Viorel Comănici: Alexandru Repan și Horaţiu Mălăele mi-au rămas apropiaţi sufleteşte
https://www.ziarulmetropolis.ro/viorel-comanici-alexandru-repan-horatiu-malaele-mi-au-ramas-apropiati-sufleteste-dintre-colegii-mei-de-scena-de-a-lungul-timpului/

Viorel Comănici este un actor cald, bonom, de o seninătate aparte fermecătoare. Mersul său dezvăluie un domn înzestrat cu fineţe, blândeţe şi calmul înţelepciunii vârstei. Când l-am cunoscut pe holurile Teatrului Nottara, la Sala George Constantin şi la Sala Horia Lovinescu, am conştientizat că am în faţă, da, un actor profund şi respectuos faţă de meseria lui, dar şi un artist cu trăiri şi căutări lăuntrice permanente.

Un articol de Alexandru Filimon|6 iulie 2017

Mi-a recitat o poezioară scrisă de el pe care am inserat-o în rândurile unui scurt interviu:    

”Cum să răspund la întrebarea: ’Ce a însemnat teatrul pentru mine?’. Teatrul este viaţa mea, plăcerea mea… bucuria mea. Am avut trei mari plăceri în viaţa mea: teatrul, natura şi femeile. Alexandru Repan, Horaţiu Mălăele mi-au rămas apropiaţi sufleteşte dintre colegii mei de scenă de-a lungul timpului. Pe toţi i-am iubit dar cei doi au rămas acolo pentru mine. Sunt multe amintiri frumoase, comice! Într-un turneu cu un spectacol în care jucam cu Emil Hossu am încercat să-l derutez şi am intrat în scenă îmbrăcat în alte haine, în alt costum. Voiam să-l fac să râdă. Şi, până la urmă, el a rămas de gheaţă şi am început să râd eu. A trebuit să ieşim din scenă din cauza asta. Îmi amintesc și de Horia Lovinescu. Am colaborat puţin cu Horia Lovinescu. L-am prins pe ultima sută de metri. Horia Lovinescu era un domn. Ca fire, l-am descoperit rigid. Era un om cultivat, fără îndoială. Mi-a plăcut o poveste de-a lui în care personajul era la Viena într-o sală, aşteptând la recepţia unui hotel, şi vede un tip în oglindă care i se părea foarte cunoscut dar care îi era foarte antipatic în acelaşi timp. Atunci, se apropie de oglindă şi constată că este chipul lui. M-a amuzat asta! Sunt multe spectacole de care sunt ataşat, cum sunt „Tigrul”, „Într-o dimineaţă”… de pildă. Am avut parte de multe bucurii în viața mea. Cât despre regrete… Je ne regrette rien! A fost minunat. Am scris şi o poezie:

Dispar încet, pe rând, actori bătrâni

Cu suflete alese

Bătrâni ce au fost odată tineri

Răsfăţaţi de public.

Îi întâlnesc din când în când pe bulevard

Mă opresc, mă înclin şi-i salut.

Schimbăm câteva vorbe, amintiri şi glume,

Şi paşii noştri se despart.

Părăsit-au scena, teatrul, filmul,

Totul a fost minunat.

Curând vom părăsi şi a vieţii scenă,

Ne întoarcem de unde am plecat.”

Viorel Comănici a absolvit, în 1965, Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale din Bucureşti, unde a studiat Arta actorului sub îndrumarea profesorilor Mony Ghelerter şi Zoe Anghel. Printre colegii săi se numărau Emil Hossu, Alexandru Repan, Ruxandra Sireteanu, Ştefan Sileanu, Olga Bucătaru. La absolvire, a jucat rolul principal în ‚Mitică Popescu’ de Camil Petrescu, în regia lui George Dem Loghin, cu Dem Rădulescu asistent de regie.

În 1974, a revenit în Bucureşti şi a devenit membru al trupei Teatrului Nottara, unde a reîntâlnit o parte dintre colegii din studenţie. Alături de ei şi de actorii Ştefan Iordache, George Constantin, Gilda Marinescu, Ştefan Radof, Valeriu Arnăutu, Emilia Dobrin, Val Săndulescu, Valentin Teodosiu, Constantin Brezeanu, Horaţiu Mălăele şi mulţi alţii, a jucat în spectacole ale unor regizori străluciţi: Hamlet, de William Shakespeare, regia: Dinu Cernescu (1974), Lady X, de Eugen Mirea, regia: George Rafael (1974), Şoc la mezanin, de I.D. Şerban, regia: Mircea Avram (1974), Întoarcerea la Micene, de Tossizza Averoff, regia: Dan Nasta (1975), Barbarii, de Maxim Gorki, regia: Alexa Visarion (1976), Audienţă la consul, de Ion Brad, regia: Ion Cojar (1977), Timon din Atena, de William Shakespeare, regia: Dinu Cernescu (1978), Mizantropul, de J.-B.P. Molière, regia: Dan Nasta (1979), Lăpuşneanu, de Costache Negruzzi, regia: Dan Micu (1982), Negru şi roşu, de Horia Lovinescu, regia: Dan Micu (1983), Variaţiuni pe tema dragostei, de Aliosin Samuil, regia: Mircea Cornişteanu (1984), Martorii sînt de faţă, de Virgil Stoenescu, regia: Cristian Hadji-Culea (1985), Într-o dimineaţă, de Mihai Ispirescu, regia: Dan Micu (1988), Henric al IV-lea, de Luigi Pirandello, regia: Dominic Dembinski (1990), Actori şi trădători, de Tom Stoppard, regia: Tudor Mărăscu (1992), Misterele Londrei, de Eugen Rotaru şi Dan Ştefănică, regia: Dominic Dembinski (1995), Unde-i revolverul?, de Gábor Görgey, regia: Mircea Cornişteanu (1997), Aceşti nebuni făţarnici, de Teodor Mazilu, regia: Dominic Dembinski (1998), Doi gemeni veneţieni, de Carlo Goldoni, regia: Vlad Mugur (2000), Război şi pace, de L.V. Tolstoi, regia: Petre Bokor (2003).



07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.