Tradiții reinventate
https://www.ziarulmetropolis.ro/traditii-reinventate/

„Travling: Tradiţii Creative” este o încercare de video-documentare a modalităţilor prin care patrimoniul cultural şi natural contribuie la dezvoltarea comunităţilor, din punct de vedere economic, turistic, social, cultural şi identitar.

Un articol de Liliana Matei|19 noiembrie 2019

Rețeaua România Tradițiilor Creative continuă punerea în context a regândirii tradițiilor cu proiectul „Travling: Tradiții Creative”, care investighează puterea recuperării, actualizării și valorificării tradițiilor, dar și calitatea acestora de a reprezenta resurse creative pentru activități economice sustenabile, profitabile și generatoare de locuri de muncă.

Protagoniștii materialelor video sunt: Fundația Pro Patrimonio, Kraftmade, Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 și Școala de la Piscu – membri ai comunității România Tradițiilor Creative, o rețea care a luat naștere în 2017 din necesitatea de a aduce la un loc arta, meşteşugurile şi industriile creative, alături de antreprenori, reprezentanţi ai patrimoniului cultural, instituții și organizații care se îngrijesc de păstrarea tradiției și reinventarea ei pentru a o face relevantă în zilele noastre.

Primul film din această serie (poate fi vizionat mai jos) pornește de la colecția de obiecte de design Honest Goods, inspirată de Vila Golescu, un demers de anduranță, în care salvarea și reactivarea patrimoniului cultural merg mână în mână cu educația și construirea punților de legătură între comunități. Proiectul este inițiat de Fundația Pro Patrimonio, o asociație născută din îngrijorarea față de starea actuală a patrimoniului cultural și natural românesc.

Conceptul „Travling”, specific industriei cinematografice, se referă la acel cadru de film în care camera de filmat se mișcă în sincron cu subiectul filmării. Protagoniștii care, prin activitatea lor, contribuie la promovarea conceptului de „tradiții creative” se află într-o permanentă evoluție și prezentarea acestei evoluții poate duce la demontarea și explicarea acestei idei generoase.

Exemplele de bună practică prezentate în filme pot deveni modele inspiraționale pentru alte proiecte care își propun să valorifice creativ diferite elementele de cultură tradițională. Rolul educativ al mini-documentarelor este dublat de nevoia de a defini conceptul de tradiții creative, un domeniu încă insuficient explorat, care poate contribui la definirea și consolidarea brand-ului de țară al României.

Întreaga serie de filme este disponibilă pe canalul de YouTube și pe pagina de Facebook a rețelei.

Proiectul Travling: Tradiții Creative este inițiat de DC Communication și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

18
/11
/21

Seara de 3 decembrie 1986, în plină dictatură ceaușiștă, când românii îngheață de frig și acasă, și în școli, și în instituții de toate felurile, pare o seară ca oricare alta: se întunecă devreme, la televizor cetățenii se pot uita două ore, Tovarășul și Tovarășa sunt negreșit acolo, fabricile duduie necontenit, că ele lucrează „pe ture”. Dar cine iese din casă la București poate să meagă, de exemplu, la teatru.

11
/11
/21

Editura Nemira a lansat în imprintul de nonficțiune ORION autobiografia președintelui Statelor Unite ale Americii. Vă oferim un fragment din „Promisiunile mele. Despre viață și politică” de Joe Biden (traducere de Ruxandrei Toma, lectură de specialitate de Anca Sandu).

24
/10
/21

Ultimele două programe ale actualei ediții a Cineclubului One World Romania, disponibile online, gratuit, până la 18 noiembrie, se concentrează pe activitatea de la Sahia a Mártei Mészáros și Slavomir Popovici, doi cineaști care și-au lăsat amprenta asupra producției studioului de film documentar în moduri foarte diferite.

08
/10
/21

În epoca rețelelor de socializare, a selfie-urilor și filtrelor de tot felul, când o imagine se face și se desface în câteva secunde și toți visăm la gloria efemeră, conform butadei enunțate de Andy Warhol, dilemele și sensurile autoreprezentării încă sunt discutate. Căci a te reprezenta, indiferent de epocă, nu este un gest lipsit de semnificații estetice și sociale. Un articol de Monica Neațu.

08
/10
/21

O schiță de portret, în câteva cuvinte-cheie ce conturează un univers al lui. În anul 2020, s-au împlinit o sută de ani de la nașterea lui Federico Fellini. Pornind de la câteva secvențe din destinul lui de artist, să ne întoarcem la viețile tragicomice pe care le-a construit pe ecran.

23
/09
/21

Când s-a stins cel mai mare scriitor rus, cenzura lucra de zor, „dar sentimentele poporului rus nu puteau fi înăbușite”, notează americanul Jay Parini în ultimele pagini din cunoscutul roman „Ultima gară”.

21
/09
/21

Biografiile marilor împărați din China dinastică sunt ticsite de povești sângeroase, jocuri de culise, răzbunări, urzeli, iubiri devastatoare și multe alte ingrediente spectaculoase pe care industria de televiziune chineză le explorează și reformulează romanțat sub forma serialelor și filmelor istorice de larg consum.

11
/08
/21

Când s-a născut, pe 29 august 1891, la Sankt Petersburg, în afară de legătura de rudenie cu Anton Cehov, fratele tatălui său, prea puține lucruri păreau să-i prevestească uriașul și, în același timp, ciudat de nedreptul destin pe care avea să-l trăiască.

01
/08
/21

Cafenelele din Paris, Tirana și Moscova, ca niște simboluri ale orașelor, surprinse de scriitorul albanez Ismail Kadare, în fascinantul volum de memorii „Dimineți la Café Rostand” (Humanitas Fiction, 2021, traducere din albaneză și note de Marius Dobrescu).