Un băiat autist şi o întâmplare ciudată, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-baiat-autist-si-o-intamplare-ciudata-pe-scena-teatrului-national-din-bucuresti/

Există texte literare bune care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti, „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii”.

Un articol de Monica Andrei|12 februarie 2016

Cele mai frumoase momente pentru un critic de teatru sunt acelea când trece pe scena minţii, de nenumărate ori, spectacolele văzute, repetiţiile la care a participat, rolurile interpretate de către actorul X sau Y, piesele de teatru citite sau o dramatizare bună făcută după un text literar.
Există texte literare bune, cu mare succes la public, care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public sau te întrebi de ce s-a optat pentru montarea lor. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti “O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după romanul lui Mark Haddon, şi dramatizată de Simon Stephens, în regia lui Bobi Pricop.

Cartea publicată la Editura Trei a avut succes la public pentru că se putea citi dintr-o suflare. Dramatizarea textului amintit e fără prea multe răsturnări de situaţie. Subiectul se referă la universul unui adolescent de 15 ani, cu o formă de autism (sindrom Asperger).

Bobi Pricop a devenit cunoscut publicului bucureştean, în urma preluării şa Teatrul “Act” din Bucureşti, spectacolul său de licenţă “Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya (2011) şi “Contra progresului” de Esteve Soler, preluat de Teatrul “L.S. Bulandra” (2013).
Spectacolul tânărului regizorului amintit se desfăşoară la adăpostul unei afirmaţii a lui Peter Brook, după care teatrul înseamnă “acum-şi-aici”, adică „spontaneitate” nu „muzeu”. Spectatorii intră în sală, îşi caută locurile, turnanta se învârte pe scenă, cu un câine trântit pe ea şi o furcă înfiptă în el, patru actori stau deoparte şi de alta a scenei, în faţa panourilor cu oglinzi.

Ciprian-Nicula.9186.-2

Ciprian Nicula

Christopher este băiatul uşor agresiv, cu părinţi despărţiţi, care vrea neapărat să dezlege cine a ucis câinele Wellington, al vecinului său, cu o furcă. Calculează, analizează, cântăreşte, măsoară, poartă briceag, e uşor agresiv, nu suportă culoarea galben şi statul degeaba, are cunoştinţe enciclopedice şi iubeşte câinii. Descrie investigațiile pe care le face, mărturisește ceea ce îi place, ceea ce îl supără, ceea ce îi acordă un confort într-o lume plină de schimbare. Când reuşeşte să afle, cine a ucis câinele, fuge  de acasă.

Pentru farmecul şi coloratura interpretării Ciprian Nicula, actor al Teatrului ”Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea – în rolul lui Christopher Boone, băiatul autist, şi-a meritat din plin aplauzele. Ignorând fardul, decorul simplu format din oglinzi, costumele, gongul, cortina care nu există, el te obligă să-l urmăreşti acolo, să aştepţi curios finalul, să-l cauţi şi prin alte teatre pe unde mai joacă şi să te duci să-i vezi spectacolele. Personajul său convinge şi pariez că se va mai auzi despre acest actor, dacă beţia succesului nu-i va ortrăvi pasiunea pentru meserie.

Dacă subiectul este plictisitor, surpriza întâlnirii cu actorul Ciprian Nicula, actorul nominalizat anul acesta la Premiul de Debut, în cadrul Galelor UNITER, te ţine treaz în fotoliu până la finalul spectacolului.

Alături de Ciprian Nicula, Emilian Oprea, actor al Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, cunoscut şi datorită procurorului din filmul „De ce eu?” în regia lui  Tudor Giurgiu, interpretează sincer: tatăl iubitor, frustrat, violent, care-şi minte fiul, amantul Roger şi poliţiştii. Ana Ciontea e vecina înnebunită că i-a fost ucis câinele, femeia bârfitoare, profesoara lui Christopher, apoi londoneza. Carmen Ungureanu e mama băiatului, care renunţă la iubit pentru a locui cu băiatul său.

Un alt motiv pentru care merită într-adevăr văzut spectacolul ”O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” sunt proiecţiile video semnate de Dan Andrei Ionescu şi Mizdan, cu rol important în crearea atmosferei şi înlocuirea decorului.

FOTO: Adi Bulboacă

 

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.