Umbre. Fumigene de limbaj
https://www.ziarulmetropolis.ro/umbre-un-pumn-cu-fumigene-de-vocabular/

CRONICĂ DE FILM Scris de Bogdan Mirică şi regizat de Igor Cobileanski, „Umbre”, noul serial produs şi difuzat de HBO România, încearcă să altoiască pe sol românesc un format străin, însă eşuează undeva la mijloc.

Un articol de Ionuţ Mareş|8 ianuarie 2015

Motto: Cam râzi ca broasca după inundație. Fără caterincă. Și mi l-a dat și pe ăsta de-i patinează musca pe creier

Adevărul e că nu îți e dată oricând ocazia de a-l vedea gol-goluț pe Șerban Pavlu. Pe deasupra, în rolul unui personaj – Relu aka Relache, taximetrist și recuperator pentru interlopi în timpul liber – care, pe înserat, își arde hainele pe un câmp de la marginea Bucureștiului, după ce a participat la măcelărirea cu drujba de către un „coleg” a unui datornic omorât din greșeală (Gabriel Spahiu), un homosexual cu mustață și cămașă colorată care își petrece timpul într-o baie publică înconjurat de bărbați goi.

umbre

Șerban Pavlu, într-o scenă din filmul „Umbre“

Dar probabil că știți asta deja, după zgomotul din jurul lansării primului episod al unui nou serial produs și difuzat de HBO în România, „Umbre”, bazat, din câte spun promotorii săi, pe un format australian.

O matrice pe care realizatorii – în special scenaristul Bogdan Mirică și regizorul Igor Cobileanski – par să fi încercat s-o adapteze unui context presupus românesc, păstrând în același timp schițe vagi ale unor tropi uzați. Un hibrid care mixează doar umbre de thriller, de dramă sentimentală și de comedie neagră.

„Colegul” menționat mai sus, jucat de Sergiu Costache, este cel despre care Relache lansează propoziția aleasă ca motto al cronicii: „Mi l-a dat și pe ăsta de-i patinează musca pe creier”. O formulare stranie care, oricât de convingător ar fi rostită de Șerban Pavlu, nu descrie atât personajul la care se referă, cât este un semnal că scenaristul a fost mulțumit că a găsit o replică deșteaptă.

Și sunt destule. În episodul al doilea (din cele trei difuzate până acum de HBO România), într-un dialog ironic-persiflator, Relache îl întreabă pe polițistul (Sorin Cociș) care îl aprovizionează cu arme: „Tot tanga porți, dom` Tănase?” „Normal, tre` să respire chiftelele”.

Sunt fumigene aruncate pentru a acoperi restanțele în construirea unor personaje credibile. Nu raportate la realitate – puțin contează dacă numitul Căpitanu` (Doru Ana), cu stilul său de a se îmbrăca sau felul colorat de a vorbi, aduce cu adevărat a mafiot de București. Ci în relație cu ceea ce ar trebuie să fie – purtători ai unor mărci/valori ceva mai nuanțate și declanșatori de sentimente.

E greu însă, de pildă, ca Relu să inspire teamă în vreun moment. Nu pentru că nu l-ar recomanda calitățile de bătăuș, ci pentru că i se pun în spate atâtea probleme (început de atac de panică, legături dificile cu soția și copiii, grija față de băiatul „emo” al Căpitanului), încât procesul de umanizare îl deposedează de singurele însușiri ce l-ar fi putut face interesant și original.

Oricum va evolua până la final, seria rămâne o apariție exotică în peisaj. Un exotism rezultat din intersecția dintre ambițiile de a fi un produs după o rețetă „de afară” și inadecvarea presupusei realități românești. Totul condimentat cu schimburi de replici care nu arată nici ca traduceri neinspirate ale unor dialoguri din engleză, dar nici nu debordează de firesc.

Foto din „Umbre – HBO România

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.