Un model teatral de succes: Victor Ioan Frunză și Adriana Grand
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-model-teatral-de-succes-victor-ioan-frunza-si-adriana-grand/

Nominalizat anul acesta la trei premii UNITER (cel mai bun spectacol, cel mai bun regizor, cel mai bun scenograf) cuplul artistic  format din Victor Ioan Frunză şi Adriana Grand povesteşte despre modelul unei trupe teatrale care stă sub semnul a trei credinţe – în artă, în adevăr şi în libertate.

Un articol de Liliana Matei|6 aprilie 2015

La ediția emisiunii „Nocturne” de pe 4 aprilie, realizatoarea Marina Constantinescu i-a avut ca invitați pe scenografa Adriana Grand, pe regizorul Victor Ioan Frunză și pe actorul George Costin, care face parte din trupa teatrală formată de cei doi.

Mai jos sunt câteva dintre declarațiile invitaților:

Victor Ioan Frunză: „E o nebunie în vremurile noastre să mai poți să faci teatru. N-am crezut niciodată în 1989, când lucrurile s-au schimbat, că o să ajungem într-o astfel de situație extrem de periculoasă și pentru cultură, și pentru identitate, și pentru teatru. Dar iată că suntem în această stație aproape terminus… De câtăva vreme încerc să fac și altceva; tot teatru, dar să mă ocup și de destinele actorilor, ale creatorilor.

 • E o dezbatere care în zilele astea a prins un contur destul de ciudat, în legătură cu menirea regizorului de teatru. O dezbatere care ne lasă să înțelegem că regizorul de teatru e cel care desprăfuiește clasicii, îi readuce la viață, de parcă operele teatrale ar avea un termen de expirare… I se atribuie de multe ori un rol de star rock, de om care trebuie să epateze prin spectacole. E o viziune evident primitivă. Mi-am dat seama că, de fapt, rolul pe care îl are regizorul este într-o bună măsură acela de formator. Aceasta este una dintre părțile cele mai importante ale meseriei. ”

George Costin: „La Baia Mare s-a petrecut unul dintre cele mai importante momente din viața mea – faptul că i-am întâlnit pe cei doi artiști și prieteni și colegi de lângă mine – Victor Ioan Frunză și Adriana Grand. Cred că pot să spun, fără să risc să folosesc cuvinte mari, că îi am lângă mine și merg mai departe cu maeștrii mei. Acesta este cel mai important lucru pentru cariera mea de până acum.”

• În general, oamenii de teatru – cel puțin în București – își asumă cu greu riscuri. Preferă să facă spectacol cu o vedetă, două vedete, să umple sălile și să considere că și-au făcut treaba. Să montezi texte mari devine din ce în ce mai greu.

• Există foarte puțini regizori cu adevărat importanți și foarte puține teatre cu adevărat importante, în România, în momentul de față. Asta face ca generația tânără să nu aibă o viziune și un context în care să se manifeste. E nevoie de un context, nu e suficient să fii talentat.”

Victor Ioan Frunză: „Când am început să lucrez în 2010 la Centrul Cultural UNESCO «Nicolae Bălcescu», unul dintre actori mi-a zis: «Ce căutați dumneavoastră, care ați făcut spectacole așa de mari, în cotețul ăsta?» Lucrul ăsta m-a enervat foarte tare. Poate că din astfel de mici detalii se nasc, până la urmă, lucrurile. Așa că am gândit acest program sistematic de dezvoltare a unei trupe. M-am gândit care ar putea fi modelul teatral după care atât de mult tânjim.”

11133904_791396817619524_2106097462244878776_n

Adriana Grand: „Ce mă atrage la Centrul Cultural Bălcescu e foarte greu de descris în cuvinte. Acolo mă simt ca acasă. Faptul că publicul este foarte aproape e un avantaj, acolo. E o intimitate. Noi încercăm să avem un contact direct cu publicul și în spectacol, și în afara lui, la pauză.

• Sărăcia nu e niciodată o soluție. Teatrul este totuși un lux, care trebuie întreținut cu bani mulți. Nu mulți, dar mai mulți decât sunt… Nu poți să apari în fața publicului cu orice. Ai un contract pe care trebuie să-l onorezi.”

Victor Ioan Frunză: „Am pus în circulație acest model al unei trupe teatrale care nu e fixă – primim încontinuu oameni, unii pleacă, nu toată lumea rezistă. Dar avem un nucleu dur care îi cuprinde pe Nicoleta Hâncu, pe George Costin – care este aici -, pe Sorin Miron – un actor extraordinar de special, Adrian Nicolae.

