Victor Rebengiuc: “În casă nu vorbim despre teatru sau roluri”
https://www.ziarulmetropolis.ro/victor-rebengiuc-in-casa-nu-vorbim-despre-teatru-sau-roluri/

Actorul Victor Rebengiuc a mărturisit miercuri, la Rezidenţa BRD Scena 9, unde a fost invitatul special al „Intersecţiilor de miercuri”, că nu a aşteptat şi nici nu şi-a dorit anumite roluri, a jucat ce i s-a dat cu condiţia să fie roluri diferite şi, de asemenea, nu a acceptat atunci când regizorii şi-ar fi dorit să-l cantoneze pe anumite tipologii.

Un articol de Petre Ivan|22 februarie 2018

„Eu nu am avut niciodată rolul visat, eu nu am avut roluri visate, pentru că am băgat de seamă că toţi cei care izbutesc să joace până la urmă un rol pe care-l visează multă, multă vreme eşuează. E clar că nu ştii ce îţi trebuie, nu ştii ce rol ţi se potriveşte, e clar, şi joci ce nu trebuie să joci. Şi atunci am zis: eu, ce mi se oferă, o să încerc să mă lupt cu el, cu ajutorul regizorului, şi poate iese bine. Dacă nu iese bine, e vina lui că m-a distribuit. (…) Întotdeauna am fost împotriva acelora care vroiau să mă fixeze într-un anumit tipar, să joc un anumit gen de personaje. (…) M-am luptat destul de tare cu regizorii care vroiau să mă fixeze, să-mi dea o anumită întrebuinţare. Eu vreau să acopăr, dacă se poate, toată paleta de roluri”, a spus Victor Rebengiuc.

El a povestit şi despre momentul când a primit rolul în filmul „Pădurea spânzuraţilor”, cum a refuzat să participe la un casting pe care regizorul italian Glauco Pellegrini a încercat să-l facă în România, dar şi cum Liviu Ciulei l-a chemat şi i-a spus că el este potrivit în rolul lui Apostol Bologa.

Mariana Mihut si Victor Rebengiuc in „Pădurea spanzuratilor”

Înainte de a se apuca Liviu Ciulei de filmul ăsta (n.r. – ‘Pădurea spânzuraţilor’), cu vreo doi-trei ani înainte, venise un regizor italian, unul pe care-l chema Glauco Pellegrini, care a adunat toţi actorii tineri care eram în perioada aia în activitate, ne-a chemat la Buftea să facă poze cu noi pentru că el vrea să facă filmul ‘Pădurea spânzuraţilor’. Eram acolo tot tineretul – Iurie Darie, Emanoil Petruţ, Cozorici, Albulescu, Silviu Stănculescu, toţi. L-am întrebat de ce, pentru ce roluri. Mi-a spus că ofiţeri din armată şi alte roluri, după care l-am întrebat şi rolul Apostol Bologa cine o să-l joace? A spus că există un actor francez care o să-l joace. (…) Atunci am zis, nu. Dacă nu joacă un actor român, eu nu dau nicio probă foto pentru filmul ăsta, eu plec acasă. Au trecut anii şi Liviu (n.r. – Liviu Ciulei) a făcut filmul ăsta. Începuse filmările şi după o lună de la începutul filmărilor mi-a dat un telefon să vin la teatru să stăm de vorbă. (…) El mi-a spus că s-a gândit să joc eu Apostol Bologa. (…) În acel moment pe rol era Şerban Cantacuzino, un om absolut minunat şi un actor bun. (…) Mi se părea potrivit pentru rol dar nu avea suficientă experienţă actoricească şi Liviu era nemulţumit că nu putea să facă faţă rolului. – Victor Rebengiuc.

Întrebat despre rolul pe care l-a avut în filmul „Moromeţii” de Marin Preda, în regia lui Stere Gulea, Victor Rebenciuc a spus că, deşi nu ştie dacă este cel mai bun rol al său, este bucuros că publicul îl apreciază chiar şi după atâţia ani de când a apărut.

„Moromete nu ştiu dacă este cel mai bun film al meu, dar este cel mai popular, şi asta mă bucură. Foarte multă lume a văzut filmul. Oamenilor le place filmul, se recunosc în personajele din acest film. Cartea lui Preda este genială şi noi am stat la filmare tot timpul cu cartea în mână. Eu n-aş fi acceptat să se schimbe ceva din carte, să vină un regizor care să aibă idei năstruşnice, să facă el cine ştie ce farafastâcuri pe acolo, ce şmecherii să bage, mă rog, să fie viziune modernă. Nu domnule, las-o aşa, cum a fost făcută ea”, a afirmat actorul.

El a vorbit şi despre a doua parte a filmului, pentru care încă nu s-au terminat filmările, şi a menţionat şi motivele care l-au făcut să refuze invitaţia de a face parte din distribuţia filmului „Moromeţii 2”.

