100 de ani de animație românească, celebrați la Animest.15
https://www.ziarulmetropolis.ro/100-de-ani-de-animatie-romaneasca-celebrati-la-animest-15/

La aniversarea a 100 de ani de la premiera pe marele ecran a primului film românesc de animaţie, Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest organizează, în perioada 9-15 noiembrie, o amplă retrospectivă dedicată celor mai importante momente din istoria cinematografiei animate autohtone.

Un articol de Petre Ivan|8 octombrie 2020

Sub umbrela #ScreeningHistory, campania de imagine a celei de-a 15-a ediții reunește câteva dintre cele mai îndrăgite personaje create de artiștii români ai secolului, invitând iubitorii de film de animație să descopere o selecție amplă de filme de arhivă, titluri care s-au remarcat în ultimii ani în secțiunea dedicată filmelor autohtone și schițe și ilustrații din colecțiile celor mai importanți creatori români din istorie. 

Povestea începe anul 1920 când, pe data de 4 aprilie, la Cinematograful Militar din București, spectatorii urmăreau pentru prima dată în istorie un film românesc de animație: Păcală în lună, cea dintâi dintr-o serie de peste 80 de creații ale artistului Aurel Petrescu. Filmul era anunţat în presă ca o „comedie bufă cu desene animate” și avea să se bucure de un real succes, deschizând un nou capitol în istoria cinematografiei autohtone. Filmul nu s-a păstrat în arhive, dar câteva fotograme au fost recuperate și vor putea fi urmărite într-o expoziție dedicată, alături de o amplă colecție de postere ale filmelor lansate în ultima sută de ani și o selecție specială de filme, curatoriată de criticul de film Dana Duma. 

Autoarea volumului „Istoria filmului românesc de animație”, apărut anul acesta la Editura Academiei Române, curatoriază alături de boardul artistic Animest și o selecție relevantă de scurtmetraje animate din Arhiva Națională de Filme, filme digitalizate cu sprijinul Groupama. Printre titlurile incluse în cele două programe dedicate momentului aniversar se numără celebrul Haplea, realizat în 1927 de Marin Iorda – primul film românesc de animație care s-a păstrat în arhive, dar și Scurtă Istorie (1957), animația care l-a transformat pe Ion Popescu Gopo în primul artist român câștigător al unui Premiu Palme d’Or.

Nu vor lipsi de la această ediție specială nici producțiile recente, creații ale celor mai importanți artiști animatori contemporani. O selecție #BestOf cu filme incluse în Competiția Românească de-a lungul celor 15 ani de Animest va completa retrospectiva aniversară, conturând o imagine de ansamblu asupra evoluției industriei autohtone. Și cei mai tineri dintre spectatori vor avea ocazia să exploreze această istorie fascinantă printr-o călătorie în timp documentată de Radu Vasile Igazsag și povestită de Horațiu Mălăele. În lungmetrajul O scurtă poveste, cele mai iubite personaje născute din imaginația creatorilor români îi vor însoți pe iubitorii de film într-o adevărată aventură cinematografică. 

,,Anul 2020 este un an de referință pentru comunitatea animației românești. Acum 100 de ani se năștea primul film de animație de la noi, Păcală în lună, realizat de Aurel Petrescu, despre care s-a relatat de-a lungul vremii. Din păcate, el nu s-a păstrat până azi, însă sub umbrela #Screening History, Animest dedică această ediție, fie ea și online, acestei aniversări. Campania de imagine din acest an este un omagiu adus animației românești și orașului unde festivalul continuă să aibă loc de 15 ani, și este realizat de colega noastră Andra Mirea, designer grafic și ilustrator.’’, subliniază Mihai Mitrică, directorul și selecționerul Animest. 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.