Viața la 17 ani. Exerciții de dezumanizare
https://www.ziarulmetropolis.ro/viata-la-17-ani-exercitii-de-dezumanizare/

Despre o nuvelă-avertisment a lui Kenzaburo Oe, din care se află, din nou, că tinerii sunt în stare de orice.

Un articol de Andrei Crăciun|21 august 2014

Mă aflu, într-o conjunctură, în aceeași încăpere cu tineri de douăzeci-și, cu oarecare stare materială, din țara noastră – România. Încerc să-i ignor, îmi văd de-ale mele. Fragmente de dialog totuși îmi penetrează baricadele.

Aflu că se pregătesc de concediul de odihnă. Nu știu ce vor alege: să fie Asia de Est, să fie Caraibe? City-break-ul în Europa e așa de last-year! În defintiv, ei au bani, pot orice. Ați văzut că și mogulii, acum defuncți, elogiau fluxurile de capital de pe alte continente.

17 coperta

Mai anunță tinerii îmbogățiți prematur ce filme și documentare au văzut. Rețin o idee despre viața sexuală a japonezilor cei instabili emoțional – sunt blocați, psihic, în anii liceului, ultimii ani lipsiți de griji din viețile lor de oameni obligați la succes. Păi, de-aia, mă, și apar în filmele lor porno toate fetele îmbrăcate ca niște puștoaice de liceu! Nu mă bag. Nu mă pricep chiar atât de bine la pornografia japoneză. Tac. Așa o fi.

Se întâmplă apoi să citesc o carte în care sexualitate tinerilor japonezi e tratată pe larg, e importantă. Mă mai dumiresc. Iată: Kenzaburo Oe a fost laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în urmă cu douăzeci de ani. În 1961, pe când avea doar 26 de ani a scris o nuvelă căreia i-a dat titlul “17”.

La fel ca alte cărți, mult mai mari, ale unor autori chiar dacă nenobelizați, “17” pleacă de la un fapt real relatat în ceea ce obișnuia să fie presa. În realitate, Yamaguchi Otoya, un adolescent, l-a asasinat în anul 1960 pe liderul Partidului Socialist Japonez. Apoi, în închisoare, după nici o lună de zile, s-a sinucis.

“17” este o proză scurtă care prezintă un adolescent din ziua în care împlinește șaptesprezece ani până când se regăsește sub cupola unui “partid de dreapta”, în fapt o adunătură de fanatici, de radicali fără discernământ, gata să ucidă pentru un scop în viață.

E utilă cartea lui Oe, arată, fidel, mecanismele prin care un onanist desăvârșit, un adolescent a cărui unică preocupare este, ca în cazul unor tipuri de maimuță, masturbarea în formă continuată, un adolescent pe care nimeni nu face eforturi să-l înțeleagă, umilit de cei din jur, precum și de el însuși, fuge din realitate într-o utopie politică violentă.

Citiți „17“!

Oe vine din generația care a cunoscut ororile Războiului, precum și forța devastatoare a bombelor atomice, tinerii timpului său deveneau soldați credincioși într-o extremă sau în cealaltă. Calea de mijloc era, și atunci, asediată.

Oe vede toate acestea și le înțelege. Își expune, destul de stângaci pentru un viitor nobelizat, viziunile politice, arată Japonia la o cumpănă a istoriei sale, dar toate acestea țin strict de context. Le găsesc secundare.

Ce rămâne din nuvela lui Oe este acest avertisment, crud, că omul la șaptesprezece ani poate, cu adevărat, să o apuce pe orice drum. Noi, maturii, am uitat, pesemne, adolescența, e o boală inevitabilă, de ea au suferit și cei dinaintea noastră, am uitat acea perioadă din viața unui om când ochii celorlalți se lipesc permanent de tine precum tentaculele unei caracatițe.

Citiți “17”, chiar dacă nu mai e la modă să citiți cărți și puteți lua avionul spre oricare din visele voastre. Citiți această nuvelă: vă vor cutremura, dacă le veți înțelege, logica colectivului, sensul apartanenței la o haită și toate celelalte exerciții de dezumanizare.

“17” a fost publicată recent la Polirom, în colecția “Top 10 +”. Traducerea din japoneză a fost făcută de Roman Pașca.



14
/11
/17

CRONICĂ DE FILM La 30 de ani de la istoricul eveniment, Liviu Tofan, fost jurnalist la Radio Europa Liberă, reconstituie într-un documentar de televiziune revolta muncitorilor brașoveni din 15 noiembrie 1987, unul din cele mai importante și emoționante gesturi de demnitate colectivă din istoria recentă a României.

13
/11
/17

Liminal, festivalul pionier de artă, știință și tehnologie care a avut loc în București între 31 octombrie și 12 noiembrie, s-a încheiat duminică după-amiază. Instalații precum Mindcraft Battle, adică piramida care levitează cu puterea minții, sau Automated Poetry Machine, generatorul de poezii la intersecția dintre un telefon public și un bancomat, din cadrul festivalului au fost câteva din felurile în care Liminal a evidențiat nevoia de apropiere a publicului de intersecția dintre artă, știință și tehnologie.

13
/11
/17

An de an, Teatrul „Ioan Slavici” aduce în fața spectatorilor săi, cu prilejul Festivalului de Teatru Clasic de la Arad, poveştile clasice ale scenei, în montările unor regizori care au făcut istorie în teatrul românesc și nu numai.

13
/11
/17

Vineri, 17 noiembrie 2017, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 17-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, de pe peliculă (35mm), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, FAUST XX (1966), o comedie SF purtând semnătura inconfundabilă a lui Ion Popescu Gopo.

13
/11
/17

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

13
/11
/17

Sute de persoane au mărșăluit duminică la Hollywood în sprijinul victimelor hărțuirii și agresiunilor sexuale - inspirate de campania #MeToo de pe rețelele de socializare. Marșul a avut loc pe fondul unui val de acuzații privind hărțuirile sexuale și violurile care vizează mai multe persoane publice, după dezvăluirile cu privire la producătorul hollywoodian Harvey Weinstein.

12
/11
/17

Festivalul International EUROPAfest, organizat de jmEvents, sărbătorește, în 2018, 25 de ani printr-o ediție aniversară. Primul eveniment muzical din Romania căruia Casa Regală i-a acordat Înaltul Patronaj încă din anul 2005, va oferi un regal de jazz, blues, pop și muzică clasică cu artiști din întreaga lume.

12
/11
/17

Scriitorul Bogdan Suceavă se va întâlni în perioada 17-23 noiembrie cu cititorii din Bucureşti şi Cluj, cu prilejul apariţiei celui mai nou volum, „Istoria lacunelor. Despre manuscrise pierdute”, publicat recent la Editura Polirom, disponibil şi în format electronic.

11
/11
/17

Spectacolul „Calul alb” de Ioana Păun, cu Ilinca Manolache, se va juca miercuri, 15 noiembrie, de la ora 19.00, la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, Sala Arta.

10
/11
/17

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 11 noiembrie, de la ora 18:30 premiera –eveniment ,,Iubire nesfârșită (Opus 73)” de Ludwig van Beethoven și ,,Sacre du Printemps” de Igor Stravinsky. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella, coordonatorul artistic de balet al Operei Naționale București. Scenografia a fost creată de arhitectul Octavian Neculai, iar la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.