Un băiat autist şi o întâmplare ciudată, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-baiat-autist-si-o-intamplare-ciudata-pe-scena-teatrului-national-din-bucuresti/

Există texte literare bune care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti, „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii”.

Un articol de Monica Andrei|12 februarie 2016

Cele mai frumoase momente pentru un critic de teatru sunt acelea când trece pe scena minţii, de nenumărate ori, spectacolele văzute, repetiţiile la care a participat, rolurile interpretate de către actorul X sau Y, piesele de teatru citite sau o dramatizare bună făcută după un text literar.
Există texte literare bune, cu mare succes la public, care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public sau te întrebi de ce s-a optat pentru montarea lor. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti “O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după romanul lui Mark Haddon, şi dramatizată de Simon Stephens, în regia lui Bobi Pricop.

Cartea publicată la Editura Trei a avut succes la public pentru că se putea citi dintr-o suflare. Dramatizarea textului amintit e fără prea multe răsturnări de situaţie. Subiectul se referă la universul unui adolescent de 15 ani, cu o formă de autism (sindrom Asperger).

Bobi Pricop a devenit cunoscut publicului bucureştean, în urma preluării şa Teatrul “Act” din Bucureşti, spectacolul său de licenţă “Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya (2011) şi “Contra progresului” de Esteve Soler, preluat de Teatrul “L.S. Bulandra” (2013).
Spectacolul tânărului regizorului amintit se desfăşoară la adăpostul unei afirmaţii a lui Peter Brook, după care teatrul înseamnă “acum-şi-aici”, adică „spontaneitate” nu „muzeu”. Spectatorii intră în sală, îşi caută locurile, turnanta se învârte pe scenă, cu un câine trântit pe ea şi o furcă înfiptă în el, patru actori stau deoparte şi de alta a scenei, în faţa panourilor cu oglinzi.

Ciprian-Nicula.9186.-2

Ciprian Nicula

Christopher este băiatul uşor agresiv, cu părinţi despărţiţi, care vrea neapărat să dezlege cine a ucis câinele Wellington, al vecinului său, cu o furcă. Calculează, analizează, cântăreşte, măsoară, poartă briceag, e uşor agresiv, nu suportă culoarea galben şi statul degeaba, are cunoştinţe enciclopedice şi iubeşte câinii. Descrie investigațiile pe care le face, mărturisește ceea ce îi place, ceea ce îl supără, ceea ce îi acordă un confort într-o lume plină de schimbare. Când reuşeşte să afle, cine a ucis câinele, fuge  de acasă.

Pentru farmecul şi coloratura interpretării Ciprian Nicula, actor al Teatrului ”Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea – în rolul lui Christopher Boone, băiatul autist, şi-a meritat din plin aplauzele. Ignorând fardul, decorul simplu format din oglinzi, costumele, gongul, cortina care nu există, el te obligă să-l urmăreşti acolo, să aştepţi curios finalul, să-l cauţi şi prin alte teatre pe unde mai joacă şi să te duci să-i vezi spectacolele. Personajul său convinge şi pariez că se va mai auzi despre acest actor, dacă beţia succesului nu-i va ortrăvi pasiunea pentru meserie.

Dacă subiectul este plictisitor, surpriza întâlnirii cu actorul Ciprian Nicula, actorul nominalizat anul acesta la Premiul de Debut, în cadrul Galelor UNITER, te ţine treaz în fotoliu până la finalul spectacolului.

Alături de Ciprian Nicula, Emilian Oprea, actor al Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, cunoscut şi datorită procurorului din filmul „De ce eu?” în regia lui  Tudor Giurgiu, interpretează sincer: tatăl iubitor, frustrat, violent, care-şi minte fiul, amantul Roger şi poliţiştii. Ana Ciontea e vecina înnebunită că i-a fost ucis câinele, femeia bârfitoare, profesoara lui Christopher, apoi londoneza. Carmen Ungureanu e mama băiatului, care renunţă la iubit pentru a locui cu băiatul său.

Un alt motiv pentru care merită într-adevăr văzut spectacolul ”O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” sunt proiecţiile video semnate de Dan Andrei Ionescu şi Mizdan, cu rol important în crearea atmosferei şi înlocuirea decorului.

FOTO: Adi Bulboacă

 

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.