Victor Ioan Frunză: „Se tot zice că sălile sunt pline. Nu este adevărat!“
https://www.ziarulmetropolis.ro/victor-ioan-frunza-se-tot-zice-ca-salile-sunt-pline-nu-este-adevarat/

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Un articol de Corina Vladov|22 mai 2013

Victor Ioan Frunză a fost invitat în emisiunea Iulianei Ciugulea, „Conversaţii esenţiale“. Directorul de scenă a vorbit, tranşant, despre lipsa spectatorilor din săli şi a descris modul în care a fost distrusă cultura în România.

Interviul integral va fi difuzat sâmbătă, 25 mai, de la ora 20.10, la Digi24. Iată câteva declaraţii făcute de Victor Ioan Frunză:

„Şi în ce mă priveşte, ca şi în cazul altor artişti, există o oprelişte economică, chiar dacă montez foarte mult. Doar că ne descurcăm nu înseamnă că facem şi performanţă. În curând însă, cred că nimeni nu se va mai descurca, pentru că s-a ajuns la o limită. Este o situaţie fără precedent.

Trebuie să ne gândim că peste vreo 200-300 de ani, când se va face istoria acestei mici părţi de Europă care este România, istoricii vor constata că după 1989 o hoardă de barbari a distrus cel mai important sistem de teatru care a existat: 72 de instituţii de teatru nu e puţin, cel mai important sistem de cămine de cultură, de case de cultură; s-au distrus bibliotecile, nu se mai editează cărţi decât prin eforturi uriaşe ale unor edituri particulare, fără nicio implicare din partea statului. Şi cu toate astea, nu am văzut foarte mulţi artişti protestând concret sau sistemic împotriva acestei stări de fapt. Criza este folosită ca un pretext.“

„Sigur că este o perioadă grea, dar eu sunt convins că dacă s-ar tăia vreo 500 de telefoane de pe la primării, sau vreo 500 de secretare din Parlament… înţelegeţi ce spun! Şi poate dacă n-am mai face festivalul usturoiului şi ne-am orienta către lucrurile importante pentru aceste comunităţi, poate s-ar schimba ceva.“

Victor Ioan Frunză

Iluzia belşugului

„Se tot zice că sălile sunt pline. Eu am avut curiozitatea să văd şi nu este adevărat. Când joci de trei ori pe lună un spectacol, cu sala plină, nu e relevant. Eu vorbesc de un sistem teatral care joacă de marţi până duminică, un sistem care are matinee şi care umple sălile. Şi nu săli de 100 de locuri. Eu aş vrea să văd săli de 400-1.000 de locuri umplute. Viziunea asta triumfalistă: nu se mai găsesc bilete – nu are acoperire în realitate.“

Shakespeare versus Sofocle

„Un artist care e preocupat tot timpul de coroniţe nu va mai avea o relaţie firească cu o comunitate căreia i se adresează, cu iubitorii de teatru. Eu nu cred în competiţia în artă. În artă nu se poate vorbi despre progres. Nu poţi spune că Shakespeare a fost mai bun decât Sofocle. Competitivi sunt sportivii. Competiţia de altfel e un lucru foarte bun, dar pe scenă, într-o piesă, într-o distribuţie este vorba despre altceva. Poate fi o competiţie cu publicul.“

„Cine poate spune că actorul X este mai bun decât actorul Y? Cine are dreptul ăsta? Cine are legitimitatea asta? Cum putem noi, creatorii, să aşteptăm verdictul criticului? Asta înseamnă limitarea libertăţii de expresie, înseamnă până la urmă o cenzură axiologică.“

INFO

Spectacolele lui Victor Ioan Frunză, „Tartuffe sau Impostorul“ şi „Îngeri în America“ pot fi văzute în stagiunea 2013-2014 la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Foto: Digi 24

31
/10
/23

Montări jucate des cu casa închisă, cunoscuți dramaturgi români contemporani și internaționali, proiecte câștigătoare ale programului StarT. Alchimia suferinței, larghețea sufletului uman, frumusețile și grozăviile lumii noastre, povești cu ecouri largi pentru tineri și adulți – din 3 noiembrie.

30
/10
/23

Tech Rider's Dilemma, un proiect de cercetare care investighează necesitatea unor noi abordări în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media (și nu numai), prezintă din 1 noiembrie în cadrul Rezidența9 (Str. Ion Luca Caragiale 32), de la ora 19:00, o expoziție new media care ilustrează și aduce în discuție fragilitatea lucrărilor bazate pe tehnologie și nevoia unor metodologii de planificare, arhivare și conservare în acest domeniu.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu