința oamenilor.” (Tudor Țepeneag)

Biletele pentru cele două reprezentații sunt disponibile în rețeaua mySTAGE.

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.