„Trece și prin perete”. Realism metafizic
https://www.ziarulmetropolis.ro/trece-si-prin-perete-realism-metafizic/

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub în cadrul omnibusului „Scurt/4: Istorii de inimă neagră” (2014), scurtmetrajul „Trece şi prin perete” este o capodoperă în care Radu Jude, inspirându-se narativ dintr-o povestire, „În magazie”, a lui Cehov, comprimă o serie de idei extrem de ofertante.

Un articol de Ionuţ Mareş|6 ianuarie 2017

La un prim nivel, „Trece și prin perete” poate fi privit ca o mostră pură de cinema realist: scurtmetrajul este realizat dintr-un singur plan secvență în care camera de filmat urmărește permanent o fetiță (excelenta Sofia Nicolaescu, descoperită de Radu Jude odată cu „Toată lumea din familia noastră”, 2012) care este lăsată pentru o seară în locuința veche a bunicului.

Sofia este centrul atenției pe întreg parcursul celor 17 minute, chiar și atunci când iese din cadru: aparatul de filmat, aparent poziționat într-un punct fix din care face scurte mișcări laterale, o urmărește de aproape atunci când ea se află în camera unde bunicul joacă table cu doi vecini, dar păstrează distanța atunci când fetița intră în dormitorul unde se pregătește de culcare.

Nu îi invadează intimitatea, se ține la depărtare, chiar dacă asta înseamnă uneori că ușile restrâng cadrul sau în cadru nu se mai vede niciun personaj (o decizie estetică parțial justificată și din dorința ca discuția dintre bărbați – bunicul, un alt pensionar și un orb cu un limbaj ireverențios -, care rămân aproape în totalitate în afara cadrului, să fie auzită).

Aparatul de filmat ia astfel poziția unui martor tăcut și nu anticipează mișcările fetei, ci doar o urmărește cu discreție pentru a-i surprinde micile reacții la ceea ce se întâmplă în jur. Sofia devine reperul prin care spectatorul însuși este invitat să se poziționeze față de poveste.

tpp-play

Click pe imagine pentru a vedea filmul „Trece și prin perete”!

Astfel, la un alt nivel, „Trece și prin perete” este un film cu încărcătură sugerat metafizică, în sensul depășirii cadrului estetic care încearcă să circumscrie un fragment de presupusă realitate. Însă suntem într-un film de Radu Jude, astfel că, deși tema subînțeleasă este întâlnirea unei fetițe cu ideea de moarte, nu există în niciun moment riscul alunecării într-un ton grav, pompos, forțat-apăsător.

Dezlipită pentru o seară de părinții ei și lăsată în grija unui bunic parțial grijuliu, parțial preocupat de partida de table cu prietenii săi, fetița ia contact cu o lume pe care spectatorul este invitat să o perceapă ca fiind misterioasă, stranie, din care nu lipsesc ridicolul și absurdul (asta probabil și pentru că este trecută prin filtrul micii protagoniste).

Momentul pregătirii fetiței de somn coincide cu plânsetele violente care se aud din apartamentul de lângă: din discuția bunicului (Ion Arcudeanu) cu vecinul și prietenul său pensionar (Marcel Horobeț) aflăm că este vorba de un mort – un bărbat care s-a sinucis.

Atmosfera devine și mai ciudată odată cu apariția unui alt bărbat, mai tânăr: un orb (Gabriel Spahiu) cu un limbaj colorat care, colac peste pupăză, povestește un alt caz de sinucidere – o fată care nu își găsea liniștea nici după moarte – și vorbește în aforisme.

Acumularea de elemente comic-bizare (vecinul bătrân face o remarcă obraznică despre fetiță, orbul înjură fără reținere, se aude sunetul ceasului cu cuc, de la vecini răzbat noi plânsete) o neliniștește și o înfricoșează pe Sofia. Însă starea ei de tulburare este mai mult sugerată, redată într-un mod reținut și lăsată pe seama intuiției spectatorului: moartea pare un lucru firesc sau chiar un motiv de glume macabre pentru adulți, dar pentru Sofia pare o cale de cunoaștere, de descoperire a lumii.

„Trece și prin perete” este un triumf al cinemaului bazat pe sugestii, pe sensuri ascunse, pe detalii, iar toate au forța să inducă spectatorului o stare de melancolie senină, ca după o apropiere de ceva deopotrivă misterios și profund.

Alături de „O lume nouă” (regia Luiza Pârvu), „Kowalski” (regia Andrei Crețulescu) și „Să mori de dragoste rănită” (regia Iulia Rugină), scurtmetrajul „Trece și prin perete” face parte din omnibusul „Scurt/4: Istorii de inimă neagră”, prezentat în cinematografele din România în 2014 și disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână.

o-lume-noua-play

Click pe imagine pentru a vedea filmul „O lume nouă”

kowalsky-play

Click pe imagine pentru a vedea filmul „Kowalski”!

smdr-play

Click pe imagine pentru a vedea filmul „Să mori din dragoste rănită”!

Articol apărut şi pe blogul lui Ionuţ Mareş.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.

16
/10
/20

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va continua să aducă în această toamnă cinefililor multe din filmele și evenimentele așteptate, însă se reorganizează, urmând ca în perioada preconizată, 23 octombrie – 1 noiembrie, sa pună accentul pe evenimente desfășurate online, în aer liber, dar și la drive-in, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară – care vor fi la momentul respectiv.

15
/10
/20

PREVIEW Două filme realizate de regizori consacrați și două debuturi pot fi văzute online, gratuit, pe platforma TIFF Unlimited, între 16 şi 22 octombrie, în cadrul CinePOLSKA. Mirela Lazăr, coordonatoarea CinePOLSKA din partea Institutului Polonez, vorbește într-un interviu pentru Ziarul Metropolis despre selecție și ediția specială din acest an.

15
/10
/20

Ediția #15 a eXplore festival - Bucharest International Dance and Performace festival se va desfășura anul acesta între 16 și 25 octombrie la Muzeul Național al Literaturii Române, WASP Working Art Space and Production, Muzeul Municipiului București: Muzeul Theodor Aman, Colecţia de artă Ligia şi Pompiliu Macovei, Palatul Suţu, online, pe eXplore festival și WASP Working Art Space and Production dar și on-air, pe Radio Guerrilla.

13
/10
/20

O adaptare fermecătoare a nuvelei pentru copii scrise și ilustrate de artistul Italian Dino Buzatti în 1945, „Vestita invazie a urșilor în Sicilia/ The Bears’ Famous Invasion of Sicily” (r. Lorenzo Mattotti) se vede pentru prima dată în România în deschiderea celei de-a 15-a ediții a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest.

Pagina 1 din 27312345...102030...Ultima »