Victor Rebengiuc în Moromeţii

Stere Gulea a aşteptat prea mult. Eu i-am spus: Vrei să faci partea a doua, grăbeşte-te. Dar el s-a grăbit încet şi când a fost gata nu cred că avea în gând să joc eu până la urmă rolul ăsta. A venit şi m-a văzut într-o premieră, în ‘Umbre’, şi acolo a spus, gata, îl iau pe Victor. Am fost, am semnat contractul, şi eram într-un fel împăcat cu totul, dar a venit contabila şi m-a întrebat unde vreau să sta la filmări. La Talpa (n.r. – comuna în care s-au făcut filmările) nu se putea sta în perioada când am făcut filmul. Acum Mălăele a stat acolo, la primar. Când am filmat eu, în ’85, nu aveai unde să stai. (…) Acum m-am gândit că aveam 84 de ani, nu mai puteam. Contabila mi-a propus, ca având în vedere vârsta, să stau mai aproape mai ales că aveam de făcut şi multe filmări de regim. Regim înseamnă că se filmează atunci dimineaţa devreme sau seara, când este o lumină difuză, specială, când se îngână ziua cu noaptea, sau noaptea cu ziua. Şi m-am gândit că este foarte greu, om la vârsta mea să fiu la două dimineaţa pe platou ca să pot să încep filmările la ora cinci, pentru că aşa se face treaba acolo. Şi atunci am spus că nu, nu se poate, este ceva care depăşeşte puterile mele la ora actuala. Şi mai era şi faptul că s-a schimbat distribuţia, eu aş fi fost ca măgarul între oi. Toţi copiii lui Moromete sunt coborâţi cu 30 de ani, sunt la vârsta normală, iar eu cu 30 de ani peste vârsta normală. (…) Aşa că e bine că m-am retras. Decât să fiu stupid într-un rol care nu mergea… Aşa că am scăpat de sarcina asta. – Victor Rebengiuc

Actorul a spus şi despre dosarul său de la Securitate, de la CNSAS, şi a precizat că a văzut doar câteva foi.

„Mi-au dat doar câteva foi, nu l-am cerut după ce li s-a predat marea majoritate a arhivei. Era pe la începuturi şi mi-au dat repede să văd. Erau doar câteva foi. Unul singur l-am recunoscut dintre cei care turnau acolo pentru că am recunoscut împrejurările şi ştiam cine e, mi-am dat seama cine era. Murise deja. Dar în rest nu am vrut să aflu pentru că erau numai colegi care vorbeau acolo şi m-am gândit că mă întâlnesc cu ei în fiecare zi şi dacă ştiu că a spus ceva despre mine, cum mai stau eu cu el de vorbă. Nu mă interesează cine au fost dar … aşa a fost atunci”, a mai spus Rebengiuc.

Întrebat cum este să joace pe scenă alături de soţia sa, Mariana Mihuţ, a mărturisit că îi face mare plăcere să joace alături de actori talentaţi.

„Noi acasă nu vorbim nimic despre teatru, despre rolurile noastre. Nu repetăm niciodată, fiecare îşi vede de treaba lui. Când ne întâlnim pe scenă, asta e. Mie îmi place să joc alături de actori talentaţi, trebuie să fac eforturi să mă menţin în ritm cu ea”, a afirmat actorul Victor Rebengiuc.

Sursa: Agerpres

Foto: Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț – Adi Bulboacă

29
/04
/15

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes - mult așteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs .

28
/04
/15

În Cinematograful anilor '30 s-au impus - în acelaşi timp - o actriţă germană devenită americană prin adopţie, Marlene Dietrich, şi un actor francez, Jean Gabin. S-au iubit cu pasiune, dar Al Doilea Război Mondial le-a provocat ruptura fatală.

28
/04
/15

Prima sa experienţă cinematografică a venit după vârsta de 40 de ani. De atunci a fost distribuit de majoritatea regizorilor importanţi de film din România, interpretările sale impresionante aducându-i notorietate şi aprecierea publicului.

27
/04
/15

Cea de-a patra ediție a Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica s-a deschis oficial duminică, 26 aprilie, la Cinema Studio din București, în prezența a sute de invitați și spectatori. Gala a fost urmată de proiecția peliculei 13 Minutes/ Elser, un thriller despre una dintre tentativele eșuate de asasinare ale lui Adolf Hitler, fim care a avut premiera mondială la Festivalul de la Berlin.

27
/04
/15

Regizorul Mircea Daneliuc va fi celebrat anul acesta la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie), la 40 de ani de la debutul său cu lungmetrajul Cursa. O amplă retrospectivă îi va fi dedicată cineastului român, cuprinzând 12 filme, o expoziție cu afișele peliculelor sale, fotografii de la filmare și alte documente inedite aduse pentru prima dată în fața publicului.

25
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Aflat sub interdicția de a realiza filme, de a vorbi cu media străine și de a părăsi Iranul, Jafar Panahi sfidează de câțiva ani prima măsură împotriva sa și continuă să regizeze - clandestin și independent. Cu cel mai recent film, „Taxi”, a câștigat Ursul de Aur.

23
/04
/15

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg și scris și realizat de cunoscuta actriță (și, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnișoara Julie”) funcționează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

23
/04
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

22
/04
/15

Un proiect unic, Words with Gods/ Vorbind cu zeii, un film-antologie care pune în discuție relația directă a individului cu divinitatea - sau absența acesteia - în diferitele religii, va închide Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, pe 30 aprilie, la ora 20.00, la Cinema Studio din București.

22
/04
/15

Miss Julie (2014), cu Colin Farrell, Jessica Chastain şi Samantha Morton, în regia norvegiencei Liv Ullmann, va avea premiera în România vineri, 24 aprilie, distribuit de Independenţa Film.