Vlad Ivanov, 50 de ani, 4 luni, 3 săptămâni la aniversarea celei de a zecea ediții a Les Films de Cannes à Bucarest
https://www.ziarulmetropolis.ro/vlad-ivanov-50-de-ani-4-luni-3-saptamani-la-aniversarea-celei-de-a-zecea-editii-a-les-films-de-cannes-a-bucarest/

Les Films de Cannes à Bucarest îl celebrează anul acesta pe Vlad Ivanov, care anul acesta a împlinit 50 de ani. Actorului care seduce camera cu orice rol pe care-l interpretează, festivalul i-a dedicat o secţiune numită IVANOV 50 – care include cinci dintre cele mai importante filme care îl au ca protagonist: „Sunset”, „Câini”, „La Gomera”, „Principii de viaţă” şi „Hier”.

Un articol de Liliana Matei|14 octombrie 2019

Totodată, gala de deschidere a festivalului îi va dedica un moment special și mai multe surprize.

Cum să-l mai uiți după ce îl vezi în extraordinarul rol al domnului Bebe (care i-a adus, printre altele, și prestigiosul trofeu Los Angeles Critics Award pentru cel mai bun actor străin al anului), exponent tipic al perioadei ceaușiste în care binele și răul deveniseră un amestec de neseparat? Ivanov reușește un personaj repulsiv dar captivant, o întruchipare a omului abuzat de un regim represiv, căruia i se pare natural să supraviețuiască, la rândul său, prin abuz. E imposibil de șters din memorie. Atât de memorabil a fost rolul din pelicula lui Cristian Mungiu, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, laureată cu un Palme d`Or la Cannes în 2007, încât risca să-i eclipseze cariera viitoare. Dar inteligența și instinctul său n-au dat greș: partiturile ce au urmat l-au confirmat ca pe un mare actor european de compoziție, mereu deschis unor noi provocări. Abilitatea sa de a portretiza și pe vecinul amabil, dar și pe cel malefic, l-a transformat într-un artist unic, ce se topește în roluri. Ivanov e și un actor de teatru remarcabil, recompensat cu multe premii nu numai pe ecran, dar și pe scenă. Partiturile sale secundare (cum sunt cele din Snowpiercer, al laureatului cu Palme dOr de anul acesta, Bong Joon-Ho, In The Fog de Sergei Loznitsa sau Poziția copilului de Călin Netzer) sunt la fel de puternice ca și cele principale. În 2005, Vlad a primit Ordinul Meritul Cultural din partea Președinției României.

„Vreau să joc roluri puternice… Care vin de undeva, din profunzimea sufletului uman. Chiar dacă e vorba de numai o secvenţă” declara Vlad Ivanov într-un interviu pentru influenta publicaţie americană Variety. Actorul, unul dintre cei mai versatili şi mai apreciaţi interpreţi europeni ai momentului, va deschide prima ediţie a LFC la Botoşani, oraş care i-a acordat titlul de „cetăţean de onoare”.

În Hier (2018), de Bálint Kenyeres, Vlad Ivanov devine Victor Ganz, un bărbat de 50 de ani, patron al unei companie de construcții civile care prestează servicii în toată lumea. Din cauza unor probleme apărute pe un șantier din Maroc, este nevoit să meargă la fața locului, unde se va confrunta cu amintiri din tinerețe, pe care până acum reușise să le îngroape.

„Un superb periplu printr-un labirint afectiv”, cum citim pe Cineuropa, Hier va fi proiectat vineri, 18 octombrie, la ora 20:30, la Cinema Muzeul Țăranului, în prezența regizorului Bálint Kenyeres și a actorului Vlad Ivanov.

Regizorul Bálint Kenyeres va călători cu filmul Hier și la Les Films de Cannes à Timișoara, unde va sta de vorbă cu publicul după proiecția de sâmbătă, 19 octombrie, de la ora 20:00, la Aula Magna a Universității de Vest.

În Principii de viață (2010), de Constantin Popescu, Vlad Ivanov îl aduce la viață pe Velicanu, un om împlinit, cu nevastă tânără, vilă în curs de construcție și o săptămână de vacanță la mare la orizont. Velicanul traversează Bucureștiul pe deasupra tuturor, convins că păstrează în buzunarul cel mic toate adevărurile necesare unei vieți civilizate, ce păcat că lumea nu ascultă orbește de el. Însă lucrurile încep să se complice și acest ”studiu de caracter discret de captivant, impregnat de umor negru”, cum îl numește Hollywood Reporter, finalizează violent. Filmul va putea fi văzut miercuri, 23 octombrie, de la ora 20:30, la Instituto Cervantes, iar actorul Vlad Ivanov va fi prezent pentru o discuție cu publicul la final.

În Câini (2016), de Bogdan Mirică, Vlad Ivanov este Samir, omul pe care nu vrei să-l întâlnești vreodată. „Prima dată când am văzut filmul Câini, la Cannes, eu însumi m-am cutremurat de ce a putut să iasă pe ecran”, spunea Vlad Ivanov într-un interviu după premiera filmului în țară. Aparent un tătar afabil și carismatic, Samir este de fapt un gangster de Dobrogea, crud și sângeros. De partea cealaltă a baricadei stă Hogaș, interpretat de Gheorghe Visu, polițistul care îl pândește de o viață, iar între ei pică inocent orășeanul Roman, venit să rezolve cu actele unei moșteniri.

