Trucuri de magician. Scrisoare către Woody Allen
https://www.ziarulmetropolis.ro/trucuri-de-magician-scrisoare-catre-woody-allen/

Domnule Woody Allen, aveţi dreptate: un zâmbet feminin fermecător îl poate da peste cap chiar şi pe cel mai raţional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranţă şi surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de graţioasa Emma Stone.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 noiembrie 2014

Stimate domnule Woody Allen,

Tocmai ce v-am văzut cel mai recent film, „Magic in the Moonlight”. Iertare, cel mai nou film ajuns pe marile ecrane, pentru că, la cât de neastâmpărată e imaginația dvs., cu siguranță aveți aproape gata încă unul.

S-a întâmplat în urmă cu câteva zile, într-o liniștită dimineață de noiembrie, la o proiecție de presă într-o sală de cinema la mall. Trebuie să vă fac o mărturisire rapidă, fără să audă alți colegi (cronicari sau jurnaliști) care au fost prezenți: câțiva dintre ei au întârziat, chiar și 15 minute.

După câteva momente de revoltă interioară, am început să zâmbesc de fiecare dată când îi vedeam intrând, pentru că îmi venea involuntar în minte celebrul dialog pe care l-ați scris și apoi jucat împreună cu Diane Keaton în „Annie Hall”:

A început filmul?, o întreabă Alvy pe femeia de la casa de bilete.
A început acum două minute.
Asta este. S-o lăsăm baltă. Nu pot intra, îi spune nevroticul Alvy lui Annie, cea care întârziase.
Două minute, Alvy!
Îmi pare rău. Nu pot s-o fac. S-a dus naibii. Nu pot să intru la mijlocul filmului.
La mijloc?! Nu am pierdut decât genericul. E în suedeză.

Trebuie să recunosc, de la „Whatever Works”, din 2009, nu m-am mai simțit atât de bine la un film de-al dvs. Am încercat să înțeleg și de ce. Probabil pentru că am regăsit în magicianul lui Colin Firth ceva din cinismul și scepticismul lui Boris, personajul jucat admirabil de Larry David. Și, bineînțeles, o parte din obsesiile personajelor pe care le-ați întruchipat odată chiar dvs.

Apropo, cum reușiți să-i faceți pe actori să se simtă atât de confortabil și să ne dezvăluie fațete pe care nu le-am mai văzut? (Anul trecut, ați ajutat-o pe Cate Blachett să câștige primul ei Oscar pentru rol principal). Ați oferit unele explicații în rarele dvs. interviuri, dar cred că e ceva mai mult decât libertatea pe care le-o permiteți.

Personal, nu l-am mai văzut pe Colin Firth într-o așa formă, în rolul scamatorului britanic chemat de un prieten vechi și coleg, la sfârșitul anilor `20, la vila unei familii de pe Coasta de Azur din Franța pentru a demasca o posibilă falsă clarvăzătoare. Voluptatea cu care personajul său își aruncă săgețile verbale cu vârful înmuiat în venin și nihilism este savuroasă. Delicios este și modul în care convingerile îi sunt bulversate de un zâmbet feminin.

Aveți dreptate, un zâmbet feminin îl poate da peste cap chiar și pe cel mai incredul și rațional bărbat. Iar Colin Firth joacă impecabil personajul autosuficient asaltat de un cocktail de ridicol, nesiguranță și surescitare la întâlnirea cu o femeie frumoasă, interpretată de grațioasa Emma Stone.

Știu că ați descoperit, consacrat și relansat numeroase actrițe de-a lungul carierei. Lista e lungă (și cuprinde și două foste partenere de viață celebre). O șansă uriașă i-ați oferit de această Emmei Stone, ce tocmai a împlinit 26 de ani.

O consideram banală până acum. Sau, mai exact, nu spectaculos de interesantă. Nu doar că îi puneți în valoare farmecul, însă fragilitatea, naivitatea și misterul cu care își încarcă personajul pe care dvs. i l-ați creat este dezarmant.

E drept, vă ajută mult și colaborarea (dezvoltată în ultimii ani) cu Darius Khondji, excepționalul director de imagine iraniano-francez care face minuni cu lumina și culorile (cine nu crede, să revadă „Delicatessen”, „Se7en”, „My Blueberry Nights” sau „Amour”). O rivieră franceză de basm și personaje înconjurate de o aură de energie și căldură, în ton cu noul/vechiul dvs. puseu de paseism (filoeuropean).

„Magic in the Moonlight” degajă ușurătate și jucăușenie. Unii, mai răutăcioși, i-ar putea spune superficialitate. Oricum ar fi, reușiți să binedispuneți, cu mijloace aparent atât de simple. Unii critici strâmbă, probabil, din nasul de fini cunoscători. Dar știu că nu-i citiți. Vă faceți trucurile de magician și lăsați să cadă cortina, doar pentru a o ridica din nou peste numai un an.

Cu admirație,
Al dvs. simpatizat anonim

Distribuit de Freeman Entertainment, „Magic in the Moonlight”/„Magie in lumina lunii”, în regia lui Woody Allen, a intrat în cinemtografe de vineri, 14 noiembrie.

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.