„Untitled”, de Michael Glawogger și Monika Willi, marele câștigător al Pelicam 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/untitled-de-michael-glawogger-si-monika-willi-marele-castigator-al-pelicam-2018/

Marele Premiu al celei de-a şaptea ediţiii a Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni a fost decernat filmului Untitled / Fără titlu (Michael Glawogger, Monika Willi, Austria, 2017). Festivalul şi-a desemnat câştigătorii în cadrul galei de duminică, 24 iunie, după patru zile de documentare, dezbateri şi alte evenimente speciale la Tulcea.

Un articol de Petre Ivan|25 iunie 2018

Untitled, Braguino, Delta, Little Yellow Boots, The Ashes Remain Warm sunt filmele premiate anul acesta la Pelicam.

Juriul a fost format din regizorul Andrei Ujică, jurnalistul Sven Egenter și directoarea Festivalului Internațional de Film pentru Drepturile Omului Verzio din Budapesta, Oksana Sarkisova. Deși au avut de ales între șase documentare care ne-au purtat din zona arctică până în minele din Congo, jurații au decis în unanimitate și în doar 60 de secunde că filmul în timpul căruia regizorul și-a pierdut viața merită cea mai înaltă distincție

“Filmul este o dovadă a sincerității radicale a lui Michael Glawogger față de el și față de lume, cât și față de cinema ca un act existențial și definitiv pe care l-a urmat până la moarte. Monica Willi a încheiat munca regizorului într-o manieră respectuoasă și sensibilă, creând un film care reprezintă testamentul lui. Filmul este o arhivă a ultimei călătorii a lui Glawogger, cât și un parcurs existențial în sine”, au motivat membrii juriului.

Premiul constă în 2.000 de euro, oferiți de Primăria Municipiului Tulcea.

Competiția Black Sea Docs, jurizată de regizorul Andrei Dăscălescu, Erika Stanciu, directoarea Fundației Pro Park pentru Arii Protejate, și Nicolas Guignard, directorul Festivalului Internațional de Film de Mediu Vert din Elveția, a fost câștigată de documentarul Braguino (Clément Cogitore. Franța/Finlanda. 2017). “Am fost atinși de povestea acestei familii care trăiește într-o completă autarhie și respect față de natură și care este amenințată de politcieni corupți, vânători și lăcomie. Acesta este un exemplu a ce se întâmplă în multe alte locuri din lume. Povestea este ajutată de imaginea frumoasă și multă tensiune”, au motivat jurații.

Premiul constră în servicii de post-producție pentru următorul film al regizorului în valoarea de 3.000 de euro, oferit de CineLabs.

Juriul Black Sea Docs a oferit și o mențiune special pentru filmul Delta (Oleksandr Techynskyi, Ucraina, 2017), regizorul fiind considerat un cineast care surprinde discret, poetic și cinematic viața unor personaje pe cât de normale, pe atât de extraordinare. Oleksandr Techynskyi, prezent la festival, s-a declarat de două ori bucuros, o dată pentru premiu, și a doua oară pentru că a ajuns și pe celălalt mal al Deltei, după ce a filmat ani de zile în partea ucraineană.

Secțiunea de scurtmetraje a fost jurizată de jurnalistul Paul Radu, redactorul-șef al Rise Project, Boglarka Nagy, programatoarea cinematografului Elvira Popescu, și Vincent Marti, din partea companiei de distribuție Sophie Dulac. Ei au decis că premiul de 500 de euro oferit de Centrul Național al Cinematografiei merge la Cenușa rămâne caldă / The Ashes Remain Warm (Mónica Martins Nunes, Capul Verde/Portugalia/Germani, 2017). Juriul a motivat prin faptul că filmul dezvăluie echilibristica pe care o execută omul în relația distructivă cu natura.

Juriul format din cinci adolescenți din Tulcea coordonați de regizorul Vlad Petri a decis că premiul competiției Fresh Perspectives merge la filmul Cizmulițele galbene / Little Yellow Boots (John Webster, Finlanda/Franța, 2017). Jurații au spus că documentarul reușește să sintetizeze o problematică general valabilă, încălzirea globală, dar și urmările acesteia. Mai mult, regizorul stârnește empatia publciului determinându-l să ia atitudine pentru combaterea schimbărilor climatice. Premiul constă în 500 de euro oferiți de Fundația pentru Parteneriat.

