„Un etaj mai jos”, proiectat la cel mai mare festival din Marea Britanie
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-etaj-mai-jos-proiectat-la-cel-mai-mare-festival-din-marea-britanie/

Unul dintre cele mai aşteptate filme româneşti ale anului, „Un etaj mai jos”, în regia lui Radu Muntean, va fi proiectat în selecţia oficială a celui mai important festival de film din Marea Britanie, BFI London Film Festival, organizat de prestigioasa British Film Institute.

Un articol de Liliana Matei|2 septembrie 2015

Cea de-a 58-a ediție va avea loc între 7 și 18 octombrie și reunește cele mai bune producții lansate în lume în ultimul an. Un etaj mai jos, care poate fi văzut pe ecranele din România din 18 septembrie, a fost inclus în secțiunea Dare/ Îndrăznește, dedicată filmelor care împing limitele cinematografului.

„Cinema-ul e o afacere riscantă, iar secțiunea Dare scoate în față curajoșii. Aici veți găsi cineaști care împing limitele în nenumărate feluri, pentru a-i răsplăti pe spectatorii aventuroși”, se arată în prezentarea secțiunii.

Despre filmul lui Radu Muntean, selecționerii scriu că este „Plin de scene de suspans extrem de plauzibile și captivant de la un capăt la altul”. „Un alt film românesc excelent care combină concizia realismului minimalist cu o perspectivă psihologică și etică incisivă, drama tulburătoare a lui Muntean îl are în centru pe Sandu Pătrașcu (Corban, superb), un tip obișnuit, afabil, care trăiește cu soția sa din înmatricularea mașinilor altora. Lucrurile se complică brusc când un vecin, Vali (Postelnicu, memorabil de înfiorător), îi solicită serviciile – complicat pentru că Sandu suspectează că Vali e responsabil de moartea vecinei de dedesubt”, notează cunoscutul critic de film Geoff Andrew, de la revista „Sight & Sound”, în prezentarea filmului.

Un etaj mai jos va rula în cinematografele din România începând din 18 septembrie și va putea fi văzut în sălile din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Alba Iulia, Braşov, Brăila, Botoşani, Călăraşi, Constanța, Craiova, Oneşti, Oradea, Piteşti, Ploieşti, Târgu Mureş, Timişoara şi Tulcea.

Elogiat de presa internațională, filmul a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, în selecția oficială Un Certain Regard, și a fost selecționat la Festivalul Internațional de Film de la Toronto (10 – 20 septembrie), cel mai mare eveniment de gen din America de Nord, în Contemporary World Cinema, secțiune dedicată celor mai bune producții arthouse recente.

Filmul spune povestea lui Pătrașcu, care, după ce are ghinionul de a fi unicul martor la o altercaţie domestică ce se sfârşeşte cu o crimă, trebuie să înfrunte doi „vecini” foarte apropiaţi: unul este ucigaşul, celălalt este propria sa conştiinţă. Protagoniştii filmului sunt actorii Teodor Corban, Iulian Postelnicu şi Oxana Moravec.


Radu Muntean se află la al cincilea lungmetraj din carieră și la a patra colaborare cu Alexandru Baciu şi Răzvan Rădulescu în calitate de co-scenariști, dar şi cu Tudor Lucaciu (director de imagine) şi cu Dragoş Vîlcu (producător Multi Media Est). Trei dintre filmele sale au fost selecționate la Festivalul de la Cannes. În 2008, a fost invitat în Quinzaine de Réalisateurs cu filmul Boogie, iar în 2010 şi 2015 a revenit la Cannes în selecţia oficială, secţiunea Un Certain Regard, cu Marţi, după Crăciun, respectiv Un etaj mai jos.

Un etaj mai jos a fost deja achiziționat de distribuitori din teritorii precum Canada, America Centrală, Argentina, Italia, Ungaria, Grecia, Turcia, Elveția, Cehia și Slovacia, vânzările la nivel internațional fiind gestionate de Films Boutique.

În România, Un etaj mai jos este distribuit de către Transilvania Film.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.