A 26-a ediție a Festivalului Filmului Francez a tras cortina
https://www.ziarulmetropolis.ro/a-26-a-editie-a-festivalului-filmului-francez-a-tras-cortina/

Festivalul Filmului Francez a însemnat în acest an, în cifre: 11 oraşe, 12 zile, peste 100 de proiecţii cu 26 de filme franceze şi coproducţii franco-europene.

Un articol de Ionuţ Mareş|14 iunie 2022

În acest an, Festivalul Filmului Francez a însemnat, în cifre: 11 oraşe, 12 zile, peste 100 de proiecţii cu 26 de filme franceze și coproducţii franco-europene, savurate „cu ochii larg deschişi” de peste 5.000 de spectatori, și două premii pentru două tinere regizoare promiţătoare, anunţă organizatorii.

Acesta ar fi rezumatul celei de-a 26-a ediții a celui mai longeviv festival din România dedicat unei cinematografii naţionale, organizat de Institutul Francez din România alături de partenerii săi, între 1 şi 12 iunie.

Proiecţiile au avut loc în săli de cinema sau spaţii culturale, dar și în aer liber, în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara, Brașov, Brăila, Constanța, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Târgu Mureş.

Producții franceze majore în premieră naţională, precum Les passagers de la nuit/Pasagerii nopţii de Mikhaël Hers, L’événement/Evenimentul de Audrey Diwan sau Viens je t’emmène/Eroul nimănui de Alain Guiraudie au compus secţiunea Panorama.

Debuturile tinerelor talente au încântat sau provocat în secțiunile competitive de scurtmetraj şi lungmetraj, iar noutatea acestei ediţii a fost secţiunea Regard vers l’Europe, o retrospectivă dedicată coproducțiilor franco-europene. Selecţia de filme a fost plasate sub semnul privirii, al diversităţii de viziuni artistice şi al empatiei, prin sloganul „nos yeux grands ouverts”.

În București, la cinema Elvire Popesco și la UnTeatru Open-Air – în puţinele seri când ploaia a permis-o -, peste 2.200 de spectatori au vizionat filmele festivalului, număr care dovedește apetitul publicului de a reveni în faţa marilor ecrane şi de a se bucura de experienţe culturale colective, mai precizează Institutul Francez.

Printre evenimentele speciale ale acestei ediții s-au numărat un cineconcert extraordinar cu filmul Coeur fidèle de Jean Epstein, realizat în urmă cu 100 de ani şi acompaniat muzical la acordeon de artistul francez Virgile Goller, dar şi concertul trupei franceze Labotanique care a adus conceptul de „pop vegetal” în deschiderea festivalului.

Spectatorii bucureşteni au avut ocazia să îi întâlnească şi să-i asculte pe invitaţii festivalului sosiţi din Franţa: Thierry de Peretti, regizorul filmului Enquête sur un scandale d’état şi Saïd Ben Saïd, renumit producător franco-tunisian, care a ținut un masterclass despre coproducţia europeană și a povestit amănunte din culisele filmul Elle de Paul Verhoven.

La Cluj, spectatorii s-au întâlnit cu Cristian Mungiu şi cu Judith State, proaspăt sosiţi de la Cannes, cu ocazia proiecţiei R.M.N. care s-a desfăşurat cu casa închisă.

Cooperarea europeană în materie de cinema înseamnă şi capacitatea de a folosi eficient mecanismele de finanţare existente la nivel comunitar pentru a coproduce filme, motiv pentru care secţiunea Regard vers l’Europe a avut şi o dimensiune dedicată profesioniştilor din domeniul audiovizualului. Timp de două zile, la Institutul Francez din Bucureşti, formatorii Christian Popp și Maud Gari le-au explicat celor 13 tineri producători români participanţi la formare cum să-și folosească toate resursele pentru a obține finanțare prin programul Creative Europe Media.

Laureatele celor două secțiuni competitive dedicate tinerelor talente sunt regizoarele Charline Bourgeois-Tacquet pentru filmul Les amours d’Anaïs, în Competiţia Tinere Talente Lungmetraj, și Lila Pinell pentru filmul Le roi David, în Competiția Tinere Talente Scurtmetraj. Ambele filme au fost alese dintr-o selecţie de cinci titluri. Les Amours d’Anaïs este o comedie despre (dez)amăgirile amoroase ale unei tinere de 30 de ani jucată de Anaïs Demoustier, deopotrivă meditativă şi lejeră, amuzantă şi melancolică.

În secţiunea Lungmetraj, câştigătorul a fost ales prin vot de publicul din Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara. Regizoarea Charline Bourgeois-Tacquet va primi o bursă în valoare de 1.000 de euro acordată de Institutul Francez. Mai mult, un pachet de susţinere din partea TV5 Monde va fi oferit distribuitorului român care va aduce filmul pe ecranele din ţară.

În secţiunea Scurtmetraj, filmul câştigător a fost decis de un juriu format din trei tineri critici de film: Dora Leu, Călin Boto şi Andreea Chiper. Premiul oferit regizoarei Lila Pinell pentru Le Roi David este un sejur de creaţie la Résidence de Poche/Rezidența de buzunar la Bucureşti a Institutului Francez din România.

Festivalul Filmului Francez a fost organizat de Institutul Francez din România – București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara

Co-organizat de: Alianţa Franceză Braşov, Cinefeel Brăila, Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” Constanţa, Arta by Cityplex Sfântu Gheorghe, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu, Universitatea Ştefan cel Mare Suceava, Asociaţia K’Arte Târgu Mureş

Prezentat de Orange
Partener: Groupama

Parteneri media: TV5Monde, RFI România, Phoenix Media, Radio România Cultural, Radio România Internaţional, Observator cultural, LiterNet, Ziarul Metropolis, IQads, Literomania, Films in Frame, The Shape of Eye, Code Noir Style, Munteanu, This is fruit, Europa FM

Parteneri locali București: Unteatru, Creart, Eventbook.

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.