Lansare în premieră la Teatrul Odeon: volumul Teatru 7 de Radu F. Alexandru
https://www.ziarulmetropolis.ro/lansare-in-premiera-la-teatrul-odeon-volumul-teatru-7-de-radu-f-alexandru/

„Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete) Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea loc lansarea celui mai nou volum de teatru semnat de Radu F. Alexandru, Teatru 7, […]

Un articol de |14 noiembrie 2012

Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete)

Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon, va avea loc lansarea celui mai nou volum de teatru semnat de Radu F. Alexandru, Teatru 7, apărut recent la Editura Cartea Românească.

Vor lua cuvîntul, alături de autor: actriţa Dorina Lazăr, criticul de film Manuela Cernat, criticul literar Alex. Ştefănescu, regizorul Gelu Colceag şi criticul de teatru Marian Popescu.

Despre volum
Piesa Labirint (Love’s stories) – „Cea mai bună piesă a anului 2010” la Concursul UNITER: „La premieră, am simţit cum emoţia inundă sala”, nota criticul de teatru Maria Sârbu. Dar nu numai emoţia, ci şi dorinţa de aplecare spre sine, spre cei din jur. Dorinţa de evadare din Labirint.

Românica (Tsunami) este o comedie spumoasă, un pamflet, în esenţă politic, care amendează moravurile din „minunata lume nouă” apărută în nesfîrşita tranziţie autohtonă. Rezonanţa titlului, un diminutiv al României – deja instalat confortabil în vocabular – , dezvăluie intenţiile satirice ale piesei, trezeşte zîmbetul, încă din faţa afişului, dar numeşte, de fapt, o ţară paralelă, imorală şi amorală.

Drama Gertrude dezvăluie un secret care a stat ascuns în culisele teatrului elisabetan preţ de cinci secole. Cine este ucigaşul regelui Danemarcei? Prinţului Hamlet i se revelează cruntul adevăr: tatăl său este ucigaşul tatălui său. De aici se naşte dilema: Pedeapsă sau Iertare? Va alege o a treia soluţie, care nu va schimba statutul de tragedie al capodoperei shakespeariene, dar o va continua şi o va îmbogăţi prin devoalarea unor noi sensuri, asupra cărora merită reflectat.

„Radu F. Alexandru scrie pentru că gîndeşte şi are prin urmare ceva de spus, iar structura pieselor sale ascunde în simplitatea sa rezonanţa a nenumărate voci deprinse a rosti adevărul despre adevăr, pentru ca lumea noastră, cea de astăzi şi cea dintotdeauna, să poată fi realitatea care se vede şi se aude – Realitatea umană!” (Alexa Visarion)

Despre autor

Radu F. Alexandru s-a născut pe 12 iulie 1943 la Bucureşti.

A absolvit Facultatea de Matematică (1965) şi Facultatea de Filosofie (1974) ale Universităţii din Bucureşti şi un curs postuniversitar de regie de teatru (1983) la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”. Doctor în comunicare audiovizuală. Este dramaturg, scenarist, prozator, publicist, diplomat MAE, senator, profesor-asociat la UNATC. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, al PEN-Club şi al altor uniuni de creaţie şi asociaţii sociale şi culturale. Spectacole de teatru: Dilema, Dinu, Saltimbancii, Mansarda, Iubiri, O şansă pentru fiecare, Omul care face minuni, Privind în jur cu ochi fără lumină, Nimic despre Hamlet, Domnul Sisif, jucate pe scenele teatrelor din Bucureşti (Naţional, Bulandra, Teatrul Mic, Nottara, TES) şi din ţară. A debutat în 1971 cu volumul de proză Cu faţa spre ceilalţi.

Volume de teatru: Buna zi de mîine (1981), Mlaştina (1992), Nimic despre Hamlet (1995), Poveste despre tatăl meu (2006), Tsunami (2008). Scenarii de film: La capătul liniei (1981), Punct. Şi de la capăt (1986), Omul zilei (1997), Damen-Tango (2004), Second Hand (2005), Şarada (2012).

I s-au decernat numeroase premii şi distincţii importante pentru dramaturgie, în ţară (inclusiv ale Uniunii Scriitorilor din România) şi în străinătate.

01
/03
/17

Povestea mărţişorului a supravieţuit în diferite forme până în prezent, de la firul simplu răsucit în alb şi roşu până la cel virtual. Mărţişor, Mărţişug sau Marţ era consemnat de etnologii începutului de secol XX ca obicei de 1 martie, prezent nu numai la români, dar şi la bulgarii şi albanezii din Balcani. Ţăranii păstrau obiceiul în fiecare început de primăvară, ca semn protector împotriva bolilor şi a nenorocului.

28
/02
/17

Festivalul Internațional de Film DaKINO aduce la București, în proiecții speciale, în premieră în România, o serie de filme nominalizate la Premiile Oscar. Evenimentul va avea loc în perioada 1-5 martie la: ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Cinema PRO, Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea.

28
/02
/17

Din 1 și până în 31 martie, “Ascultă 5 minute de muzică clasică” în spaţii neconvenţionale - hipermarketuri, mall-uri, librării, muzee - graţie unui proiect Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat exclusiv muzicii clasice şi de jazz. Campania “Ascultă 5 minute de muzică clasică” a pornit în octombrie 2010 și de atunci s-a derulat bianual, pe parcursul lunilor martie și octombrie.

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

După aproape 36 ani de la ultima montare importantă pe o scenă bucureşteană, piesa de teatru Hagi Tudose se joacă pe scena Teatrului Metropolis (premiera fiind în octombrie 2016). Capul de afiş este reprezentat de actori consacraţi precum Virgil Ogăşanu, Virginia Mirea, Adela Mărculescu şi Costel Constantin.

27
/02
/17

O schiţă realizată de Rembrandt, care reprezintă un câine, a fost autentificată după ce timp de 250 de ani a fost atribuită unui pictor german specializat în tablouri cu animale. Descoperirea a fost descrisă drept ”o senzaţie” de reprezentanţii Muzeului Herzog Anton Ulrich, din Braunschweig, unde schiţa a fost expusă timp de mai multe decenii şi era prezentată ca o lucrare a artistului Johann Melchior Roos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.