30 de filme. 30 de ani de CINEMA POST-CEAUȘESCU
https://www.ziarulmetropolis.ro/30-de-filme-30-de-ani-de-cinema-post-ceausescu/

„The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei româneşti în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, va avea loc la Film Forum din New York între 15 şi 26 noiembrie 2019.

Un articol de Liliana Matei|8 noiembrie 2019

Vestea execuției dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu în ziua de Crăciun a anului 1989 a cutremurat lumea. Pe măsură ce țara se dezmorțea, adaptându-se aerului nou de libertate, cineaștii i-au prins ritmul și zbaterile în filme care au cucerit critica internațională. Această colecție de 30 de filme celebrează 30 de ani de cinema de după căderea regimului ceaușist, începând cu anii ’90, când regizorii au avut, în sfârșit, libertatea de a arăta Epoca de Aur așa cum a fost ea în realitate (Timișoara, decembrie 1989, Videograme dintr-o revoluție, Balanța (foto), Hotel de lux, Stare de fapt, Cel mai iubit dintre pământeni, E pericoloso sporgersi), trecând prin frenezia anilor de debut ai Noului Cinema Românesc (Marfa și banii, Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, California dreamin’ (nesfârșit)), până la decada curentă, când apar în continuare voci importante (Aferim!, Câini, Soldații: Poveste din Ferentari, Pororoca).

În anul 2005, o comedie neagră de trei ore despre un om pe moarte făcea istorie, reînviind cinemaul românesc. Moartea domnului Lăzărescu este unul dintre filmele care au marcat nașterea unei revoluții artistice, o mișcare ce a stârnit, la nivel internațional, un interes crescând asupra unei generații excepționale de cineaști”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al Making Waves și co-curator. „El a stimulat, totodată, redescoperirea unor filme importante din trecut, care ofereau o genealogie curentului pe care criticii l-au numit Noul Cinema Românesc. În 1990, regizorii care s-au trezit brusc eliberați de sub tirania cenzurii s-au grăbit să spună povești din trecutul lor recent. În următoarele două decenii, regizorii mai tineri și-au întors privirea către același trecut, dar cu alți ochi, aducând o perspectivă nouă asupra regimului comunist. Chiar și atunci când disecau cu sânge rece prezentul, umbrele întunecate ale trecutului încă le străbăteau poveștile, ca niște fantome familiare. Astăzi, mai rămâne de rezolvat enigma Revoluției însăși, care imploră o încheiere. Cele mai noi filme sapă în același trecut, mai îndepărtat, dar la fel de relevant, dar există și escapism, cu precădere în filme de gen. În ciuda aparentei ei diversități, această vastă retrospectivă este o excelentă lecție de istorie servită în cea mai agreabilă formă: filmele”.

Cinematografia românească din ultimii 30 de ani are o relevanță cu totul aparte în America de azi”, spune David Schwartz, fondator al Cinema Projects și co-curator al retrospectivei. „Filmele îți arată cum schimbările politice dramatice și tensiunile dintre autoritarism și democrație afectează societatea la un nivel foarte intim. Cu umor și intuiție dramatică, filmele românești sunt formidabile în a dezvălui felul în care politica afectează viața cotidiană”.

Cele 30 de filme românești din cei 30 de ani trecuți de la căderea comunismului, prezentate anul acesta la Film Forum, marchează un ciclu al libertății creative în cinemaul românesc”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului Making Waves și co-curator. „Este o serie unică, oferind cea mai complexă și provocatoare perspectivă asupra talentului pe care-l regăsim în diferitele generații de cineaști români din 1990 încoace. E puținul pe care-l putem face ca să le onorăm talentul – să ne asigurăm că vocea lor se aude în lumea asta mare”.

Regizorii Andrei Ujică, Tudor Giurgiu și Constantin Popescu și actorul Andi Vasluianu, ambasador al Making Waves, se vor alătura proiecțiilor de la Film Forum New York.