• E o trupă teatrală în adevăratul sens al cuvântului, pentru că acești actori sunt adunați nu pe baza unor contracte, ci a unor afinități sau valori. Și nu fac doar actorie, unii s-au specializat pe editare de sunet, pe lumini, alții fac dramaturgie; cu toții mută decoruri. Și asta n-am făcut-o din necesități practice, ci pentru că eu cred că o trupă teatrală trebuie să parcurgă toate etapele.

• Cred că acești actori aleși cu multă grijă au ocazia să parcurgă drumul adevărat al teatrului. Deciziile sunt luate în comun, nu avem conduceri autarhice. Sunt actori care dizolvă mitul actorului doar talentat. Unii dintre ei au masterate, doctorate; nu în teatru, ci în diverse alte discipline.”

Teatrul e o formă de lectură. Criza pe care o traversează teatrul se datorează tocmai acestei oboseli de a citi.

• Spectacolul «Tartuffe» (n. red. – montat la Teatrul Metropolis) mi-a arătat, nu doar mie, ci și colaboratorilor, ce forță are textul. Textul dramatic e o valoare disprețuită în România, în momentul de față… După procesul de rescriere, montarea s-a făcut într-o săptămână și ceva.”

• Soarta teatrului din România este o soartă incertă în acest moment. Avem 11 teatre cu tot cu circul, în București. Budapesta are 150… Nu mai apar cărți. Actorii nu mai au locuri unde să se exprime. Toate guvernele au tăiat fondurile alocate culturii, în general.

• Spectacolele din spațiul alternativ ajung să semene între ele. Câte lucruri poți să faci cu trei scaune, cu doi actori?!”

17
/04
/24

„Experiențele depresiei” de Sidney J. Blatt este o incursiune în lumea uneia dintre cele mai răspândite boli ale epocii noastre și oferă diverse perspective asupra diferitelor chipuri ale depresiei.

12
/04
/24

Asociația Interact Projects (Proiecte Interactive), în calitate de beneficiar, anunță începerea implementării proiectului Venus iese din retrograd, proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

12
/04
/24

Timpul aleargă pe lângă noi și ne impune ritmul. Presiunea este permanentă și de multe feluri. Pentru o femeie timpul curge altfel? Ceasul aleargă cu o altă viteză? Cât timp mai avem la 30 de ani?

11
/04
/24

Luna aprilie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă patru noi vernisaje: pe 11 aprilie, la Art Safe (în incinta Combinatului Fondului Plastic, str. Băiculești nr. 29), expoziția artistului Beaver, Gray Area, pe 14 aprilie deschiderea sezonului Galeriei Verticale din incinta Random Space (str. Popa Petre nr. 21) cu expoziția Metal Poetry și un live performance de sculptură susținut de artista Cristina Dinu, pe 19 aprilie Locus Sigilli, a artistei Laura Sima, la Celula de Artă din Bd. Carol, nr. 53 și pe 27 aprilie expoziția de artă cu vânzare re-LEAF, la salonul permanent din Palatul Bragadiru, (Calea Rahovei nr. 147 – 153), un eveniment conex al competiției de pictură live Art Battle, care va avea loc în aceeași dată.

10
/04
/24

Massive Attack, Bring Me The Horizon, Queens of The Stone Age, Chase and Status, Sean Paul și Paolo Nutini – așa arată capul de afiș al celei de-a 10-a ediții a festivalului Electric Castle. Alți 300 de artiști din toate genurile muzicale vor fi prezenți la castelul Banffy, din Bonțida, între 17 și 21 iulie, pentru a crea o nouă ediție epică, eclectică, exotică, explozivă.

10
/04
/24

Asociația Entuziart, promotor activ al integrării sociale și culturale a persoanelor cu nevoi speciale, este mândră să anunțe lansarea proiectului "CU OCHII MINȚII". Această inițiativă de pionierat, ce se desfășoară în perioada martie - noiembrie 2024, urmărește să îmbogățească viețile persoanelor cu deficiențe de vedere prin art terapie, dans terapie, psihoterapie și activități expresiv-creative.

10
/04
/24

În perioada 12-14 aprilie 2024, România va participa la Festival du Livre de Paris, prestigios eveniment internațional dedicat cărții și literaturii, organizat la Grand Palais Éphémère și în alte câteva spaţii emblematice din Paris şi în librării partenere.