Proiectat în 2016 la Cannes, în Un Certain Regard, Câini, „un film răvășitor, amplasat la capăt de lume”, cum citim pe Télérama, se va vedea în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest sâmbătă, 26 octombrie, de la ora 20:00, la Instituto Cervantes.

În La Gomera (2019), de Corneliu Porumboiu, Vlad Ivanov revine la personajul polițistului. De data asta însă lasă DEX-ul din mână, se ridică de la birou și pornește tocmai spre insula Gomera, unde învață un limbaj fluierat pentru a ajuta eliberarea unui traficant. La Gomera este un film noir în care toată lumea minte, în cuvinte sau fluierături, iar personajul Cristi nu face excepție.

Vlad Ivanov a învățat El Siblo, limbaj folosit până în ziua de azi pe insula spaniolă: „Ne ieșeau ochii din cap, ne ieșea salivă pe la gură, ne înecam, prima săptămână a fost horror. Eu știu puțină spaniolă, dar înțeleg. E important să știi limba în care se fluieră ca să înțelegi. În română pot să fluier, am și fluierat în film în română”, povestește el într-un interviu pentru Feederer.

„Porumboiu a fost mereu cel mai amuzant dintre regizorii noului val românesc, chiar dacă are un gust pentru întoarcerile de situație amare și o manieră abruptă de-a spune povești. Aici, cu toate constrângerile convențiilor de gen, ne livrează pur entertainment.”, citim în The Age. La Gomera, prezent anul acesta în competiția principală de la Cannes, va putea fi văzut sâmbătă, 19 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului, de la ora 17:30.

Vlad Ivanov va fi invitatul special al Les Films de Cannes à Botoșani, unde va introduce proiecția filmului La Gomera, duminică, 20 octombrie, de la ora 20:00, la Cinema Unirea.

În Sunset (2018), László Nemes îl aduce pe Vlad Ivanov în postură de șef de magazin chic de pălării, undeva în centrul Budapestei, la început de secol, în buză de război. Oszkár Brill reușește, până la un punct, cu eleganța specifică epocii și fermitatea omului de afaceri trecut prin multe, să o ocrotească pe Irisz, tânăra moștenitoare de drept a magazinului. Doar că atunci când apusul unei ere stă să înceapă, totul devine variabil. Pentru rolul din film actorul a trebuit să învețe limba maghiară.

„Regizorul lui Son of Saul expune, cu iscusință, agonia Imperiului Austro-Ungar, într-o dramă atmosferică și plină de mistere”, citim pe The Guardian despre László Nemes. Sunset a fost prezentat în premieră la Veneția în 2018 și a câștigat premiul criticilor FIPRESCI. Filmul va putea fi văzut duminică, 27 octombrie, de la ora 17:30, la Instituto Cervantes.

Programul complet al ediției a 10-a a Les Films de Cannes à Bucarest poate fi găsit pe site.

Prețul biletelor la Cinema Pro, Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Muzeul Național de Artă al României – Sala Auditorium este de 15 lei pentru biletele achiziționate până pe 18 octombrie și de 20 de lei pentru biletele achiziționate în timpul festivalului (18-27 octombrie 2019).

La Cinemateca Union biletele costă 10 lei sau 8, 5, 3 lei pentru posesorii de abonamente.

Biletele se achiziționează de pe Eventbook.ro, de la sediul Eventbook din Strada Actor Ion Brezoianu 21, din rețeaua Eventbook și de la casieriile cinematografelor Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Union. Mai multe detalii despre bilete găsiți pe site.

Vă invităm să rămâneți la curent cu cele mai noi știri despre ediția 10-a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro și pagina oficială de Facebook.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.

Mașina oficială a festivalului: Renault.

Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama Asigurări, Silva

Inspirat de: UniCredit Bank

Ediția a zecea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociația Cinemascop și Voodoo Films și realizată în parteneriat cu Ambasada Franței și Institutul Francez din Bucureşti 

Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD – Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Reprezentanța Comisiei Europene în România.

Parteneri: Air France, Institutul Cultural Român, Instituto Cervantes, Ambasada Spaniei în România, POINT, Institutul Ramon Llull, Europa Cinémas, Hotel Mercure, Hotel Cişmigiu, SERVE, Bristot, UPS, Muzeul Național de Artă al României, Cinelab, Multimedia Est, CINETic, Lokal, Freedom House Romania, Eventbook, Cărturești, Universitatea Hyperion, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale.

Parteneri media principali: Magic FM, Rock FM, Adevărul, Dilema Veche, Historia, TVR

Parteneri media: Radio România Cultural, Zile și Nopți, Elle, Observatorul Cultural, Cinemagia, News.ro, Ziarul Metropolis, AaRC, Movienews, Igloo, Banchiza Urbană, FilmNewEurope, Senso TV, Tonica, Cineghid, Cinemap, Agerpres, Liternet, FilmMenu, Europa Liberă.

Partener de monitorizare: Mediatrust

Foto: Alex Gâlmeanu / Les Films de Cannes

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.