Regizorul John Webster, prezent la festival, s-a declarat onorat și bucuros să primească premiul din partea reprezentanților generațiilor viitoare, cu atât mai mult cu cât filmul său este chiar despre generațiile viitoare.

“Suntem extrem de onorați și este un privilegiu pentru noi să putem găzdui un asemenea festival la a șaptea ediție. Vreau să le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în buna desfășurare a acestui festival, și oferim garanția că, atât cât vom putea, vom fi alături de Pelicam, tematica fiind atât de actuală, dar și controversată încât încă o dată noi ne considerăm norocoși că putem să fim alături de dumneavoastră”, a declarat primarul Constantin Hogea.

“Ne bucurăm că am reușit să acoperim mai multe zone anul acesta, pentru prima dată am avut proiecții în școli timp de 10 zile, am fost și în afara Tulcei, în două localități, iar tot la Tulcea am ajuns în cartiere. Astfel festivalul se extinde, crește numărul de spectatori, precum și vizibilitatea lui. Sperăm să devină cât mai atrăgător și mai viu evenimentul, iar publicul local să rezoneze tot mai mult cu mesajul nostru. Am reușit din nou să aducem invitați din multe țări pentru a îmbogăți experiența publicului. Dintre atâtea filme e mereu greu de ales, dar juriile noastre și-au arătat priceperea și am premiat și anul acesta cele mai provocatoare documentare despre mediu și oameni”, a declarat Benjamin Ribout, co-directorul Pelicam.

Foto: Untitled, Pelicam 2018 – facebook

21
/03
/22

Într-o ceremonie care a avut loc pe 19 martie la Palatul Național al Culturii din capitala Bulgariei și care a marcat cea de-a 26 ediție a Sofia International Film Festival, filmul românesc „Căutătorul de vânt” a câștigat premiul FIPRESCI „pentru măiestria reflecției asupra existenței umane și pentru modul în care folosește limbajul cinematografic în a revela frumusețea naturii și a vieții de zi cu zi”.

18
/03
/22

Comedia romantică „Lebensdorf”, regizată de Vali Hotea, cu Mimi Brănescu, Ana Covalciuc și Ioana Flora în distribuție, va putea fi vizionată în cinematografele românești începând de vineri.

10
/03
/22

Astra Film Sibiu donează sumele încasate din proiecțiile filmelor „The Distant Barking of Dogs” (2017), „This Rain Will Never Stop” (2020) și „No Obvious Signs” (2018) către cauzele umanitare din Ucraina.

10
/03
/22

În semn de solidaritate cu criza umanitară a refugiaților de război din Ucraina, Happy Cinema împreună cu Digital Cube organizează trei proiecții speciale ale filmului Donbass în zilele de 14, 15 și 17 martie, de la ora 19.00. Filmul va putea fi vizionat în toate cele opt cinematografe Happy Cinema din România, din București, Alexandria, Buzău, Bacău, Bistrița, Focșani, Vaslui și Botoșani.

09
/03
/22

Warner TV dedică serile de duminică din luna aprilie unor povești de viață cutremurătoare și inspiraționale, unor personaje și acțiuni controversate, transpuse în filme apreciate de presa de specialitate și de public.

08
/03
/22

România participă la cea de-a XII-a ediție a FRANCOFILM – Festivalul Filmului Francofon de la Roma cu proiecția peliculei Colectiv în regia lui Alexander Nanau. Festivalul a fost creat și este organizat de Institutul Francez Centre Saint Louis pentru a celebra Ziua Internațională a Francofoniei (20 martie) și se bucură de participarea țărilor membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF). Prezența românească este promovată de Ambasada României în Italia și de Accademia di Romania in Roma, cu susținerea Institutului Cultural Român.

07
/03
/22

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia - criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov - au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

07
/03
/22

Jacques Audiard, cunoscutul cineast francez câștigător al unul Palme d’Or în 2015 pentru Deephan, revine pe marile ecrane cu un film despre relațiile și iubirile generației millenials în era digitală. Paris, Arondismentul 13, premiat la Cannes 2021 pentru cea mai bună coloană sonoră, ajunge în cinematografe din 11 martie, distribuit de Independența Film.