Reputată organizație de film din New York, Film Forum a găzduit de-a lungul timpului premierele americane ale mai multor filme din program – Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, Marți, după Crăciun sau Poziția copilului – contribuind la întâlnirea publicului american cu ceea ce avea să se numească ulterior Noul Cinema Românesc și la recunoașterea acestor filme în rândul criticii.

O selecție a retrospectivei va pleca în turneu prin Statele Unite până în luna mai 2020. Startul va fi dat chiar în această iarnă, în California, la UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (BAMPFA), cu un program care va include 13 titluri ce vor rula între 6 decembrie 2019 și 27 februarie 2020, urmată de Romanian Film Festival in Seattle (ianuarie – aprilie 2020) și Lightbox Film Center din Philadelphia (martie 2020). Programul retrospectivei în Cambridge, MA, Washington, DC, Phoenix, Chicago, Los Angeles și alte orașe americane este în prezent în curs de precizare și va fi anunțat în luna decembrie.

Ca în fiecare an, Making Waves va prezenta la cea de-a 14-a ediție și o selecție a celor mai bune filme românești recente, între 5 și 10 decembrie, la Jacob Burns Film Center (Pleasantville, New York), partenerul de durată al evenimentului. Programul va fi anunțat în 11 noiembrie.

The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution este organizat de Festivalul Making Waves și Cinema Projects, produs de Corina Șuteu și Oana Radu, și curatoriat de Mihai Chirilov, David Schwartz (Cinema Projects) și Corina Șuteu.

Making Waves: New Romanian Cinema este un festival de film românesc cu tradiție în New York. Produs și curatoriat de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care a inițiat și organizat evenimentul începând din 2006 –, festivalul este prezentat de Asociația Film ETC, în parteneriat cu organizații importante din New York, precum Film Society of Lincoln Center, BAM, Jacob Burns Film Center și, anul acesta, Film Forum.

Proiect realizat cu sprijinul Trust for Mutual Understanding, al Uniunii Cineaștilor din România, al Dacin Sara, al Centrului Național al Cinematografiei, al Blue Heron Foundation și a numeroși donatori individuali.

Selecția retrospectivei “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”

Timișoara, decembrie 1989 | Ovidiu Bose Paștină, 1991

Balanța | Lucian Pintilie, 1992 [Restaurare digitală 4K]

Hotel de lux | Dan Pița, 1992

Videograme dintr-o revoluție | Andrei Ujică & Harun Farocki, 1992

E pericoloso sporgersi | Nae Caranfil, 1993

Cel mai iubit dintre pământeni | Șerban Marinescu, 1993

Stare de fapt | Stere Gulea, 1995

Senatorul melcilor | Mircea Daneliuc, 1995

Train de vie/Trenul vieții | Radu Mihăileanu, 1998

Marfa și banii | Cristi Puiu, 2001

Niki ardelean, colonel în rezervă | Lucian Pintilie, 2003

Marele jaf comunist | Alexandru Solomon, 2004

Moartea domnului Lăzărescu | Cristi Puiu, 2005

A fost sau n-a fost? | Corneliu Porumboiu, 2006

Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii | Cătălin Mitulescu, 2006

4 luni, 3 săptămâni și 2 zile | Cristian Mungiu, 2007

California dreamin’ (nesfârșit) | Cristian Nemescu, 2007

Călătoria lui Gruber | Radu Gabrea, 2008

Amintiri din epoca de aur | Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, 2009

Marți după Crăciun | Radu Muntean, 2010

Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu | Andrei Ujică, 2010

Crulic, drumul spre dincolo | Anca Damian, 2011

După dealuri | Cristian Mungiu, 2012

Domestic | Adrian Sitaru, 2012

Despre oameni și melci | Tudor Giurgiu, 2012

Poziția copilului | Călin Peter Netzer, 2013

Aferim! | Radu Jude, 2015

Câini | Bogdan Mirică, 2016

Soldații. Poveste din Ferentari | Ivana Mladenović, 2017

Pororoca | Constantin Popescu, 2017

Mai multe detalii despre program și calendarul proiecțiilor sunt disponibile în pagina web, Facebook ale festivalului și trailer.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.