Turneul național 100 x Enescu
https://www.ziarulmetropolis.ro/turneul-na%c8%9bional-100-x-enescu/

Dirijorul Cristian Lupeş reface celebrul turneu enescian, într-un remarcabil concept de promovare a muzicii contemporane româneşti.

Un articol de Petre Ivan|21 august 2018

În toamna acestui an, nonconformistul dirijor Cristian Lupeș și Bucharest Festival Orchestra, prin Asociația Art Contact, propun publicului o inedită apropiere de muzica contemporană românească: Turneul național 100 x Enescu, un eveniment ce reface celebrul turneu inițiat și susținut anual, cu mai bine de un secol în urmă, de tânărul George Enescu, în scopul stimulării creației muzicale românești. 

Aflat sub semnul energiei, vigorii și sensibilității marelui compozitor, Turneul național 100 x Enescu se va desfășura în perioada 31 august – 8 noiembrie, la Tescani (31.08), Satu Mare (23.09), Oradea (24.09), Cluj-Napoca (25.09), Onești (28.09), Craiova (24.10), Sibiu (27.10) și București (23.10 și 08.11).

Director artistic și dirijor al Bucharest Festival Orchestra, Cristian Lupeș a obișnuit deja publicul cu aparițiile sale electrizante, atât la pupitrul marilor orchestre românești – printre care Camerata Regală, Camerata Dorin Teodorescu, Orchestra Națională Radio etc., cât și al celor din străinătate – Île-de-France, Paris, Berna-Elveția, Bamberg-Germania, Skopje-Macedonia, Grosseto și San Remo, Italia, dar și în cadrul unor manifestări artistice multimedia, pe care le concepe managerial și artistic.

Este, însă, pentru prima dată când inițiază și organizează un turneu național de promovare a muzicii contemporane românești, eveniment ce are ca parteneri Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica Dinu Lipatti din Satu Mare, Filarmonica Oltenia din Craiova, Filarmonica din Sibiu, Biblioteca Municipală Radu Rosetti din Onești, Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj, Filarmonica din Oradea, Muzeul Național Cotroceni din București și Universitatea Națională de Muzică București.

Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

O avanpremieră a turneului a avut deja loc la Artmark, în luna martie a acestui an, bucurându-se de un public frumos și numeros.         

Ideea Turneului național 100 x Enescu de promovare a muzicii contemporane românești în an Centenar, i-a venit lui Cristian Lupeș ca o continuare firească, la 100 de ani distanță, a turneelor pe care marele compozitor le susținea pentru a strânge fonduri și a oferi, an de an, Premiul Național de Compoziție „George Enescu“ celor mai talentați creatori români de muzică academică. În 1918, Premiul Național de Compoziție ajunsese la a cincea ediție. Era un premiu pe care Enescu îl înființase pe când era foarte tânăr (și pe care avea să-l organizeze, timp de mai bine de 30 de ani) observând amploarea pe care o luaseră, la vremea aceea, stilurile muzicale facile – romanțe, vodeviluri, operetă – și dorindu-și să stimuleze și să direcționeze creația muzicală românească spre Vest. 

„Am toată încrederea în destinele tinerei muzici românești“, mărturisea Enescu. „Avem talente destule, le-au lipsit numai încurajarea și prilejul să se manifeste. Această credință mi-o întăresc rezultatele obținute de la înființarea premiului meu de compoziție. E o adevărată eflorescență de talente.“ (George Enescu – Interviuri, vol. II, ediție îngrijită de Laura Manolache) 

Turneul național 100 x Enescu duce mai departe, astăzi, la un secol distanță, roadele eforturilor lui George Enescu, reunind în program lucrări semnate de laureați ai Premiului Național de Compoziție „George Enescu“ sau compuse de elevi ai acestora.

„Enescu și-a propus ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa. Și a reușit. Ne vom reaminti atât de inițiatorul cât și de câștigătorii acestui demers salvator al muzicii academice românești, interpretând, în cadrul turneului, lucrări a trei compozitori români, creatori de școală și vizionari: Béla Bartók – poate cel mai atras compozitor de activitatea de culegere de muzică tradițională și folclor, pe care apoi a teoretizat-o și a introdus-o în propriile lucrări, Liviu Dănceanu – profesor al majorității muzicienilor din cadrul Bucharest Festival Orchestra, un mare compozitor dar și un scriitor și eseist al problematicilor muzicale teoretice și estetice și, nu în ultimul rând, George Enescu, vizionarul care a pus bazele compoziției românești de sorginte europeană.“ (Cristian Lupeș) 

Instrumentiștii Bucharest Festival Orchestra care vor însufleți concertele sunt: vioară – Diana Jipa, Cristina Pașa, Tiberiu Branga, Alexandru Marian; violă – Emanuel Vots, Mădălina Penciu; cello – Bogdan  Postolache, Eduard Zecheru.

Programul concertelor Turneului național 100 x Enescu cuprinde:

Dansuri românești de Béla Bartók

5 of Millenium de Liviu Dănceanu

O reinterpretare originală a Octuorului lui George Enescu

„La vârsta de 19 ani, la care a compus Octuorul, Enescu aproape că nu avea timp de scris, pentru că era întotdeauna în turnee, întotdeauna de la un concert la altul. Absolvise Conservatorul de la Viena, se mutase la Paris. Era un cosmopolit. Un om care, la fiecare vizită în țară, locuia la Palatul Regal; un bărbat frumos, un bărbat inteligent și șarmant, un „rock star“ al vremii, iar muzica pe care a scris-o a fost întotdeauna înaintea timpului său.

Noi, în turneu, îl vom cânta pe Enescu exact cu această energie.“ (Cristian Lupeș) 

Turneul național 100 x Enescu va debuta vineri, 31 august, la Conacul Rosetti Tescanu – George Enescu, din Tescani, județul Bacău, iar după un periplu în 7 orașe ale țării, se va încheia, la începutul lunii noiembrie, în București.

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.

08
/06
/20

OAMENII MUZICII Pe 8 iunie 1810 la Zwickau, în Regatul Saxoniei, se năștea Robert Schumann, fiul unui librar care avea să devină un pianist ratat dar și unul dintre marii compozitori ai Romantismului. Un destin marcat de instabilitate psihică dar și de inspirații muzicale impresionante.

06
/06
/20

Tinerilor artişti lirici care-şi dedică viaţa Artei Sacre a Cântului, tuturor brăilenilor, ca şi publicului de pretutindeni, care împreună cu noi trăieşte de un sfert de secol bucuria imensă a marii muzici, cinstind memoria legendarei soprane Hariclea Darclée, sutelor de mii de telespectatori care îndrăgesc emisiunile consacrate Festivalului, Concursului Internaţional de Canto şi Cursurilor mele de Măiestrie Artistică le trimit acest mesaj de iubire în speranţa că ne vom reîntâlni cât mai curând.

06
/06
/20

Deschiderea teatrelor din România spre publicul lor este deja posibilă de câteva zile. Aflat printre primii care şi-au asumat curajul propunerii unor evenimente în aer liber, Teatrul Național de Operă și Balet “Oleg Danovski”, îşi invită publicul deja în acest week-end în parcul din faţa teatrului, pentru a participa la două concerte, dând semnalul reînsuflețirii vieții culturale constănțene, după o perioadă dificilă și neobișnuită în care lumea a încetat să mai funcționeze după regulile obișnuite.